AndersMalmgren skrev:
Håller med :/ Fast bildkvalitet och bildstorlek på TV går bort för mig :/ Man kan inte få allt

edit: Sulle vara OLED då men de envisas ju med att vara curved
Finns ett fåtal
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s246037952
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Elektrikern inbokad 14:e dec och golvslipning av matsal och hall 18:e dec. Det verkar som att vi blir klara innan jul :p När elektrikern då kommer skall även den nya badrumsinredningen in och handdukstorken upp :)
 
  • Gilla
Ollahs
  • Laddar…
Måste säga, har följt din tråd... vilket j**la jobb du göra.... riktigt snyggt allt ihop... grymt jobbat.

har enfråga för ovanlighetens skull ahaha :p
när du väl la golvet, sänkte du värmen något innan? om starta du värmen, innan dom kom å slipa golvet eller efter allt var klart?
 
berne88 skrev:
Måste säga, har följt din tråd... vilket j**la jobb du göra.... riktigt snyggt allt ihop... grymt jobbat.

har enfråga för ovanlighetens skull ahaha :p
när du väl la golvet, sänkte du värmen något innan? om starta du värmen, innan dom kom å slipa golvet eller efter allt var klart?
Tack så mycket :)

Vi har ingen golvvärme eller dylikt. Golvet lades dessutom på sensommaren och tidig höst vilket gjorde att det var varmt även utan värmesystem och även troligtvis ganska fuktigt d.v.s. sämsta tiden att lägga golv på egentligen om man vill att det ska svälla på plats. Dock menade leverantören att detta inte var något större problem och att det inte bör uppstå några direkta glipor pga detta. Det återstår väl helt enkelt att se.

Om jag hade haft möjlighet att reglera värmen hade jag väntat tills behandlingen var färdig innan jag startade den.
 
Snart är matsalen klar. Alla väggar grundades i slutet på förra veckan och jag har spacklat och slipat sprickor i taket i omgångar så det ska målas första gången idag. Alla snickerier är också färdigslipade och redo för målning.

WP_20151125_19_39_41_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


WP_20151202_19_22_38_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Alla smygar slätspacklas också. Till våren ska vi ta och måla fönsterna invändigt då dessa inte är direkt neutrala i kulören utan något gula vilket man ser nu. Då kommer vi också troligtvis byta spanjoletthandtagen till något som efterliknar dörrtryckena mera. Troligtvis något i denna stil:

106-059_grande.1443089634.jpg

WP_20151202_19_22_49_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Del av burspråket

WP_20151202_19_23_09_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det var rätt mycket småsprickor här, men inte så stora.

WP_20151202_19_23_25_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


WP_20151202_19_24_10_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Väggen ovan är alltså den med panel på tidigare bild från samma vinkel. Vi satte 6 mm renoveringsgips ovanpå allt ihop istället vilket blev rätt bra.

Jag hade gärna velat sätta porslinsdimmer och brytare till belysningen i badrummet också, men när jag plockade bort täckramen så var inte kakelskärningen gjort med någon större precision, vilket innebär att jag i så fall hade fått byta och skära till 4 plattor. Därmed funderar jag nu på att istället sätta svart bakelit i kombinationsram då detta kan funka bra med inredningen. Vad tror ni om det?

8384-20-image_173064_1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


8470-20-image_173058_1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


8426-20-image_173043_1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Sjöolsa och 2 till
  • Laddar…
Du borde gå med i styrelsen och få den att lägga pengar på att återställa fönstren.
 
ang brytaren, så kör såna som du visar, kan bli rikigt snyggt, vad använder du för färg till snickerierna?

Trist att alla märken måste vara så miljövänliga idag, annars så skulle ju Nordsjös ready 90 sett ruskigt bra ut
 
Jag hade nog skippat retrobrytaren i badrummet, det är ju modernare än resten av lägenheten
 
AndersMalmgren skrev:
Du borde gå med i styrelsen och få den att lägga pengar på att återställa fönstren.
Jag sitter med i styrelsen, men jag skulle aldrig vilja återställa till kopplade 2-glas fönster här. Indelningen är den samma som tidigare, men dessa är 3-glas eftersom gatan nedanför är trafikerad. Det gör även enorm skillnad för värmekomforten att ha lite lägre U-värden här, speciellt i matsalen. Att lägga 2-3 miljoner på det hade varit idioti..
 
Sorry hade visst redan pratat om det där, fast man kan sätta in nya glas i orgnalfönster. Det är lite som med plastmatta i badrummet känns som offentligt utrymme
 
berne88 skrev:
ang brytaren, så kör såna som du visar, kan bli rikigt snyggt, vad använder du för färg till snickerierna?

Trist att alla märken måste vara så miljövänliga idag, annars så skulle ju Nordsjös ready 90 sett ruskigt bra ut
Vi använder Beckers Elegant Aqua med glans 10, d.v.s. den mattaste de har. Vi tycker inte om högblanka snickerier. Sen är


AndersMalmgren skrev:
Sorry hade visst redan pratat om det där, fast man kan sätta in nya glas i orgnalfönster.
Inte om bågarna är slut ;) Svårigheten om man hade gjort så är dessutom att få tätt mellan båge och karm. Samt att den ökade vikten blir rätt kämpig för ett vanligt sidohängt fönstergångjärn.
 
Går att nyproducera :D Mina föräldrar nyproducerade gamla fönster till sitt orangeri, gick väl på sidådär 200 tusen har jag för mig så inte billigt. Men snyggt :D

Att byta handtagen hjälper lite, men fortfarande inte samma känsla :/ Det viktiga är att du är nöjd :D
 
AndersMalmgren skrev:
Går att nyproducera :D Mina föräldrar nyproducerade gamla fönster till sitt orangeri, gick väl på sidådär 200 tusen har jag för mig så inte billigt. Men snyggt :D

Att byta handtagen hjälper lite, men fortfarande inte samma känsla :/ Det viktiga är att du är nöjd :D
Visst går det att nyproducera i gammal stil. Det gjorde vi till gårddsidan med kopplade 2-glasfönster med kulturglas. Dock kommer du aldrig upp i tillräckligt högt reduktionstal avseende ljud. Vi är extremt nöjda med fönstren, framgår inte det?

Ang. offentligt utrymme så vet jag inte om en 6-fönsters indelning, sidohängt, 3-glas, trä med utvändig alu-beklädnad hamnar i det facket...
 
Matsalen är nu klar sånär som på montage av uttag och dimmer samt driftsättning av de grupperna i centralen. Det återstår också att måla smygarna och radiatorn. Golven slipas nu på fredag.

WP_20151209_19_02_03_Pro__highres.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


WP_20151209_19_02_26_Pro__highres.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


WP_20151209_19_02_41_Pro__highres.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


WP_20151209_19_02_49_Pro__highres.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


WP_20151209_19_02_56_Pro__highres.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I söndags rev jag ut den gamla inredningen i badrummet samt lyfte ur tvättmaskin och torktumlare. Det såg då ut såhär:

WP_20151213_13_31_32_Pro__highres.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


WP_20151213_13_31_47_Pro__highres.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi kommer att få byta 3 plattor ovanför handfatet och ytterligare 2 ovan spegeln för att flytta lite på elen till lampan ovan denna.

Jag satte också upp handdukstorken igår så allt är klart för inkoppling när elektrikern kommer på onsdag. Skåpet är bara temporärt ditställt och inte infäst ännu då elektrikern ska in först. Sladden ska kläs med vit tygstrumpa och kommer anslutas bakom högskåpet i bild som ska stå närmare väggen i bakkant än det gör nu.

WP_20151213_17_56_13_Pro__highres.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nedan syns också resultatet av den nya dimmern och tryckknappen i svart bakelit.

WP_20151212_15_29_39_Pro__highres.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sjöolsa
  • Laddar…
Du håller högt tempo och snyggt blir det (y)
Riktigt snygg brytarserie du valt.
 
  • Gilla
falkn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.