Idag har det gått bra framåt. Inte konstigt med så bra hjälp!

IMG_0229.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skåpen, bänkskivan och diskhon är uppe.
IMG_1231.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kvar att göra:
Dra in vatten, el och göra färdigt stället till maskinerna.

Funderar på om det finns något smart användningsområde för utrymmet, eller om man bara ska sätta en skiva och slå igen hela utrymmet?

IMG_1232.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I ärlighetens namn gick det inte helt smärtfritt att sätta upp skåpen. Eftersom radiatorn sitter där den sitter inköptes två skåp som var grundare och jag räknade med att såga ur bänkskivan. En tankevurpa med skåpens bredd gjorde att ytterligare ett skåp blev för djupt. Jag fick helt enkelt starta stora sågen och jacka ur lite. Inte snyggt inne i skåpet, men funktionellt och utifrån syns det inte..

IMG_1227.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_1228.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Häromdagen lånades en stor leksak för ett viktigt ändamål.
Sedan vi flyttade in har vi haft ett par stora jord/grushögar på tomten och därtill ett par stora sänkor. Så jag tog högarna och fyllde hålorna. Tänker att det förhoppningsvis sätter sig under vintern så får jag jämna ut dom innan jag sår gräs till våren!

2015-10-28 11.47.22.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Egentligen finns det kanske projekt som är viktigare både inomhus och utomhus, men tror inte det finns så många som är lika roliga ;)
 
  • Gilla
Mattias_Edeslatt och 1 till
  • Laddar…
Stormen som drog i helgen förde med sig allvarliga skador.

2015-12-04 13.13.22.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inte nog med att grillen bokstavligen flög av uteplatsen (vi fick en sommar tillsammans), den drog med sig en bit av trappan också! :thumbdown:




Men den fadäsen är glömd och jag fokuserar på devisen: Ny månad, nya projekt!
Har påbörjat demontering av oljetanken, Den har sedan många år varit urkopplad till förmån för fjärrvärme och nu ska den lämna för en utökad snickarverkstad!

Först tömning:

2015-12-06 17.45.29.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2015-12-06 17.45.22.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fick ut ungefär 50 liter olja.

Sedan var det dags att börja skära så jag kan få i lite spån och tömma de sista dropparna. Jag kom ungefär 50cm, sedan hade jag tömt två batterier med min batteridrivna tigersåg. Så det blir till att låna en nätansluten istället.
(Frugan kom ner och skällde för att det skakade samtidigt som jag gav upp. Samma tavla hade ramlat ner 3 gånger..)
 
LAnsgar skrev:
Frugan kom ner och skällde för att det skakade samtidigt som jag gav upp. Samma tavla hade ramlat ner 3 gånger..
Du frågade inte henne varför hon hängde upp tavlan igen efter att det hade trillat en andra gång? Eller det va kanske inte läge :D
 
  • Gilla
redarn och 2 till
  • Laddar…
Jo jag frågade faktiskt precis det.
Som tur var hade hon inte tavlan i handen. Då hade jag nog fått den i huvudet !
 
  • Gilla
redarn och 3 till
  • Laddar…
Tisdag innebär kvällsöppet på återvinningen, så äntligen är skiten borta!

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Blir bra plats till utökad snickarbänk!

image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu är det bara pannan kvar. Har strippat den på allt löst men den väger ju as ändå!
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Härligt projekt att följa och jag kan bara gratulera till först och främst fina barn, sen till ett fint hus och till sist till din energi och kunnande med alla olika projekt! :)
 
  • Gilla
LAnsgar
  • Laddar…
Har idag utmanat en av hemmets tyngsta naturlagar: Provisorium som varar över 14 dagar blir en permanent lösning.

För nån månad sedan flyttade vi runt boxer och hemmabio. Då slängde jag upp en HDMI och en högtalar kabel lite provisoriskt. Högtalarkabeln var för kort så den hängde på sniskan.

2015-12-20 09.32.20.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I fedags köpte jag lite ny kabel och idag fick jag tummen ur och spikade fast dom!

2015-12-20 14.45.49.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fick också med centrumhögtalaren som stått löst vid sidan av förut.
Det är skönt när sådana här skitgrejer blir färdiga - jag sitter ju varje kväll och tittar på det!
 
Lexington skrev:
Det har jag också fått lära mig :)
Så i min vänskapskrets finns otaliga elektriker och en rörmokare, dock saknar vi en snickare :confused: men fick en dotter för ett år sedan så hon ska skolas, dock är det ju 17 år till innan hon är utbildad :)

Snygg renovering förresten!
Har du elektriker och rörläggare så klarar du dig, att snickra är det enklaste :)
 
Hej,

Vilket vackert funkishus Ni har blivit ägare till. Har själv varit intresserad av funkishus i många år så tycker det är kul att följa dina "små" projekt. Fint blir det.

Dock har jag reagerat över dina element, visst Ni har fjärrvärme och det är ingen kall vinter. Men antar att du redan är medveten om att täcka för och ställa saker framför elementen kraftigt försämrar uppvärmningsförmågan, tänker på kök, soffa och inte minst skåpen i källaren. Du har lagt ner så mycket tid på att göra snyggt och montera skåp och sen har du jackat ur dem, ska du använda dem som ugn? ;)
Eller ha skåpsluckorna öppna... Jag hade nog flyttat elementen, speciellt om jag hade haft tillgång till rörmokare.

Ser fram emot fler inlägg, men tänk på elementen :) Kanske går hitta någon snygg insats som kan passa in i den öppna spisen så blir det varmt istället för kallt när Ni eldar.
 
Tack för hälsning och lite input. Alltid kul att få fundera en extra gång över valen man gör!

I förra huset bytte vi syll, kök, badrum, alla golv och tapeter, byggde altan och renoverade en toalett inom tre år, så detta känns verkligen som mindre projekt och lågt tempo ;)

Du har såklart rätt om elementen. Men användar-funktion har hittills fått gå före driftsfunktion vad gäller detta.
I tvättstugan finns ett till element som används i första hand (syns lite på någon bild tror jag) Det inbyggda är ställt med lite lägre temp och kickar bara igång de kallaste dagarna..

Hade en kaminmontör här och det skulle kosta 30 000 att få in en liiiten insats (spisen ser ganska stor ut, men när man börjar mäta inser man att den har tråkiga mått för att få till ett snyggt montage) och jag har svårt att tro att en så stor investering går att elda hem de närmsta 15åren...
 
Härom veckan trodde vi hela toaletten var på väg att mögla sönder :

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men efter lite funderande insåg vi att det obefintliga självdraget i pipan gjorde att den regnade aska från öppna spisen.
Så då gjorde vi slag i saken och skaffade en fläkt. Som den ventilationare jag är blev det såklart PAX-senaste som går att forcera från mobilen via Bluetooth!

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Och igår var det provstart av nya sågen. Garaget är numera officiellt en snickarverkstad.

image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kallun
  • Laddar…
Denna veckan har vi fått flytta hem till svärmor.
Vi har, hör och häpna, anlitat hantverkare!

Tidigare ägare har skurat med vitsåpa på hela ovanvåningen. Det innebär: flytta alla möbler, skura golvet & flytta tillbaka möblerna - 4 gånger om året.
Det låter i min värld helt otroligt tråkigt och omständigt, så redan när vi flyttade in bestämde vi att golvet ska lackas. För att få det snyggt krävs också en ordentlig slipning. Vi har fått lite taskigt med sömn sista tiden, så därför tog vi det tunga beslutet att ringa in hantverkare.
Det visade sig vara ett ganska omfattande projekt att bara flytta in alla möbler i ett enda rum.

Efter slipning och ett tunt lager vitbets:
2016-01-11 17.00.34.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Svårt att fånga på bild, men här kommer iallafall en före/efter bets:
2016-01-11 17.00.45.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu pågår lack och imorgon är ett rum färdigt, så då ska vi flytta möblerna så de kan köra sista rummet också.
Förhoppningsvis kan vi flytta hem igen på söndag!
 
Redigerat:
Ser riktigt bra ut, låter otroligt skönt att slippa göra det själv med.
Vet du vilken bets som används och hur mycket det är uppspädd?
Ska det klarlackas också?
 
S
LAnsgar skrev:
Och igår var det provstart av nya sågen. Garaget är numera officiellt en snickarverkstad

Gedigen såg! Har ni justerbord också?
Men akta fingrarna, inte bra att ha handskar om man råkar fastna i klingan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.