Hej!
Funderar på att byta blandaren i köket till en Tapwell EVM 889. Hur är kvalitén på produkter från Tapwell? De är ju rätt dyra och min högst subjektiva uppfattning är att de är mest design. Just 889 tycker jag verkar vara en trevlig modell men vågar man köpa en?
 
  • Gilla
bpconstruction
  • Laddar…
Min rörmokare säger att dom håller dåligt.
Han rekommenderar Mora eller Grohe.
Och då försöker han inte sälja på mig grejorna utan låter mig köpa dom själv över nätet.
 
Min rörmokare sa det samma, men min Tapwell funkar iaf bra efter sex år. Däremot den svindyra duschblandaren från nåt stort märke läckte redan när den var ny, rakt igenom godset (en liten por) men det var måttligt lockande att skruva mer den o skicka in för undersökning så den sitter kvar. Har varit tvungen att montera isär den en gång och modifiera nån liten plastring som inte riktigt klarade av vårt hårda vatten. Köp du Tapwell, de använder åtminstone ordentliga material i sina armaturer, till skillnad från många lågprismärken.
 
Min rörkrökare var väldigt skeptisk till min egeninköpta Tapwell och ville knappt montera den när vi byggde nytt för 8 år sedan. Det var samma kommentar som ovan att det enda som var kvalitet var 2-3 märken, resten är skit. Men jag tog risken eftersom det var designen vi föll för.

Och hur gick det? Efter 8 år så började den kärva lite och droppa, ringde till Tapwell och fick då gratis en ny keramisk packning som enkelt byttes ut och nu är den som ny igen. Vet inte om man kan kalla det dålig kvalitet att packningen höll i 8 år men jag tycker servicen var utmärkt då vi gratis fick en ny reservdel så jag skulle inte tveka att köpa en Tapwell igen.
 
Har Tapwell blandare i köket. Grym kvalitetskänsla enligt mig och fungerar mycket bra. Att det bara är Mora och de andra gamla märkena som funkar är bara gammalt snack.
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Min Tapwellblandare på tvättstället funkar bra sedan fyra år. Det kan man inte säga om de FM Mattsson blandare jag haft innan. Kämpigt med gamla rörmokare som bara vill montera FMM och Mora som jag tycker är dyra och dåliga och fula.
 
Sist jag kollade tillverkades de i regel i Italien...å de är lite som italienska bilar, vissa är bra andra är inte...
Garvade VVS konstruktörer brukar oftast rita in tyska eller svenska blandare om kvalitet kommer först, men jag tror tapwell ändå e ok om du vill ha en designblandare..
 
Troligtvis gör de ju det för att de alltid gjort så och inte kan nåt annat. Jag kommer tveklöst köpa Tapwell igen till badrummet om vi ska bygga ut. De klassiska tillverkarna har ju inte riktigt koll på vad som är snyggt.
 
falkn skrev:
Troligtvis gör de ju det för att de alltid gjort så och inte kan nåt annat. Jag kommer tveklöst köpa Tapwell igen till badrummet om vi ska bygga ut. De klassiska tillverkarna har ju inte riktigt koll på vad som är snyggt.
Nja...snarare på feedback från de som servar blandarna. Bygger man ett sjukhus med några tusen blandare eller så måste saker tåla att användas och rengöras, vilket de svenska och tyska blandarna gör. Proven in use...
Men hemma går ju inte alla lika hårt år sina saker. Tänk Bosch blå vs grön osv.
God Jul!
 
Har du någon referens på när Tapwellblandare monterats i ett sådant projekt och inte hållt?
 
falkn skrev:
Har du någon referens på när Tapwellblandare monterats i ett sådant projekt och inte hållt?
Vi har både Tapwell och klassiska Mora, båda är snygga designmässigt
 
Nej aldrig sett de monteras på något krävande projekt, något designhotell möjligtvis där det funnits specifika arkitektkrav. Har för mig att tapwell själva inte riktar sig mot de större projekten utan ser sig själva som ett konsumermärke... Men de kanske har ändrat strategi, vad vet jag. Hur som helst vill man leverera massor till ett stort sjukhus behöver man ett brett produktsortiment och vara ganska säker på sin kvalitet, annars kan det bli dyrt. Ett annat märke som förkommer i krävande miljöer är faktiskt Oras...så tyska, finska och svenska blandare då...
 
Det är mer reklamationer från märken som tapwell och inr än dom klassiska svenska märkena. Sen är tillgången sämre på reservdelar då det mesta måste skickas per post. Dessutom finns det ibland produkter av tapwell som inte klarar mer ön 6 bar trots att alla byggregler säger att det är 10 bar som gäller.
 
  • Gilla
jorgenlj
  • Laddar…
Har haft Tapwell i vårt förra hus. Termostaten slutade fungera efter 5 år så jag mailade Tapwell och några dagar senare kom ett brev med reservdel i postlådan - utan faktura eller annat krav på betalning. "Glidaren" satt heller inte som den skulle på duschstången, vi en första kontakt via telefon fick jag en ny låsskruv vilken avhjälpte problemet under något år. Då tog jag ny kontakt, och efter en vecka låg ett brev i postlådan med ny glider, även denna utan kostnad. Ok, det ska ju hålla men vilken kundservice - utbyte utan motkrav eller kostnad. Så all heder åt Tapwell - Sverige!
 
  • Gilla
Wide Glide och 1 till
  • Laddar…
Jag har bara bra erfarenhet av Tapwell, dessutom har dom bra service. Vad jag vet så köper JM Fastigheter Tapwellblandare till stora projekt, det hade dom nog inte gjort om dom inte höll. Men många rörmokare vill bara köra det gamla vanliga som dom alltid har gjort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.