Lösningen är INTE nya termostater utan nya justerbara radiatorventiler. Med rätt injusterat kv-värde på dessa så kommer det bli fart i vindsradiatorn. Sätter du bara dit nya termostater så kommer det vara kallt på vinden ända tills resten av radiatorerna har uppnått rätt rumstemperatur.
 
toto1 skrev:
Lösningen är INTE nya termostater utan nya justerbara radiatorventiler. Med rätt injusterat kv-värde på dessa så kommer det bli fart i vindsradiatorn. Sätter du bara dit nya termostater så kommer det vara kallt på vinden ända tills resten av radiatorerna har uppnått rätt rumstemperatur.
Du har rätt i det, men om man ska ha möjlighet att justera kv-värdet på de gamla radiatorerna behöver hela ventilen bytas. Man behöver byta snablar och justera längd på de gamla rören, samt förminska. Det innebär ganska mycket arbete, och blir inte alltid så snyggt.
Monterar man istället MMA's insatser med termostat så blir det snyggare och det kommer inte att bli kallt på vinden eftersom termostaterna börjar strypa lite redan innan önskad rumstemp är uppnådd och flödet går successivt upp mot vinden.

Har själv löst det på detta vis i ett par hus där man inrett vinden och dragit upp för klena rör och det fungerar.
 
men vad säger ni om jag byter de klena rören på vinden mot samma dimension 1 1,2 tums som resten av huset. Skulle det funka?då vattnet tar ju lättaste vägen . Det är inte många meter jag ser att man kopplat en adapter för förminskning det som sticker ut från golvet
 
Redigerat:
ins71 skrev:
men vad säger ni om jag byter de klena rören på vinden mot samma dimension 1 1,2 tums som resten av huset. Skulle det funka?då vattnet tar ju lättaste vägen . Det är inte många meter jag ser att man kopplat en adapter för förminskning det som sticker ut från golvet
Det kan hjälpa något, men du har ändå ett visst tryckfall över den nya termostatventilen och radiatorn. Isåfall skulle du haft tag i en äldre radiator likt de du har i övriga rum, med större anslutningar.
 
För den mest optimala samt korrekta lösningen vilken kommer ge bäst komfort, lyd mitt råd. Man ska inte behöva vänta på värme i ett rum förrän de andra rummen har uppnått för hög temp.
Skippa att byt ut rören, tryckfallet i dessa är försumbart gentemot radiatorventilens.
Nya ventiler med korrekt kv-värde är lösningen.
Nu har jag sagt mitt. God jul🎉
 
TS har ju enligt #1 en kontinuerlig värmekälla så inte ska det behöva väntas på värme även med lordis förslag. Enklast är att använda gamla vreden för en vettig fördelning de funkar säkert bra för injustering. Med nya pumpen går det ställa in ett vettigt tryck så sus i strypningarna inte ska störa.

Blir att anpassa grunden efter den nya mest missanpassade delen fullt öppen med tillräckligt tryck och sen arbeta bort "överskottsflödet" i de gamla grövre delarna. Fast givetvis måste man först vara säker på att det inte är andra fel i nya delen som orsakar huvudelen av problemet.
 
  • Gilla
lordi och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.