Jag ska köra på ASUS RT-AC66U :). Den ska med ha bra täckning
 
Ramnemark skrev:
Jag ska köra på ASUS RT-AC66U :). Den ska med ha bra täckning
Den blir du nöjd med, jag har den och är riktigt nöjd!
 
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
Jag behöver er hjälp med en sak. Vi ska påbörja renoveringen av går tvättstuga nu och då undrar jag om man måste ha någon speciell typ av gips på väggarna eller om det funkar med vanligt? Vi ska kakla väggarna är tanken.
 
Tvättstugan är ingen våtzon på det sättet och det krävs mig veterligen, ingen speciell gips.
 
Thiger skrev:
Tvättstugan är ingen våtzon på det sättet och det krävs mig veterligen, ingen speciell gips.
Tack så mycket, fick det svaret av en snickare också och det var så jag trodde att det var. Skönt dock att få det bekräftat.
 
Nu är renoveringen av tvättstugan iaf påbörjad i form av att väggen mot köket är riven och ersatt med OSB och gips. Detta för att få in fiberkabeln i väggen och även dra fram ström till ett nytt uttag för torktumlaren. Ingen mera tvättpelare och mer bänkyta samt överskåp.

Skönt med ny central också. Inga mera stora fula proppskåp och nu har vi äntligen jordfelsbrytare på hela huset och inte bara på badrumsgolven som det var tidigare. Kyl & frys fick en liten specialsäkring med inbygd jordfelsbrytare så att de fortsätter att fungera även om resten av huset slocknar. Garaget har sedan tidigare en egen normcentral med jordfelsbrytare så nu börjar det bli ordning på elen här hemma.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mattias_Edeslatt och 1 till
  • Laddar…
Idag har jag och elektrikern hjälpts åt att dra jordtråd till i stort sett hela huset. Tanken var bara att det skulle dras på övervåningen där vi har utökat elen efter att jag byggde om planlösningen men det slutade med att vi hamnade i nästan varenda kopplingsdosa så det var lika bra att dra fram tråd till alla uttag även på nedervåningen så kan man ju byta dessa vartefter.

Vi har även fixat belysning i garaget, äntligen! Jäklar så bra det blev. Köpte Biltemas nya LED-lysrörsarmaturer med 2x18W, 3200 Lumen/armatur.
 
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
Har inte bara legat på latsidan på sistone även om det har varit lite återhämtning sedan köket. Jag har bland annat spacklat och målat klart hallen på övervåningen som leder ut till balkongen mellan tjejernas rum. Inget märkvärdigt i sak men det var ett sånt där projekt som blev stående pga att det är en yta som inte används så mycket och som jag ändå har haft lite ont i magen över att det inte har blivit klart. Nu är det klart och ALLA lister sitter på plats också 😃

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
jockeping
  • Laddar…
I lördags så bar vi ut tvättmaskinen och torktumlaren till garaget för att kunna gå vidare med renoveringen av tvättstugan. Rev även ut så mycket av den gamla våtrumsmattan som jag kunde komma åt. Igår greppade jag även bilningsmaskinen för att bila upp golvbrunnen. Det gick bra i ungefär fem minuter innan jag råkade sätta den i ett elrör som någon smart person hade placerat ungefär 5cm ifrån golvbrunnen. Så där fick jag bila lite extra så att en elektriker kan komma och byta ut den skadade delen och dra i ny tråd. I övrigt så gick det ganska bra även om vår platta är ganska tjock. Den är nämligen runt 40cm tjock och ligger ovanpå ett minst lika tjockt lager Leca-kulor. Så om man jämför med att vi trodde att vi köpte ett hus med helt oisolerad platta på mark så är ju detta klart bättre. Framförallt eftersom grannarnas plattor är typ 10cm tjocka utan Leca-kulor under. Detta är bara en av de saker som har visat sig vara lite special med vårt hus och det är väl bara att tacka och ta emot 😃

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här kan man även se det något demolerade elröret

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hur mycket av röret måste man frilägga för att rörmokaren ska kunna byta brunnen?
 
lyx med plastbrunnar.. är även rören plast?
 
Thiger skrev:
lyx med plastbrunnar.. är även rören plast?
Det svarta röret man ser är gjort i plast iaf. Tror du att det räcker med min bilning? Röret är frilagt ungefär 10cm och brunnen i sig hänger i luften.
 
H´Ja det borde räcka. Kan inte se att det skulle bli någon skillnad om du bilar fram en dec till.. Kanske att de kommer vilja ha lite friare bakom själva brunnen så de kan sticka in den nya. Jag tänker på armeringsjärnet främst.. Men det är ju en snabb grej att kapa väl på plats..
 
Nu har rörmokaren varit här och kopplat bort varmvattenberedaren och ersatt den med en tillfällig som får husera i köket. Röret var tydligen limmat mot brunnen så jag fick bila fram 1dm till samt kapa ett armeringsjärn.

Elröret som jag trodde skulle gå ganska lätt att fixa har visat sig bli lite krångligare då tidigare ägare helt sonika har plockat bort ett element i det intilliggande badrummet och sedan kaklat igen över dosan...

Idag har jag flyttat ner centralen 1-2cm för att kunna sänka taket i tvättstugan. Jag har även bestämt mig för att det får räcka med renoveringstapet så det ska jag åka och köpa nu tänkte jag tillsammans med lite annat byggmaterial. Vi ska även kolla på kakel och klinker. Var även på Clas Ohlson och införskaffade mig några billiga spotar som ändå såg helt okej ut. Duger nog i tvättstugan.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
iSnobben skrev:
Elröret som jag trodde skulle gå ganska lätt att fixa har visat sig bli lite krångligare då tidigare ägare helt sonika har plockat bort ett element i det intilliggande badrummet och sedan kaklat igen över dosan...
Går det inte att dra ut kablarna från andra hållet? Eller är det en kopplingsdosa som matar mer än bara till den dosan?
 
Thiger skrev:
Går det inte att dra ut kablarna från andra hållet? Eller är det en kopplingsdosa som matar mer än bara till den dosan?
Det matar vidare till nästa element som sitter i hallen. Det går inte att röra kabeln alls men det går bra att mata in dragfjäder så det måste nog till ett hål och sedan ett doslock i badrummet. Har identifierat vart hålet ska vara med hjälp av ljudet från dragfjädern och med en sån där penna som känner av ström. Båda metoderna visar på samma punkt vilket är bra. Jag har dessutom kollat hos grannen som har ett doslock och det sitter på samma ställe.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.