Hej,

vårt hus är byggt på mitten av 50-talet med källare men totalrenoverades för några år sedan efter en brand. Nu har färgen på flera ställen i källaren fått som "blåsor" vilket för mina tankar till fukt. Vi hade en oberoende fukt-expert på besök förra året då vi hade en stor fläck på en vägg och han tittade runt. Det han kom fram till då var att målarna "fuskat" och inte använt färg som släppte igenom fukt. Idag hittade vi liknande bubblor i gillestugan som är lite mer använd och därmed också varmare än övriga rum. Det finns inga doftspår, inget mögel, och vi mäter fukt och använder avfuktare i tvättstuga och längst ner i källaren så spontant känns det inte som det skulle behöva vara fukt. Noterade också att stuprörens avrinning verkar gå i närheten av de platser väggarna visat problem. Någon som haft liknande bekymmer och vet var man ska börja?

Är det läge att ringa försäkringsbolaget, eller gör inte de något om det inte är fukt?
 
Skulle tippa på fel färg. En silikatfärg kan bubbla sig i själva torkögonblicket, men sedan andas den. Det verkar inte din färg göra.
 
Först och främst, bilder underlättar.

Sedan, det är inget antingen eller, de har troligtvis målat väggarna med en tät plastfärg som stänger inne fukten som finns i dina väggar. Om så är fallet är det ingen mening att bry sig om försäkringsbolaget, villaförsäkringar täcker sällan fuktskador som beror på fukt genom grundmuren.

Att se över takavvattning och ev dränering är väl bra första steg, men färgen kommer kanske släppa med tiden ändå.

Målades förresten källaren för er räkning? Isåfall är det ju läge att reklamera det isåfall.
 
DSC_1851.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_1852.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_1854.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_1856.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bättre sent än aldrig, kom en släng av vinterkräksjukan emellan. I de flesta rummen som ligger under marken syns problemet främst längst ner. När jag upptäckt dem var det stora bubblor, men de verkar ha gått tillbaka något. Vet inte om det har med årstiden att göra eller något annat? Allting gjordes under totalentreprenad av peab och med tanke på hur mycket det tjafsats om allt annat så kan jag tänka mig att de inte lagt ut några pengar i onödan.
 
Ingen som har några tankar efter bilderna? Det jag själv reagerat på mer och mer är att bubblorna verkar ha gått tillbaka med årstiden, säger detta någonting? I ett rum där detta upptäckts har vi tvättstuga och där har det alltid funnits avfuktare. Utanför är dock en plan yta från tidigt 50-tal som saknar effektiv dränering och vattnet ofta står kvar några minuter när det regnat.
 
Ett hus från 50-talet står på en väggsula. Den suger upp gärna markfukt även om dräneringen och avrinningen i övrigt är bra.
 
vilket innebär att det bör vara fel färg?
 
Det indikerar fel färg, och fuktvandring från marken och upp i väggarnas nederkanter.
En sådan källare bör inte vara inredd som bostad. Det är att be om problem.
Avfuktare inomhus har ingen betydelse för fukten i väggarna. Däremot minskar det risken för mögel rent generellt.
 
Oldboy skrev:
Det indikerar fel färg, och fuktvandring från marken och upp i väggarnas nederkanter.
En sådan källare bör inte vara inredd som bostad. Det är att be om problem.
Avfuktare inomhus har ingen betydelse för fukten i väggarna. Däremot minskar det risken för mögel rent generellt.
Vad bör man göra? Dränering av ytterväggarna? På sommaren är det runt 70% luftfuktighet men förra veckan var det nere runt 25%
 
Dränera ytterväggarna - Se över dagvatten systemet och led bort från huset - Skrapa ned så mycket färg som möjligt och använd er av silikatfärg på alla väggar i källaren.

Även jag har uppåt 70% luftfuktighet i källaren på sommaren och kör en avfuktare under den årstiden.

Har själv gjort allt detta och ser ingen tendens till varken bubblor, färgsläpp eller missfärgningar på väggarna i källaren.
Jag ville ha trägolv för komfort så det fick bli platonmatta med ventilerade socklar i ett steg att ventilera ännu mer.
Nästa steg blir fuktstyrda fläktar i tvättstuga samt badrum som kan hjälpa till under sommaren och cirkulera lite luft.
 
R
tombe691 skrev:
Ingen som har några tankar efter bilderna? Det jag själv reagerat på mer och mer är att bubblorna verkar ha gått tillbaka med årstiden, säger detta någonting? I ett rum där detta upptäckts har vi tvättstuga och där har det alltid funnits avfuktare. Utanför är dock en plan yta från tidigt 50-tal som saknar effektiv dränering och vattnet ofta står kvar några minuter när det regnat.
Bubblorna är för att färgen är för tätt, diffutions öppenfär i källaren, sen var de en bild på ett härn därdet verkade vara svartmögel i hörnen. Om det är det Måste du få fukten som finns i väggen coh sen öka ventilationen (svart mögel är en hälsorisk)
 
Det som är längst ner på väggarna, (sannolikt också i golven den yttersta biten mot väggen), är högst troligt markfukt som sugs upp via sulan till väggen. Det går inte att dränera bort, men kan bli bättre med bra dränering, (under förutsättning att den som finns inte är bra). Det som är högre upp på väggarna, och t ex i hörnet, beror förmodligen på dålig regnvattenavrinning och/eller dränering och/eller att vattenskyddet av grundmuren/källarväggen inte är bra.

Enklast och billigast är att börja med fuktöppen färg inomhus och se hur det fungerar nästa vinter. Sedan är kanske omdränering att fundera på.
 
tack för tipsen, någon som vet om det är värt att ta en diskussion med försäkringsbolaget, kan man få hjälp när kyl, frys och tvätt går sönder kanske de även kan stötta här?

till saken i mitt fall hör även att det för 10 år sedan, innan renoveringen var en brand i huset och i efterhand har jag fått höra att källaren då var vattenfylld efter släckningen, så därför kanske grunden är extra fuktig?

(det var samma försäkringsbolag som höll i återuppbyggnaden efter branden och då uppenbarligen godkänt att entreprenören använt felaktig färg..)
 
Redigerat:
Generellt får man inte ut något från försäkringsbolaget när det gäller fukt som tränger in genom grundmuren.
 
När fukt kommer i ytterhörn på källare och högt upp som ts har så ska man kolla ledningarna som går från stuprören. Om de är gamla, kanske i betong, så är risken stor att de är igensatta och då tryckas regnvattnet ut i rören under mark och även i övergång där stuprören ansluter. Alternativt om man bara har utkastare på stuprören så kan vattenbelastningen på väggarna öka. Så är det igensatt i rören så är det åtgärd av problemen som gäller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.