Hej Marelb!
Men ska inte ni ha det "gamla" Västervik? Med badrummet vid trappan? I det nya västervik är badrummet vid ena kortsidan och takets vinkel är brantare vilket ger större boarea. Vi betalar 976' för huset i grundstandard (men då bor vi inte i Stockholm ...) dessutom har vi till och frånval för ca 80'. Då har vi valt att få badrummet kaklat på en gång vilket ger ett från/tillval på ca 4'. Plus att få badrummet kaklat såklart.
sov gott
f
 
Jo vi ska ha gamla Västervik. Vi har valt inflyttningsklart (vilket är dyrare) plus att vi bor i Stockholms län (vilket också är dyrare). Synd igentligen att vi ska ha gamla, för visst hade det varit trevligt med 45 graders taklutning? :-/ Badrummet kan man väl igentligen ha i gaveln i gamla Västervik också, vi har funderat på det nämligen. Men jag vill ju ha takfönster ovanför badkaret och då är det väl ändå lämpligast med badrum brevid trappen?! :)
Hur går det med er schaktning/ev. sprängning? Nu kommer ju huset snart!!! ;D
/Maria
 
Angående kakla badrummet.

Vi hade ju förbesiktning förra veckan (slutbesiktning imorrn), och besiktningsmannen sa att det är ingen nackdel att ha våtrumsgolv och vägg under Kakel /Klinker, dessutom vetman ju då att det är ett bra tätskikt under kaklet, så det går bra att köra standard badrum och ha det till man gjort badrummet klart på övervåningen, sedan bara att primea ovanpå golv och vägg med ny fuktspärr och kakla , man behöver inte riva ut gamla våtrumstapeten om man inte misstänker att det är något fel på den .. och det får man ju hoppas att det inte är i ett nytt hus ..

/Stefan
 
Nojan skrev:
Angående kakla badrummet.

Vi hade ju förbesiktning förra veckan (slutbesiktning imorrn), och besiktningsmannen sa att det är ingen nackdel att ha våtrumsgolv och vägg under Kakel /Klinker, dessutom vetman ju då att det är ett bra tätskikt under kaklet, så det går bra att köra standard badrum och ha det till man gjort badrummet klart på övervåningen, sedan bara att primea ovanpå golv och vägg med ny fuktspärr och kakla , man behöver inte riva ut gamla våtrumstapeten om man inte misstänker att det är något fel på den .. och det får man ju hoppas att det inte är i ett nytt hus ..

/Stefan

Kolla upp BBR och PER så ser ni att man absolut INTE får kakla på våtrumsmatta.
 
Tja det var iaf vad Besiktningsmannen som Gar-Bo hade utsett sade till mig ...
men om han har så fel här ... hur mycket kan jag lita på hans besiktning av huset i övrigt ???

bl.a. att vinskyddspappen ifrån paroc som ligger under huset duger för att kompensera den bortglömda plastsyllen under 1/3 av huset ??

.....

/Stefan

p.s. vem är PER? och BBR ?
 
Antar att BBR betyder BKR ?

litet klipp
------------------
Branschregler för keramiska beklädnader och beläggningar i våtutrymmen. 1988 - 2003

....
3. PERs Branschregler för vattentäta keramiska väggbeklädnader och golvbeläggningar i våtutrymmen - 1 oktober 1995

....
Befintliga ytskikt vid renovering
Grundkrav om att ta bort befintliga ytskikt, men om man efter kontroll kan bedöma att det befintliga ytskiktet är
lämpligt att bära den keramiska konstruktionen så kan plattmontering göras.

------------------

Fattar det som att man nuförtiden kan kakla på Våtrumsmatta ...

/stefan
 
Nu är jag ganska dålig på detta område, men man måste väl kolla avstånden mellan reglarna i golvet också?
Men det låter ju rätt smart i och för sig att kakla och klinka sen när man har klart däruppe, om man nu slipper riva ut det... Annars lär man nog vänta några år till.
/Maria
 
Hej

Vad har ni som byggt ett västervk fått betala för grund och markarbeten? har fått ett pris på 170 000 från säljarens entreprenör.
Lönar det sig att kolla upp andra företag el ligger priserna ungefär så.

Neo1
 
Idag kom vårat efterlängtade hus :D
En timme försenade var leveransen men allting gick jättesmidigt och redan vid kl 14:00 idag var allt klart, takpannorna åker upp imorgon.

Var mäktigt att se tre tradare dundra förbi med huset :), nästan det häftigaste.

Har redan fått vara inne och kikat nu i eftermiddag och alltser sååå fint ut. Nu väntar ett par långa dagar innan inflyttningen sker.

Fialotta...Hur har det gått för er idag?

//EN lycklig Mickelina
 
Mickelina: Åååå såå himla roligt!!! Bra att allt gick bra. Kul att höra att det ser fint ut innuti också. Nu börjar den två veckor långa väntan då... men det skulle gå lite fortare för er eller hur var det?!

neo1: Svårt att jämföra mellan olika byggare eftersom alla tomter är olika. Men ni kanske kan jämföra med andra som har platta normala tomter (om det är det ni har) i och för sig men vår är ju lite speciell med lite sluttning plus att vi ska ha garage under huset. Vår grund går därför på 400 000 och vi har fått ett fast pris på det. Från början hade vi önskemål om fristående garage och då hade vi 230 000 i kalkylen.

Vi har haft samrådsmöte idag. Allt gick bra. De är i full gång med bygget. På fredag gjuter de garageplattan och i helgen börjar de mura grunden... och sedan kommer ju grunden och huset uppepå det. Det är kul att se hur det växer fram på tomten. Nu har de gjort infarten, alltså lagt grus där ända ner till det blivande garaget. Ska fota lite mer i morgon för idag fick vi inte med oss kameran. Vi har fått datum för leveransen, inte på papper men vår säljare sa att det kommer den 18 januari!!! Vilket betyder att vi kanske får nycklarna på min födelsedag den 2:a feb. Vi får väl se om fdet blir då eller... vi borde ju få veta det mer exakt snart.
Just nu är jag jätte irriterad över Telia. Vi har fått deras offert och det såg ju bra ut. De ska "endast " ha 10 000 för att vi ska kunna ansluta fasta telefonen till deras nät. Men, man MÅSTE ha deras "Telia bas" och vara bunden till dom i 12 mån!!! Fattar inte det... När man nu har betalat deras kostnad för att gräva ledning mm så ska man väl sedan kunna byta operatör om man vill?! Vi som har 3 mån. uppsägningstid på Tele 2 i så fall och säger man upp det tidigare så kostar det extra. Telia skulle förässten ha en överflyttningsavgift på nästan 1000 kr också. Skapligt irriterande tycker jag.

Vill också veta hur det gick för er idag Fiddeli???

/Maria
 
Hej!
Jag var ett tag inne på att helt enkelt kopiera allt Mickelina skrivit!!
Alltså, idag kom vårt hus, det var så spännande, nervöst kittligt och riktigt stor glädje samtidigt :D. Det var ett äventyr att vara med när huset kom. Att se på långtradarna. Att tillsammans med barnen och snickarna rycka loss pressening från husdelarna, att se på när kranen lyfte huset och hur snickarna finlirade för att få det att sitta prick rätt på grunden ...(tack för det!) Att sedan gå in i huset och få se att det mesta vi tänkt oss fungerar - utsikten genom fönstren hamnar som vi tänkt oss, tapeterna är fina i färgen, solljuset faller genom vardagsrummet in till matplatsen i köket. Att vänta tills efter jul med att flytta in känns outhärdligt. I mitt huvud firar jag jul i vårt nya kök ... hmmm  :(
vänliga hälsningar fiddeli/fialotta
 
Hej!
Vår säljare menade att för en "normal schaktning" plus en murad grund får man betala ca 120' . Det kan säkert variera beroende på var man bygger. Sant eller inte - för själva grunden betalar vi 60'.

OM BADRUM - Att använda plastmatta under kakel/klinkers går bra om man använder den speciella typ av plastmatta som tål att ligga under klinkern. Det går alltså inte med vilken typ av plastmatta som helst, utan det ska vara en speciell typ som är godkänd för ändamålet!! Jag har även ryktesvis hört att den inte får användas innan, utan att man omedelbums måste lägga klinker på den. Den som ändå funderar på att göra så här råder jag att kontakta sitt försäkringsbolag och kontrollera deras åsikter för den händelse att man sedan behöver anlita dem ...
mvh fiddeli
 
Ursch Fiddeli... Man får ju nästan tårar i ögonen ju... :'( ;D Vad härligt!
 
Jippi!

Nu har vi fått nycklarna till vårat hus ... kan knappt vänta till på Lördag med att flytta in...
Idag kom även fiberanslutningen, och imorrn kommer braskaminen...
På Torsdag skall badrummet bli klart och luckorna i köket sättas upp...

Allt känns bra, vi har betalt 95%av huspriset till smålandsvillan, och det sista betalar vi när badrummet blir färdigt...

/Stefan
 
MERA BILDER!!! ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.