Jag vet inte om det måste vara utom tävlan eftersom årets hus kommer att påbörjas nu i helgen.
Men här kommer lite bilder på tidigare verk. Från 2007 kopierades bild på pepparkakshusen in i en bakgrund som också blev årets julkort. Kanske bilderna kan inspirera någon annan.

Julkort 2007.jpg
2007 Den lilla stugan i skogen.

Julkort 2008.jpg
2008 Fantasitornet i bergen.

Julkort 2009.jpg
2009 Pepparkakshuset från Hans och Greta.

God Jul 2010.jpg
2010 Vårat eget hus i sin rätta miljö.

Julkort 2011.jpg
2011 Vinga fyr som vi besökte med båt sommaren innan.

Julkort 2012.jpg
2012 Sjöbodar bara för att vi gillar skärgården.

Julkort 2013 alt 2.jpg
2013 Ett lite större hus fritt från fantasin.

Julkort 2014 fb.jpg
2014 Finspångs slott i sin miljö, min födelseort.
 
  • Gilla
maah och 8 till
  • Laddar…
b8q skrev:
Har ni ett tornrum på ert hus!? Nu blir jag avis.
Japp, det där huset ligger inte långt från vårt. Jag kan intyga att det är väldigt verklighetstroget.
 
  • Gilla
koolla
  • Laddar…
Vårt pepparkakshus

image.jpg

från dotterns mincraft hus

image.png

Kvällsbild

image.jpg

Klotgrill och utemöbler


image.jpg

Lite inredning

image.jpg
 
Redigerat:
  • Gilla
Bygger i betong och 8 till
  • Laddar…
Smart användning av gelatinblad!
 
b8q skrev:
Smart användning av gelatinblad!
Ja allt ska man ju kunna äta på ett riktigt pepparkakshus , men gelatinbladen är nog ingen hit att tugga i sig 😀
 
Måste också posta ett bidrag utom tävlingen.

image.jpg

Huset har sydda gardiner och på bilden ser ni mannen som vann huset i årets glögglopp som var nu i lördags.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Vilka imponerande byggen! Tusen tusen tack alla som har visat upp sitt pepparkakshus för oss.

Det är riktigt smärtsamt att behöva välja ut ett enda pepparkakshus som ska få pris bland alla de här mästerverken, men måste ju göras.

Juryn som består av mig själv, Per, Christian, Aaron och My har alla utsett tre favoriter var. Vi hade väldigt olika favoriter alla fem. Det var dock ett hus som förekom flest gånger på topplistan och det får bli vinnaren av Pepparkakshus på Byggahus 2015:

Vinnaren är pepparkakshus med tinnar och torn av b8q med dotter. Grattis!

pepparkakshus_torn.jpg
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Hojte och 9 till
  • Laddar…
Tackar mycket!
Jag kan ju berätta att det runda tornet var en utmaning att få till, det krävdes tre försök. I första försöket använde jag en hushållspappersrulle som form, täckte den med bakplåtspapper och lade utkavlad deg runt om. Den gräddades stående i ugnen, vilket var ett misstag - degen flöt neråt. Vid försök två tyckte frun att jag skulle grädda en vanlig platt skiva och böja den runt pappersrullen direkt när man tog ut den ur ugnen och den fortfarande är mjuk och formbar. Men krökningen var för stor och den bara sprack.
Vid försök tre återgick jag till hushållspappersrullen och bakplåtspapperet, men nu lade jag rullen ner och vred på den varje minut så att gräddningen skulle bli jämn. Det gick faktiskt hyfsat, med bara en liten utbuktning (syns uppe till höger på tornets baksida om man kollar noga i bilden).

Jag förstår att det var svårt att välja, jag hade själv några andra favoriter.
 
  • Gilla
Tomas Eklund
  • Laddar…
Premiär för mig att göra pepparkakshus
och det ar superroligt att dekorera, så det blir nog
fler gånger ;) Hoppas ni tycker om dem....

bidrag6.jpg


bidraget1.jpg


bidraget2.jpg
 
  • Gilla
Hemmakatten och 5 till
  • Laddar…
Vi är tydligen lite sent ute (trodde vi hade till och med den 15 december på oss) men lägger upp vårt bidrag ändå. Grattis till den värdiga vinnaren! Det runda tornet imponerar.

Vårt bygge är en "kopia" av Mora klockstapel (infälld fotoförlaga i första bilden). Pepparkaksklockstapeln består av 70 delar och tog några dagar att bygga. Den är cirka 75 cm hög så det blev en rejäl pjäs.

pepparkaksklockstapel-02.jpg

pepparkaksklockstapel-01.jpg

pepparkaksklockstapel-03.jpg
För de komplicerade bitarna byggdes först en modell i papp. Här visas 43 av de 70 bitarna som krävdes.
 
  • Gilla
elpaco och 8 till
  • Laddar…
Alltså har ni redan utsett vinnare,
var det inte 15:e idag?
 
Ja, det är ju faktiskt helt sant, allt som kommer in till och med den 15:e borde väl ha fått vara med???

Edit: om juryn anser att man varit otydlig och vill dra sig tillbaka för en ny omröstning så är det helt OK med mig. Jag har redan vunnit en annan tävling här på BH, och det är kul att sprida gracerna lite.
 
Redigerat:
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
Tveksamt men korrekt bedömning är nog faktiskt att dagens inte är med. Det stod fram till och inte till och med. Så det är nog rätt som det är men lite lurigt visserligen.
 
11234975_10153678257941343_5166568702847316256_n.jpg

Mitt bidrag!

Edit: Lite sen kanske...:)
 
  • Gilla
AG A och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.