Tycker bara att det är korkat att ha tvärsäkra åsikter utan att ha all info. Även om man har all info så är det ofta korkat att vara för tvärsäker. Ingen av oss vet hur förutsättningarna var och hur arbetet är utfört utifrån dessa (förutom att det inte ser snyggt ut på bilden)

PS. Finns inte krav på uppvik i alla lägen.

Elkludde skrev:
Golvläggaren tycker såklart att det inte är fel mer än till 20%,och hur ser det ut vid tröskel,där ser det ut att inte vara tätat eller uppvikt är det oxå kosmetiskt ? skulle du vilja ha det såhär i ditt badrum ? Sluta försvara klanteri
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Pumba skrev:
Man kan ju vända på det lite, hantverkaren vill väl helst bli klart så snabbt som möjligt, framförallt om man lämnat fast pris på jobbet, sjuksköterskan har ingen ekonomisk vinst i att göra varken eller, advokaten har väl troligen mest vinst i att processen tar så lång tid som möjligt för att kunna fakturera så mycket som möjligt.

Blir med fundersam på detta forumet mer än en gång när slogan är "på konsumentens sida" så sitter det en hela massa personer från andra sidan och försvarar taffliga saker hantverkarna gjort.
Det verkar ju att det är större chans att hela TS hus är ett fuskbygge än att mattläggaren lyckats lägga mattan snett.
Du vet, det tar lika lång tid att lägga mattan rakt eller snett. En sådan information kan du tacka oss erfarna hantverkare för. Så viss nytta gör vi nog allt, här på BH.
 
Nils82 skrev:
Du vet, det tar lika lång tid att lägga mattan rakt eller snett. En sådan information kan du tacka oss erfarna hantverkare för. Så viss nytta gör vi nog allt, här på BH.
Jag skulle ju gissa på att om en hantverkare fick kasta in mattan utan några som helst krav på att mönstret ska ligga i vinkel mot någon vägg så skulle det gå bra mycket fortare att få mattan på plats.

Själva lägg momentet tar ju dock säkerligen samma tid men arbetet kring att få mattan rakt borde ju ta viss tid.
 
Redigerat:
Snart är det ny vecka och Cujo (TS) och hantverkaren kan komma överens om fortsättningen. Då kanske vi får mer information. Till dess är vi i ovisshet om detaljerna och kan endast spekulera.
 
Tack för svar!
Har haft fullt upp hela helgen.

Hur som helst, hade först bestämt oss för en annan matta med ett mer oregelbundet mönster. Då hade vi inte fått det här problemet, men den mattan fanns inte i tillräcklig bredd. Så för att undvika en skarv i golvet, så bytte vi matta...

Tyvärr så är ingen utav väggarna raka.
Det är vår första renovering så vi hade ingen tanke på att vinkelräta mönster och sneda vägger är en dålig kombination. I synnerhet eftersom min fru var tvungen att välja ny matta själv, jag var borta på jobb.

Golvläggaren hävdade att enligt hus AMA så skall man alltid utgå ifrån ytterväggen, för den förutsätts vara rak, men matten är inte "rak" mot den väggen heller.

Vår åsikt är att felet är som störst där det kommer att synas mest! Inredningen kommer att mer eller mindre dölja eventuella fel på de andra väggarna.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
ja ytterväggen får man väl förmoda att den är rak (om det står så i husAMA eller inte vet jag inte)

hade felet blivit större eller mindre, vid tröskeln, om mattan legat helt rakt mot yttervägg?

Döljs nästan alla andra väggbitar av inredning så skulle mattan så klart legat rakt vid tröskeln.

Det går att skära mattan typ 1 cm från kaklet och svetsa i en ny matta, är inte helt enl reglerna men det brukar göras ibland. Kräver en duktig mattläggare och att det finns plats mellan golv och vägg.
 
Redigerat:
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Kan vi få lite fler bilder :)?
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 1 till
  • Laddar…
Vad gäller väggarnas rakhet, så förmodar jag att alla väggar är raka. Det är ju annars en ganska enkel sak att kolla med en rätstege eller något annat rakt. Men det är väl ganska ointressant i sammanhanget.

Det som är intressant är möjligen de olika väggarnas inbördes vinkel, och "hur räta" de är.

Dock har ju TS redan påtalat, upprepade gånger vill jag minnas, att mattan inte ligger parallellt med någon av väggarna, vilket väl också är vad som föranlett mattläggaren att acceptera reklamationen.
 
thomasx skrev:
Vad gäller väggarnas rakhet, så förmodar jag att alla väggar är raka. Det är ju annars en ganska enkel sak att kolla med en rätstege eller något annat rakt. Men det är väl ganska ointressant i sammanhanget.

Det som är intressant är möjligen de olika väggarnas inbördes vinkel, och "hur räta" de är.

Dock har ju TS redan påtalat, upprepade gånger vill jag minnas, att mattan inte ligger parallellt med någon av väggarna, vilket väl också är vad som föranlett mattläggaren att acceptera reklamationen.
Jag tror nog att alla förstår att det är väggarnas inbördes vinkel vi (bla jag) pratar om när vi skriver frågan om väggarna är raka...
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
nino skrev:
Det går att skära mattan typ 1 cm från kaklet och svetsa i en ny matta, är inte helt enl reglerna men det brukar göras ibland. Kräver en duktig mattläggare och att det finns plats mellan golv och vägg.
Är det för att kunna byta hela mattan utan att göra åverkan på det monterade kaklet som överlappar mattan vid övergången?

Då har man ju mycket större krav på att lägga den nya mattan rätt än vad man hade från början. Eller skär man till den nya mattan efter den biten som är kvar, efter att man lagt in den?
 
nino skrev:
Jag tror nog att alla förstår att det är väggarnas inbördes vinkel vi (bla jag) pratar om när vi skriver frågan om väggarna är raka...
Jo, men frågan är då vad man menar när man säger att ytterväggen är rak?
 
  • Gilla
elpaco
  • Laddar…
ja
Är ju ett jäkla jobb att knacka nedre varvet, få bort fixet utan att skada tätskikt och montera tillbaka.

_Tror_ inte det är helt ok enl GVK, blir ju onödigt mycket svetsning som kan bli fel / gå upp, men som sagt en duktig mattläggare fixar det OM det finns plats.

Tycker det ser trångt ut på TS bild men är så klart inte 100 på det
 
Min tanke med att säga att ytterväggen är rak är att husets ytterhörn är (bör vara) i 90grader.
Ytterväggen är alltså "facit", är någon annan vägg inte i 90 grader mot den så är det fel, men jag är rätt säker på att du förstod det
 
Ja, kaklet ser ut att gå långt ner, stora plattor är det också. Ser nästan ut som en lite onaturlig "fals" mellan kakel och golv, men det kan som sagt bero på perspektivet.
 
nino skrev:
Min tanke med att säga att ytterväggen är rak är att husets ytterhörn är (bör vara) i 90grader.
Ytterväggen är alltså "facit", är någon annan vägg inte i 90 grader mot den så är det fel, men jag är rätt säker på att du förstod det
Om man betraktar ytterväggen som facit, så är den per definition "rak", man kan då inte diskutera eller ifrågasätta huruvida den är rak eller inte. Då är den rak för att man har bestämt det, hur sned den än är i jämförelse med vad man nu än vill jämföra med. Så ärligt talat, nej, jag förstod inte riktigt vad som avsågs när det talades om huruvida ytterväggen var rak eller inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.