Skall faktiskt lätt bygga om mitt fjällhus och tar då bort bastun och sätter det i en fristående som man kommer till genom altanen. Sätter självklart dusch och toalett även i denna!

Då blir det faktiskt lite mer avskilt och man kan sitta där med sin respektive eller vänner ett tag utan att direkt vara med alla. Gör mycket för sinnet att få det tyst i bara 30min!
 
  • Gilla
slurppe99
  • Laddar…
Och slår än en gång för separat toalett!
Flytta duschen till ytterväggen och sätt toaletten där istället med dörr från hallen!
 
Flytta badrumsdörren så att den är ifrån köksdelen så har du en wc med ingång från torra golv och en wc från blöta golv direkt vid ytterdörren. Gör om slutet på "korridoren" mellan sovrummen till förvaring som någon nämnde. Behöver du inte förvaringen just där så kan du sätta en vägg i mitten och göra två 45-graders dörrar i till sovrummen om du ändå skall ha inåtgående dörrar (fönstret måste då bort eller flyttas naturligtvis).
 
Nej den där planen är INTE bra. Fullkomligt opraktisk.

Det behövs en rejäl kallfarstu där man kan ställa eller hänga ifrån sig ett och annat och som ger lä åt ytterdörren så inte all den dyra stugvärmen far ut åt kråkorna så fort man öppnar dörren. Dessutom blir det lättare att hålla snön utanför bostaden. Jag har bott en vinter i en stuga utan farstu med gles ytterdörr och snö som aldrig smalt på golvet innanför dörren. Det var inget vidare.

Det behövs en väl tilltaget varmt utrymme där man kan hänga ifrån sig kläderna ..... och så behövs det någonstans att torka våta kläder.

Jag tycker inte om stora perspektivfönster och glasdörrar i en varmbonad byggning som står tom större delen av året. Det är för stor risk att ett fönster går sönder med katastrofala följder.

Var är eldstaden? Ingen människa har ju råd att hålla full värme hela året i en semesterstuga. Även om ni skulle vara rika och ha råd att hålla någon plusgrad med elbatterier så behöver ni en stor magasinerande murning med rejäla eldstäder mitt i huset. Ingen öppen myseeldningsspis utan effektiva grejor. Då kan ni elda upp värmen i huset på några timmar då ni kommer dit.

Jag tycker ni skall hålla takhöjden inomhus på högst 2,60. Med den där pulpettakslösningen blir det på tok för dyrt att hålla plusgrader på golvnivå i vardagsrummet. All varmluft far ju upp i taket och stannar där.
 
Tack för all input!
Umgängesdelen med det höga taket är jag inte beredd att tumma på. Stugan ska värmas upp med elelement och med luftvärmepump ställd på underhållsvärme 8 grader, detta tillsammans med ganska rejäl isolering gör att jag inte oroar mig nämnvärt för uppvärmningskostnaderna. Givetvis kommer man elda när man är där. Glaspartierna tar givetvis sin beskärda del av värmen, men det får det vara värt helt enkelt.

Har modifierat lite med hjälp av er input och är jag är ganska nöjd nu.

1. Betydligt mer praktisk hall med gott om förvaring, plats för hatthyllor, sittbänkar mm.
Ytterdörren fick bli aningen mindre, 9x21.
2. Större förråd i anslutning till hall. Mindre bastu.
3. Alla sovrum har naturligt ljusinsläpp. Dock är de mindre än förut.
4. Flyttat badrumsdörren och gjort badrummet mindre. Badrummet kloss i kloss med köket för att förenkla VVS-arbetet.
5. Mindre risk att behöva vada i slask på väg till sovrummet.

Skärm2klipp.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Bravo!
Nu har du en betydligt bättre planlösning.

Fortfarande saknar jag en inbyggd kall farstukvist....... men annars är du på rätt spår.
 
Tänk över än en gång att ha separat toalett! Nu är den helt låst ifall någon som är i vardagsrummet vill gå på toaletten och ni andra bastar. Heller inte trevligt att alla får borsta tänderna i bajslukt på mornarna innan backen! Vad hade du tänkt förvara i rummet innanför entrédörren?
 
Bättre, men jag röstar för förslag nummer två beroende på extra toan samt att hallen blir större. Bastun blir också bredare och ni utnyttjar "döyta" för de två sovbåsen.
 
De flesta boningshusen på landet har ju kombinerad toalett och badrum så varför skulle det inte duga i en semesterstuga?

Jag tycker vi skall hålla rätt proportioner på saker och ting.
Den är redan stor och komfortabel som vilket åretruntboende som helst. Jag själv tycker att det skulle vara en ofattbar lyx att inte behöva gå på utedass då man bor i en semesterstuga....... och i arbetet får man vara glad de gånger man har ett riktigt utedass och inte behöver ta fram kniven och skrapa isbarken av skitstången före man sätter sig........
Det här blev mycket skitprat från mig men jag vill bara visa på proportionerna.
 
Här finns ju möjligheten att lösa två holkar från början, så varför inte, det är trots allt fem personer. Argumentet att sitta och brumma medans de andra bastar tycker jag också är starkt.
 
Nytt förslag där jag skalat ner huset, och tagit till mig av tidigare förslag i tråden om sovrumsplaceringen och med mindre ytor i kök/vardagsrum.
Känner mig ganska tillfreds nu, fortfarande "bara" en toalett dock.
 
  • Skärmklipp.PNG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Sätt in en WC i hallen, där förrådet är och ett utomhusförråd eller furstukvist som någon föreslog tidigare. Planlösningen bästa hittills, 10-poängare på den ytan ;)
 
ja planera för en utbyggnad, dra ut avlopp som pluggas och även tomrör för vatten.
En påbyggd hall med iaf wc och stora väggytor för jackor osv skulle göra stor skillnad.

Drar du ut det vid bygget så finns ju möjligheten, förhoppningsvis så behöver du inte utnyttja det
 
EN eldriven bastu kan användas som torkrum om aggregatet kan ställas lågt nog.
 
  • Gilla
Robert63 och 1 till
  • Laddar…
Mats skrev:
EN eldriven bastu kan användas som torkrum om aggregatet kan ställas lågt nog.
Det var faktiskt en toppenidé, torkskåp är ju tämligen skrymmande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.