Tanken är väl främst att man skall ha kameran aktiverad när man är borta?

Det måste väl gå att stänga av/på kameran via appen i telefon?
 
najks skrev:
Tanken är väl främst att man skall ha kameran aktiverad när man är borta?

Det måste väl gå att stänga av/på kameran via appen i telefon?
Det är tyvärr lite krångligt på mina kameror
man konfigurerar en gång och sen kör man på det, stabilt och bra.
Om jag hade viljat stänga av mina kameror tillfälligt så hade jag brutit strömmen till min NVR som kamerorna är kopplade till, då vet jag att det funkar sen igen när den får ström igen.

Men det kanske är enklare på banggodkamerorna.
 
Det måste väl finnas andra mjukvaror att köra även till hik-kamerorna?
 
MathiasS skrev:
Det måste väl finnas andra mjukvaror att köra även till hik-kamerorna?
Det gör det säkert, men man ska nog inte ta för givet att allt går att göra och att det är självklart eller enkelt att få allt att fungera som man vill.
Mina kameror sitter utomhus så jag har inte behov av att ändra inställningar dagligen.
 
Har liknande D-link-kameror som länkas till. Det är ingen höjdarupplösning men det duger fint för att se vad som händer i hemmet. IR-vill man man gärna ha. Appen är stabil för både iPhone och android. Jag hade gärna haft mer vidvinkel.

Koppla dom gärna så dom slås av/på av t.ex. larm (när du larmar). Man kan styra strömmen med nexa. obehagligt att ha kameror igång när man är hemma tycker jag.
 
D
Stänga av och sätta på kamerorna i traditionell mening går inte eftersom de är nätverksbaserade och kör servern via egen mjukvara samt oftast inte har stöd för wake on lan. Du får antingen koppla vanlig switch alternativt poe-switch som startar/stängs av med hjälp av en utgång på larmet eller nexa som bryter strömmen på 12v. Bästa är dock att inte stänga av strömmen till dem eftersom de inte kommer fungera särskilt länge då, utan snarare blockera LAN/WAN på något sätt om man är rädd för att någon ska titta på en när man duschat.
 
MathiasS skrev:
Det måste väl finnas andra mjukvaror att köra även till hik-kamerorna?
Du behöver inte använda dig av Hikvision mjukvara. Kör Blueiris eller milestonesys gratis version xprotect go. Det som menas är att inte uppdatera kamerans interna mjukvara.
 
Ja det förstår jag, min kommentar var kopplad till önskemålet att kunna stänga av kamerorna. Det ser jag som en sw-fråga snarare än en kamera-funktion. Jag tittade lite på ispy som alternativ, ska kolla upp dina förslag också.


Jag har googlat lite mer på foscam och hikvision. Det verkar som att vissa kloner man köper på aliexpress inte går att uppgradera fw på och på andra går det.
 
  • Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
Förstår. Sån funktion skulle jag också vilja ha. Köpte denna på Ali men köper en bullet för inomhus, blev lite stor.
Kan tipsa om en riktigt bra sida att läsa på sig.
http://www.networkcameracritic.com

image.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
...och det där antar jag är en clone på

http://overseas.hikvision.com/en/Pr...d=1&c_kind2=2&c_kind3=154&c_kind4=160&id=4323

"S" verkar betyda att den har mic och I/O ingång för att trigga film via pir eller larmsystem. Bra!


Har du en länk till säljaren på ali? (hittar riktiga åf för Hik på alibaba men ingen på aliexpress).
Kan du uppgradera kameran med Hik's fw hur du vill eller är du låst till 5.2.5?


Edit: tror denna kamera är ett bra alternativ, har begärt in pris från en säljare på alibaba. Är det fler som vill ha?
 
Redigerat:
Mattias_Jo1 skrev:
Står bara "please don't upgrade the camera"
Går väl alltid att testa!

[länk]

Har en kompis som kör 7st av dessa med "milestonesys" programvaran.
Jag rekommenderar inte att testa, om du inte har mycket tid kunskap och intresse.
Det är inget fel på mjukvaran som följer med men jag tyckte det var en bra ide att testa med amerikansk mjukvara i min kina NVR.
Jag "brickade", den och det tog stora delen av en släkthelg att lösa problemet med hjälp av min bror som är datakonsult/programmerare.
Han lyckades få den att ta den europeiska mjukvaran genom att ändra i flashminnet i NVR:en, det låg någon spärr där som låser den när man försöker lägga in "fel" mjukvara.

Onödigt jobb när man inte märker någon skillnad efteråt, hade varit enklare att köpa en ny!

Ni som ska ha bulletkameror inomhus, hur löser man det snyggt? Ser framför mig en väggvårta och en kabel som hänger upp till kameran.

Om jag skulle satt en kamera inne så hade jag nog kört på den här varianten och gett den ström via Poe.
http://overseas.hikvision.com/europe/Products_accessries_209_i8829.html
 
Mattias_Jo1 skrev:
Står bara "please don't upgrade the camera"
Går väl alltid att testa!

[länk]

Har en kompis som kör 7st av dessa med "milestonesys" programvaran.

Får se vad en hik originalkamera kostar....känns som att det kan bli lite meckande med detta och då är det bra att kunna uppgradera.....
 
HasseTeknik skrev:
Är det någon som provat den här sorten? För- och nackdelar?
[länk]
Känns mer som en babymonitor än något man stationärt övervakar huset med......säker bra grej men fyller nog ett helt annat syfte än fast monterade kameror.
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.