Nedslagen är ju isf med stöd av branschregler och Boverket.
Ja men problemet är att man skall ta hänsyn till de regler som gällde när byggnaden renoverades eller byggdes, nya regler gäller inte retroaktivt.

I mitt fall så bedömde besiktningsmannen enligt då gällande regler trots att arbetet, (vilket påpekades) utfördes under en tid när tidigare andra regler gällde
 
  • Haha
Trissan
  • Laddar…
Tog bort
 
Redigerat:
tubetvr skrev:
Ja men problemet är att man skall ta hänsyn till de regler som gällde när byggnaden renoverades eller byggdes, nya regler gäller inte retroaktivt.

I mitt fall så bedömde besiktningsmannen enligt då gällande regler trots att arbetet, (vilket påpekades) utfördes under en tid när tidigare andra regler gällde
Ska man teckna en ny försäkring är det väl inget fel att de följer nya regler? Där kända risker blir undantag?
 
Ska man teckna en ny försäkring är det väl inget fel att de följer nya regler?
Svårt att förstå vad du menar, menar du att nya byggregler skall gälla bara för att försäkringen är nytecknad? Varför? Då skulle det vara omöjligt att nyteckna försäkringar på gamla hus. Jag vill inte ha ett protokoll från en besiktning som visar på fel som inte var fel när huset byggdes/renoverades, Att besiktningsmannen gör ett så gravt fel innebär för mig att jag egentligen inte kan lita på något han säger.

Där kända risker blir undantag?
att något är gjort enligt gamla byggregler betyder inte automatiskt att allt gjort enligt gamla regler innebär en risk.
 
Redigerat:
  • Haha
Trissan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.