Jag har bestämt mig för att riva väggen bakom vattenmätaren för att få allting på rätt ställen. Det blir nog både bättre och snabbare än att försöka fiska allting.
 
  • Gilla
Semiproffset och 1 till
  • Laddar…
Helgens framsteg i tvättstugan blev i korta drag: vägg bakom vattenmätaren riven, el flyttad och omdragen. Apparatdosa till golvvärmetermostaten på plats med två slangar ner till golvet för tempgivare och värmeslingan. Vägguttag till tvättmaskin nedflyttat med hjälp av en senildosa, gick faktiskt över förväntan. Vägg plastad och gipsad. Taket färdiggipsat och renoveringsduk uppe.

Snickarna gjöt vid golvbrunnen i veckan och primade golvet. På tisdag får jag hjälp av elektriker att dra golvvärmen samt att koppla in alla lösa trådar. Sen flyter de golvet på onsdag är tanken. Hur länge måste man vänta sedan innan man kan klinka golvet?

Några bilder som visar nuvarande status:

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Så nu är även golvvärmen på plats. Blev någon miss i beräkningen så vi fick hitta en plats att lägga ut resten av kabeln på. Med facit i hand hade vi alltså kunnat lägga slingan lite tätare men det blir nog bra det här också.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Än så länge går allt enligt plan. Igår flytspacklade snickarna golvet.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Planen de närmsta dagarna är följande:

Idag: Tätskikt på golvet
Imorgon: Klinkers
Lördag: Spackling och slipning av väggar och tak.
Söndag: Målning väggar och tak
Måndag: Fogning av golvet
Tisdag: Omdragning vattenrör och inkoppling varmvattenberedare.

Nästan ny tvättstuga i julklapp 😃
 
  • Gilla
maah och 1 till
  • Laddar…
Allt flyter på fortfarande och då syftar jag inte på flytspacklet 😂 Tätskiktet kom på plats i torsdags.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Igår var det så dags för klinkers. Hade lite otur i turen kanske man skulle kunna säga. Lyckades nämligen sluta runt tre efter en arbetsvecka på dryga 60 timmar bara för att komma hem och inse att det saknas lite klinkers för snickaren. Iväg igen i rusningstrafik. Kommer hem igen och det saknades kanske sex rutor. Alltså ett halvt ark. Blev dyra sista kvadratdecimeter. Men nu ligger golvet på plats.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Idag ska jag spackla och imorgon väntar målning.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Helgens pyssel är över och väggar och tak är spacklade och målade. Imorgon ska det fogas och på tisdag kommer rörmokarn. Ska bli grymt skönt att slippa alla temporära rör och att slippa ha en liten varmvattenberedare i köket.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • image.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Snyggt! Beundrar din energi och beslutsamhet. Det händer något hela tiden och det är imponerande att du orkar hålla ångan uppe..

Keep Up The Good Work!
 
  • Gilla
iSnobben
  • Laddar…
Thiger skrev:
Snyggt! Beundrar din energi och beslutsamhet. Det händer något hela tiden och det är imponerande att du orkar hålla ångan uppe..

Keep Up The Good Work!
Kul att du gillar det vi gör och det är kommentarer som denna som gör att det är kul att fortsätta uppdatera här. Renoveringarna skulle ju säkert fortsätta även utan men uppdateringarna här kanske skulle upphöra. Tycker ändå att det är bra att skriva lite också för då ser man lite sina egna framsteg så det här blir ju lite av en dagbok.

Vi får väl se dock hur det blir med uppdateringar här när tvättstugan är klar. Känner att jag behöver hitta på lite med familjen och träna inför Vasaloppet också. Sen skulle väl även plånboken behöva återhämta sig lite 😂
 
  • Gilla
kes0 och 1 till
  • Laddar…
..och så är det jul och nyår också!
Det som är bra med internet är att man kan skriva/uppdatera när man vill och har tid! :)
God Jul!
 
  • Gilla
iSnobben
  • Laddar…
Golvet är fogat och idag är rörmokaren där och drar om rören.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Idag har rörmokaren fått jobba så nu är alla temporära slangar ett minne blott. Skönt också med 300liter varmvatten igen istället för de 60liter vi har haft ett tag nu.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har även påbörjat den lilla lådan runt ventilationsröret där även vattenrören går in.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Semiproffset
  • Laddar…
God jul 🎅🏻🎁🔔
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Det börjar likna något nu!

image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
frejpz och 3 till
  • Laddar…
Vilken energi du utstrålar, keep up the good work.
Jag och min sambo har bestämt oss för att bygga nytt, vi fick tag i en billig tomt i närhet till staden och i detta område var det dyrare att köpa begagnat renoveringsobjekt än att bygga nytt..

Jag är dock lite nyfiken på din z-wave installation jag är som du inne på Fibaro med HC2 och deras dimmer och i följd med detta kommer ett par frågor till dig :)

Hur installeras dimmer? har du bild på detta.
Finns det möjlighet att man kan styra dimmer även på väggen som en vanlig dimmer utan behov av mobil/platta?

Sen en liten fundering kring vattenmätare, vad tycker kommunen om placering? Den bör väll vara lätt avläst? Fast man kanske bara läser av den själv?
 
Redigerat:
  • Gilla
iSnobben
  • Laddar…
Jensnorrland skrev:
Vilken energi du utstrålar, keep up the good work.
Jag och min sambo har bestämt oss för att bygga nytt, vi fick tag i en billig tomt i närhet till staden och i detta område var det dyrare att köpa begagnat renoveringsobjekt än att bygga nytt..

Jag är dock lite nyfiken på din z-wave installation jag är som du inne på Fibaro med HC2 och deras dimmer och i följd med detta kommer ett par frågor till dig :)

Hur installeras dimmer? har du bild på detta.
Finns det möjlighet att man kan styra dimmer även på väggen som en vanlig dimmer utan behov av mobil/platta?

Sen en liten fundering kring vattenmätare, vad tycker kommunen om placering? Den bör väll vara lätt avläst? Fast man kanske bara läser av den själv?
Tack, kul att jag kan bidra med lite energi 😃

Dimmern ansluts till fas, neutral och tändtråd och sedan från dimmern till en vanlig återfjädrande brytare. Du behöver alltså inte styra via en app. Jag har dock fått en billig surfplatta i julklapp som jag ska montera på väggen centralt i huset.

Brytaren kan man sedan göra följande med:
-Ett klick tänder till senast inställda dimringsnivå eller släcker om det är tänt.
- Dubbelklick tänder med max ljusstyrka.
-Håller man in knappen dimras det upp/ned. Man växlar håll genom att släppa knappen och sedan hålla in igen.

Jag har ingen bild men kopplingsschema finns på Fibaros hemsida.

Kommunen ogillar förmodligen placeringen men de är aldrig och kollar den ändå och jag har ogillat alla alternativa lösningar jag har kommit på. Läsa av den görs enkelt genom att ta ett kort med mobilen 😃 Mätaren är dessutom nyligen utbytt så jag gissar att ingen kommer att bry sig på länge över min placering.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.