Hej!

Är nybliven husägare och med oändligt många planer tänkte jag dela med mig om en tanke jag har funderat en del på angående våran trapp som kanske har lite speciell placering i hall/kök

den är ju väldigt öppen och för vissa kanske helt fel placerad men jag gillar den ändå och har planer på att öppna upp den ännu mer och som ni ser på bilden har ja testat lite med skivor får att se hur de kan bli!

ja ni ser ju på bilden hur jag har tänkt och vangstycket ska ju gå rakt istället för att svänga som den gör idag.

tror ni de kan bli fint? dela gärna era åsikter :)

12395456_10153413233582572_782448048_n.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Svårt att bilda sig en helhetsuppfattning då man inte ser hur mycket rymd det är i övrigt runt trappan. Men utifrån bilden så tycker jag det blir skitfult.
 
Nej, det ser inget vidare ut att bygga om nederdelen. Trappan är dessutom farlig, eftersom det inte finns fallskydd åt nåt håll. Särskilt viktigt om ni har barn, eller kommer skaffa.

Jag tycker du ska låta den vara öppen och låta den vara som den är nu, men sätta upp handledare, räcken, plexi eller glas eller nåt så ingen ramlar och slår halvt ihjäl sig.

Placeringen och utformningen beror säkerligen på att den från början var inbyggd med väggar eller räckesståndare upp till tak.
 
Redigerat:
  • Gilla
snowjim och 1 till
  • Laddar…
Ja de satt räckesståndare där innan, handledare har man ju funderat över också då de såklart bör sitta en

Jag själv tyckte de skulle bli fint avslut på trappen men svårt att förmedla via en bild kanske jag ska göra en skiss istället.

Den sviktar som den står nu så något får ja göra
 
KristinaRT
Marbu skrev:
Ja de satt räckesståndare där innan, handledare har man ju funderat över också då de såklart bör sitta en

Jag själv tyckte de skulle bli fint avslut på trappen men svårt att förmedla via en bild kanske jag ska göra en skiss istället.

Den sviktar som den står nu så något får ja göra
Den sviktar för att någon har tagit bort delar av trappan för att "öppna upp". Antingen har man tagit bort en vägg som stöttade trappan, eller nåågon form av spalje som stöttade. Att börja såga i vagnstyckena kommer inte förbättra bärigheten och stabiliteten i trappan, tvärt om - det finns en stor risk att att det blir värre....
Det bästa hade varit att kolla hur den såg ut från början och utgå frånf det.
 
Sätt ett stöd under hörnet så slipper du sviken.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Marbu skrev:
Jag själv tyckte de skulle bli fint avslut på trappen men svårt att förmedla via en bild kanske jag ska göra en skiss istället.
Jag tycker bilden bra förmedlar hur trappan kan komma att se ut, det är inte svårt att göra sig en bild av. Däremot så framgår det inte hur omgivningen runt trappan ser ut. Som köksbord är placerat så antar jag att väggen kommer ganska tvärt inpå trappslutet. Trappan kommer till ingen nytta att bli för dominant i just den delen och ta energi från övrigt utrymme. Plus att den då enligt min mening inte tillför något i design. Räcke är en vanesak och enligt min mening inte helt nödvändigt.
 
  • Gilla
Semiproffset och 1 till
  • Laddar…
En spaljé satt nog där innan.

En stötta hade givetvis hjälpt men ville samtidigt bygga om trappen avslut eftersom de skulle kännas mer naturligt att gå rakt ner istället för att svänga av till vänster i trappan när de nu är såpass öppet som de är.

Idag blir de att man genar rakt i trappen över vangsstycket många gånger.

En spaljé har ja hört innan att ja borde ha men tror verkligen inte de skulle bli särskilt snyggt jag gillat de öppna utseendet.

Jag gör en skiss och ser om era åsikter kvarstår :)
 
Jag tycker att det ser snyggt ut med rundade trappsteg som du föreslog. Om du byter ut hela det vangstycket (istället för stt skarva som en del antagit) borde trappan också bli stadigare gissar jag. Fallskydd är att rekommendera (men behöver kanske inte börja förrän några trappsteg upp, någon kan säker upplysa om vad reglerna/rekommendationerna säger).
 
Tack :)

Min modell ja gjort är ju väldigt grov och bara på dom 2 första stegen, man måste ju föreställa sig endel får att se ett färdigt resultat på bilden jag la upp
 
Det där ser väldigt knepigt ut, även om du inte gör om avslutet så ser trappen väldigt halvfärdig ut.

Smakrådet är att sätta tillbaks spaljen, gå ju att använda sig av trä, aluminium mm. men något måste dit för att det ska bli snyggt, och hållbart. Att ha en trapp på detta sätt är INTE smart, även om man gillar att det ser öppet ut.
 
Om du bygger om trappen med rundade trappsteg längst ner kommer de antagligen behöva någon form av stöd undertill. Det blir ett väldigt stort moment om du kliver längst ut på böjen och enda infästningen är i det gamla och nya vangstycket.
 
  • Gilla
Marbu
  • Laddar…
Du kan inte svänga ner den bortre vangen så som du gjort, de två nedersta trappstegen blir ju korta och den som går i mörkret kommer att stupa när de två sista trappstegen inte är lika långa som resten. Dvs vangen måste fortsätta i samma vinkel hela vägen. Största problemet med svajet är nog som tidigare skribent skrev att du behöver ett stöd i hörnet. För att vara "laglig" behöver man även kontrollera att öppningen mellan trappstegen är tillräckligt liten, samt som sagt sätta upp räcken.

En öppen sväng nedtill kan se bra ut, men den måste alltså vara betydligt djupare för att man inte ska "trampa luft" och det ser ut som om det blir för trångt då?
 
Ja de stämmer de blir dåligt med plats på de sista steget speciellt på mallen ja gjort, kommer givetvis ta hänsyn till de om jag ändrar trappan.
Modellen är ju som sagt väldigt grov och var mest till för att ja skulle få lite känsla för hur den skulle bli i rummet och så.

Ja skulle byggt om stegen lite längre upp och haft lite annan vinkel på vangen tidigare än på min bild..

Angående öppningen mellan trappstegen ska de sitta reglar (?) Under stegen som nu är bortskruvade så de kan man ju montera tillbaka när de blir aktuellt

Och att de blir brytning i dom stora stegen har jag också funderat på så de finns ju idéer där med på lösningar men nu håller jag bara på att fundera lite på hur ja kan tänkas göra med trappen i stort eftersom den som ni säger är lite speciell
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Hej Marbu,
svårt att se hur trångt det blir totalt med den förlängningen av trappan, men det är visst fint med en öppen trappa och den breddning du skissat på till den nedersta stegen öppnar ju upp den fint och ännu mer. Jag tycker det ser smakfullt ut!

Dock är det ju som flera redan sagt viktigt med trappsäkerheten, och man måste ha räcke när en öppen trappa kommer över en viss höjd. Bifogar några exempel på räcken och trappvarianter som inte alls tar bort den öppna känslan eller luftigheten, men ändå ger en säker trappa för både gamla och barn.

Öppen trappa med underliggande Vang.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rak vit trappa med glasräcke.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trappa underliggande Vang.jpg
Vinklad trappa med glasräcke.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.