Tufft läge när tätskikt/kakel är på plats. Surt, sa räven.
 
Snigla skrev:
Har inget att säga om mönsterpassningen/mattläggningen.. (Svårt att se och bedöma utan helheten, dvs resten av mattan..mot de andra väggarna)

Men det första jag tänkte på när jag såg bilden var... Var är uppviket mot tröskeln? Måste inte det vara en viss höjd? Tröskel o matta..mot angränsande rum? (Vid ev läckage..). Jag vet inte om det är regler, men våra mattläggare har varit väldigt kinkiga..och byggt på trösklar osv för att det skulle "bli rätt"..

Hoppas det löser sig för dig!
Med vänlig hälsning, Sandra
Förstår inte varför det ofta tas upp saker som inte har med frågan att göra. I det här fallet har vi ju ingen aning om hur hög tröskeln är i förhållande till brunnar och vi vet inte ens om det är brunnar i rummet.
 
tycker det ser ut som om det är uppvik mot tröskeln, men bilden blir lite dålig så jag är inte 100..

Vid en besiktning så kommer det bli godkänt då dom endast kontrollerar om det är tekniskt riktigt, "skönhetsfel" bedöms inte.

Kan vi få ett kort från dörren och in i badrummet.

Det är lätt att få mattan lite snett när man lägger ner den, är det då hugg i limmet så ligger den där den ligger. Drar man upp den då så är det oftast bara att skrota mattan, skrapa bort mesta limmet och vänta tills det torkat och spackla på nytt. Iof ett bättre alt än att skita i det och få en missnöjd kund
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Det är väl klart att mattan ska ligga rakt, om man valt klinkers istället, hur många hade accepterat att det såg ut på samma vis..

Det där är ju hyfsat mycket snett om man bara ser till den väggen, att det inte går att få millimeterprecision är ju en sak, men om det är 1-2cm per meter, hur ser då resten av rummet ut om det nu skulle bero på väggarna.
 
RoBo skrev:
Förstår inte varför det ofta tas upp saker som inte har med frågan att göra. I det här fallet har vi ju ingen aning om hur hög tröskeln är i förhållande till brunnar och vi vet inte ens om det är brunnar i rummet.
För en gångs skull tror jag inte det är lönt att försöka förklara "varför"... om du inte förstår, så får vi nog lämna det där helt enkelt.

God Jul på Dig!
 
  • Gilla
Enolf och 7 till
  • Laddar…
Går mattan upp på väggen så den sitter bakom nedersta kakelplattan? Isf blir det inte enkelt eftersom tätskikten påverkas bakom dom plattorna om man river.

Klar nackdel välja en sån mönstrad matta i ett badrum som inte har raka väggar. Men just det man ser på bilden ser ju uppenbart snett ut. Kombinationen sneda väggar och en sådant mönster på mattan gör att bedömningen på detta blir svårare tycker jag. Kunden bör vara med vid såna här tillfällen eller i vart fall informeras om konsekvenserna och tillfrågas om vad man tycker. Vill du ha det rakt här, snett här osv. eftersom du får det snett någonstans med snea väggar.

:confused:
 
Om väggarna inte är i vinkel hade jag nog lagt mattan (klinkern) diagonalt för att dölja felet!
 
  • Gilla
leffe-e
  • Laddar…
nino skrev:
hur ser dom andra väggarna ut då?
Hur mycket diffar det om du mäter i "ytterändarna"
Jo, någonstans måste det så klart finnas en ok gräns, eftersom exakt rakhet är omöjligt.
Var skulle du säga att gränsen går, nino? Hur många cm/m får det skilja mot den väg det ska vara rakt? Fast svaret bör nog snarare vara i mm/m skulle jag tro ;)
 
om mattan kanske ligger rakt men hela huset står snett, vem ska man skylla på då?
 
  • Gilla
helder och 5 till
  • Laddar…
daugaard skrev:
om mattan kanske ligger rakt men hela huset står snett, vem ska man skylla på då?
Fortfarande mattläggaren, som la dit mattan innan huset var byggt, den klantskallen...
 
  • Gilla
Cash och 4 till
  • Laddar…
Vårt badrum lutar alla väggar kraftigt och det finns inte en rät vinkel någonstans.

Valde ändå helkaklat med klinkergolv :)

Man får tänka till ordentligt innan hur det ska läggas, troligen vill man ha illusionen av räta vinklar när man står i dörröppningen.
I ditt fall borde det vara lätt att lägga om matta, värre med klinker.
 
thomasx skrev:
Jo, någonstans måste det så klart finnas en ok gräns, eftersom exakt rakhet är omöjligt.
Var skulle du säga att gränsen går, nino? Hur många cm/m får det skilja mot den väg det ska vara rakt? Fast svaret bör nog snarare vara i mm/m skulle jag tro ;)
Jag skulle säga att i ett ganska normalt badrum på 2-2 1/2 m längd så borde det vara ok med iaf 10mm på den sträckan.
En vägg som har både kommod wc och kanske nåt mer, där man alltså inte ser mycket av golv / vägg vinkeln, så kan det få slå mer då.
Är rummet romb format och ganska mycket då är det svårt att få till, speciellt om det är ett litet badrum då man oftast limmar hela golvet och viker ihop mattan ut och lägger in hela på en gång, då kan man missa med några mm kanske rent av en cm....
Ett större badrum där man kan lägga in hela mattan, vika upp en sida och limma då ska man få den inom några mm.
 
Ok, det motsvarar då ungefär 5mm/m, eller bättre.

Tittar man på TS bild ser man att det skiljer mer än hela fogbredden enbart på tröskelns bredd. Dörren ser ut att vara rätt smal, jag gissar 60cm vid tröskeln. Det skulle göra mer än 10mm/m. Så det är rätt duktigt snett då.
 
Är mina ögon helt sneda eller? :x Mäter man på bilden så får jag det till att det skiljer ungefär 15 bildpixlar på bilden mellan vänster och höger kan på dörren mot ljusa fogen i mattan.

Om TS lägger en tumstock eller måttband i varje kant av dörren så vore det kanske lättare att se på bilden hur mycket felet är. Men som jag ser bilden nu så skulle jag påstå att det lika gärna kan vara perspektivet som stör rakheten.
 
Ööö jag kanske är trög men vad är det som är snett?
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.