jbr skrev:
Japp, funderar och velar jag också...

Gruppköp är ju inte fel.
Jag är intresserad, men beror lite på vilken modell det blir.
 
RilleRock
MathiasS skrev:
RilleRock, eftersom du gluttar även i denna tråd och jag funderar på integration mellan kameror och Siemens SPC....

Kameran som diskuteras i de senare inläggen här har i/o port för att trigga inspelning baserat på en extern rörelsedeckare (eller på vilken signal från helst förstås). Det fattar jag hur det funkar, antingen direkt PIR => kamera eller via ett larmsystem tex SPC.

Men, det andra alternativet jag funderar på är om kameran tycker att något händer, dvs när kamerans rörelsedetektion triggas och inspelning startar - brukar man göra detta till ett event i larmsystemet och hur brukar man då göra den integrationen? Eller är det alltid så att man i praktiken vill använda en dedikerad rörelsedetektor för att känna av rörelse, aldrig en kamera?

I detta fall tänker jag utomhus. Är medveten om att det finns larmsystem som endast använder sig av kameror för att larma men jag funderar på detta i kontexten SPC och kameror enligt ovan.
De 4 kamerorna man kan knyta i SPC systemet väljer man sedan i vilken larmsektion de skall tillhöra i systemet.
Och när den detektorn larmar skickar systemet mjpegbilder till larmcentral.
Har man tex 1 kamera kan man lägga samma kamera till alla larmsektioner.

Problemet med att ha en kamera som detektor är att billiga kamerors mjukvara är alldeles för dålig för att kunna hålla en pålitlig stabilitet, speciellt utomhus.
Det är en direkt dålig ide.

Så får att trigga inbrottslarm vill man som du själv skriver ha en dedikerad pålitlig detektor som sköter detta som i sin tur via larmsystemet triggar kameran att i larmläge filma i 30FPS mot dagtid kanske 12FPS för att spara bandbredd.
Det man normalt sett brukar använda utgång från kameradelen är att tex trigga extern IR-belysning tex monterad på fasaden där kameran sitter, starta en ljudsekvens etc

En annan lösning för detta om man ändå vill ha någon sorts kontroll på kameran om man kan tweaka inställningarna så man inte får en drös obefogade larm.
Skulle vara en kamera som även skickar X-antal pre/after mjpeg bilder direkt från kameran vid motion detection.
Och kameran bör även ha en kalender så man kan selektera tiderna man vill uppnå.

I detta fall skulle jag skaffa en kamera som stödjer H.264/MJPEG samt en nvr som blir triggad av larmsystemet och utöver det låta kameran skicka Mjpeg via pushmail.
Då får man bildmaterial att titta på i efterhand men även snabb notis om att något har hänt.
(Dvs fristående från SPC).

Allt beror ju på ens behov och krav.
Vill man bara kunna urskilja om det är ett djur eller en människa i huset så räcker de SPC knytna kamerorna bra åt som man kommer åt via connectappen.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Det är ju just alla de där punkterna som gör att jag anser att det är bättre att köra på billiga kameror som bara ger bild, och sen låta en dator med lämplig programvara hantera såna saker som rörelsedetektering, schema och liknande grejer.

För ju mer funktioner man stoppar in i kameran, desto dyrare blir den. Och vill man sen då dessutom ha flera kameror så sticker kostnaden iväg snabbt. För att inte tala om när kameran går sönder och man ska få tag på en ersättningskamera, och aktuell modell utgått ur sortimentet.

Med en dator som "central" så kan man köra med i princip "vilken nätverkskamera som helst".
 
Nerre, det har du en poäng i, men jag håller inte med om slutsatsen att man får det du letar efter bara för att man köper billiga kameror.

Billigare kameror har dåliga objektiv, dåliga ir-lampor osv osv. Dyrare kameror kan inte tusen saker till bara för att dom är dyra, dom gör bara det dom gör lite bättre.

Min förståelse är att enklare kameror är mycket mer slutna system som inte kan göra det du beskriver och från ett par tusingar och uppåt så får man kameror som kan användas som du beskriver det.

Sedan finns det förstås bra skit och dålig skit, man får inte alltid vad man betalar för......


Teknik:
Jag tycker det verkar som att "alla" kameror jag tittat på svindyra Axis och dessa vi har i tråden alla har lokal rörelsedetektering i kameran för att trigga inspelning, det går liksom inte att välja bort (annat än att inte slå på funktionen i kameran). Och jag tror att de vanliga programvarorna för PC gör detta också, om man hellre vill bestämma centralt vad som ska sparas. Eller stämmer inte detta? Finns det något exempel på kamera likt Hik-kameran ovan som är helt ren på funktioner och bara är en lins + rj45 som skulle kunna ge bättre bild för samma pengar, på bekostnad av funktioner som hanteras centralt?

Jag tycker din princip är rätt tänkt så tittar jag på fel kameror vill jag gärna veta det....:)
 
MathiasS skrev:
Nerre, det har du en poäng i, men jag håller inte med om slutsatsen att man får det du letar efter bara för att man köper billiga kameror.
Nej, men det menade jag inte heller. Jag menade att man ska strunta i att leta efter kameror som har alla finesser som rörelsedetektering och sånt inbyggt.

Kameran ska ha veettig optik, ge en bra bild, men den behöver bara kunna skicka en videoström. Men finesser behövs inte i kameran.
Min förståelse är att enklare kameror är mycket mer slutna system som inte kan göra det du beskriver och från ett par tusingar och uppåt så får man kameror som kan användas som du beskriver det.
Som sagt var, kameran behöver bara kunna ge en videoström. Att det sen kanske finns nåt slutet system för att komma åt kameran "utifrån" via internet spelar ingen roll. Den funktionen använder man inte, den funktionen ligger i den programvara man kör på den dator som agerar övervakningsserver.

Med 2-3 kameror är det inga problem att köra en sån server på en liten strömsnål raspberry pi (den behöver dock extern hårddisk för lagring av video).
 
Jag förstår vad du säger och håller med dig. Jag hittar dock inga kameror som inte har "alarm triggers" baserat på olika typer av rörelsedetektering. Det är inbyggt i alla kameror i mellanskiktet (tittar då på Foscam och Hikvision).
 
Den del som jag främst kommenterade var den som säger:

En annan lösning för detta om man ändå vill ha någon sorts kontroll på kameran om man kan tweaka inställningarna så man inte får en drös obefogade larm.
Skulle vara en kamera som även skickar X-antal pre/after mjpeg bilder direkt från kameran vid motion detection.
Och kameran bör även ha en kalender så man kan selektera tiderna man vill uppnå.
Jag menar att istället för att leta en kamera som man kan tweaka inställningarna på så kör man med en "dum" kamera och sköter rörelsedetekteringen i övervakningsservern istället.

Jag skrev ju "billiga kameror som ger bra bild", inte "de billigaste kamror man kan hitta" :)
 
jajaja, men har du några exempel på bra kameror då? DET är det vi vill komma fram till!
 
Nä, jag har inte budget att prova igenom en massa kameror. Men jag har å andra sidan inte samma krav som de flesta andra verkar ha. Jag har inget behov av HD-upplösning, jag kör 640x480 på våra kameror. Fyra DCS930L, en gammal Android-mobil och en gammal webbkamera.
 
Funderar på en sak..

Då jag hemma har sänkt alla tak ca 15cm, och monterat in spotlights, skulle man kunna ta ström-matning från de befintliga kablarna, och montera en "dome-kamera" i taket, med noll antal synliga kablar?

Dvs förutsatt att kameran kör via Wifi då dvs, så man inte behöver dra en tp-kabel utanpåliggande!

Generellt sett, är 720-kameror i dome-modell dyrare än "vanliga" som tex. monteras på vägg?
 
RilleRock
Hikvision kameran i denna tråden är för mig en prisvärd allroundkamera med ställbar lins 2.8-12mm.
I en entre räcker det oftast med fast 2,8mm och då kan man gå ner en prisklass om det är befogat.
Sen är vissa features standard och kommer med kameran oavsett.
Bara för att kameran har alarmtriggers så kan man ha de avstängda och styra kameran med en lokal vms ändå.

Skall den sitta i en entre ute/inne med mycket olika ljusskillnader så just den kameran bör ha en bra WDR för att det inte skall bli helt vitt eller mörkt framför/bakom personen.
Dagens billigare DigitalWDR från Hikvision sköter det helt ok.
 
D
Du kanske ska kolla på Paradox istället. Inte billigt men jag har t.ex. 6 st kameror integrerade i quaddetektor. Sköter allt per automatik och skickar ut både stillbild/video. Dock bara 720p.
Mjukvaran i hikvision är helt värdelös. Det är absolut krav på extern hantering av allt väsentligt.
 
Paradox verkar sälja kameror från Dahua.

Vad menar du med quaddetektor?

EDIT: du menar integrerad med en rörelsedetektor.....
 
Redigerat:
RilleRock skrev:
Hikvision kameran i denna tråden är för mig en prisvärd allroundkamera med ställbar lins 2.8-12mm.
I en entre räcker det oftast med fast 2,8mm och då kan man gå ner en prisklass om det är befogat.
Sen är vissa features standard och kommer med kameran oavsett.
Bara för att kameran har alarmtriggers så kan man ha de avstängda och styra kameran med en lokal vms ändå.

Skall den sitta i en entre ute/inne med mycket olika ljusskillnader så just den kameran bör ha en bra WDR för att det inte skall bli helt vitt eller mörkt framför/bakom personen.
Dagens billigare DigitalWDR från Hikvision sköter det helt ok.
Ja jag håller nog med om att ställbar lins är onödigt, om man vet vad man vill/behöver ha....:=)
 
  • Gilla
RilleRock
  • Laddar…
D
MathiasS skrev:
EDIT: du menar integrerad med en rörelsedetektor.....
Svar ja. Nätverkskamera som larm är oanväntbart enligt mig iaf. Du kommer få fellarm av allt möjligt. En riktig detektor löser de problemen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.