Claes Sörmland
Marcussjogren skrev:
För mitt bruk gick det inte lika bra :(
Det har redan blivit tegelfärgat och har börjat flaga i stora kakor.
Det torde väl tyda på att det är för mycket lera i blandningen? Kanske även att jag blandade den med för lite vatten? Eller ska allt vatten ändå avdunsta?
Hos mig brukar inte bruket i eldstaden bilda flagor efter bränning utan snarare en egen vägg som sitter bom mot teglet. Så länge som jag inte fysiskt petar ned det så står det kvar.

Jag gissar också på för fett bruk eftersom att det ändrar storlek mer jämfört med magert bruk.
 
M
Jo alltså det såg på ett ställe nästan ut som att det började som en luftbubbla, sedan sprack det och föll ner som flagor.
Har spruckit på samtliga väggar nu så får göra om det hela.

Läste i en annan tråd där dem också satte upp en rörspis, dem blandade 1:5 så jag funderar på att prova det.
 
Claes Sörmland
Nu när du har lättbränt tegel testa och återvinn putsen. Plocka ned, pulverisera och blanda med vatten och lerpulver om det behövs. Putsa igen. Ska tydligen röra sig mindre jämfört med nyblandad puts eftersom att innehållet är bränt.
 
Hade du för torrt bakom kanske? Man får blöta på mer än man tror i en gammal spis innan leran ska dit.
 
M
Det ska jag prova! Jag läste någonstans att bränd lera fäster sämre, men då snackade man om lera som suttit 2-3 år. Men helt klart värt att prova. Än har det ju inte blivit så kallt här :)

Det är mycket möjligt att det var för torrt - jag gjorde nog knappt åt med 2dl vatten när jag sprayade, så det kanske är det troligaste problemet?

Läste om de andra som satte upp en rörspis och dem lade till och med ner sitt tegel i en balja vatten i 10min!

Sorry att jag har kapat din tråd Claes, vi kan rensa bort dessa inlägg sen!
 
M
Tittade tillbaka på lite bilder och något jag inte tänkte på då var att stenarna såg liksom gråa ut efter att jag borstat bort sotet?
Kan hända att kameran förändrar färgen något, minns inte riktigt.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Härligt bygge! Jag sitter här och läser och tänker "det där ska jag göra!". Det enda är ju just vad man gör om det går snett någonstans och vad risken för detta är. Det vore tråkigt att stå där med en läckande spis som drar in röken istället för ut..

Var någonstans landade du i pris för materialet? Jag pratade med kakelugnsmakare vid ett tillfälle och de tyckte att rörspisar landade ganska högt i pris då det är lika mycket arbete att sätta som för en kakelugn. Det enda man eventuellt sparar in på är själva kaklet. Då pratar vi om runt 50-55' för en spis varav runt hälften skulle vara material.

Har du förstärkt golvet någonting eller är det klart i och med husets byggnation? Där jag har för avsikt att sätta en ugn står det visserligen en rejäl murad spis idag, men jag är osäker på vikten och för en kakelugn skulle det krävas en balk in i murstocken för att hålla tyngden.
 
Claes Sörmland
Jag har inte stenkoll på vad det landade på i material men några 25 tusen handlar det inte om.

Utan att pruta för mycket på de höga listpriserna på den lokala bygghandeln så har jag betalt:

Stortegel 2-tums, 34 kr styck cirka 50st 1700 Kr
Stortegel 3-tums, 25 kr styck cirka 100st 2500 kr
Säck med lerpulver, 20 kr 200 kr 3 st 600 kr
Säck med murkalk, 120 kr
Sand, 500 kr
Ugnsluckor, stosar, spjäll kanske 2000 kr (köpte de mesta begagnat på t ex Tradera och loppis)

Till detta kom lite verktyg som en billig bruksblandare från Jula, vinkelkap och en stor mängd kapskivor för sten. Men allt utom kapskivorna finns ju kvar i hushållet så det finns andra projekt att kostnadsföra dem på.
 
Claes Sörmland
tensiden skrev:
Har du förstärkt golvet någonting eller är det klart i och med husets byggnation? Där jag har för avsikt att sätta en ugn står det visserligen en rejäl murad spis idag, men jag är osäker på vikten och för en kakelugn skulle det krävas en balk in i murstocken för att hålla tyngden.
I mitt fall så är huset från 1920 och det har stått en kakelugn på denna plats. Det är murat hela vägen ned till berget i källaren och pipan är avsedd för just denna typ av spis.

Jag hade väldigt fint drag i pipan innan jag började mura och spisen tycks inte ha sabbat detta. Det suger bra nu när murstocken är varm från eldning i de andra eldstäderna. Det ska bli kul att få provelda men ännu är det veckor av torktid kvar så att jag inte spräcker ugnen p g a att den är för fuktig. Jag hoppas på en brasa till kylan i jan-feb.

De väger bra de här madammerna. Stortegel väger 5,5 kg styck så bara 100 st av dem är över ett halvt ton...
 
Stort tack för svaret!
Det gör ju att jag faktiskt inklusive förstärkning av golvet kommer in på under 15' totalt om jag skulle ge mig på samma projekt själv. Detta inklusive provtryckning. Kanalen i fråga där jag skulle koppla in har huserat en kakelugn, så det borde gå fint. Tål att tänkas på!

Men ja, tyngden är rejäl. De jag pratade med om kakelugn sa att det krävs förstärkning trots att det står en rejäl pjäs på platsen redan idag just för att golvet inte skall ge vika så snabbt vid en eventuell brand. Kakelugn (eller annan pjäs) skall kunna stå kvar även om golvet ger vika. Jag har även varit med om en gammal kåk där golvet faktiskt började svikta pga tyngden från kakelugn. Det hade monterats in en större ugn än originalet, så den extra tyngden gjorde att hela alltet började luta oroväckande vilket resulterade i förstärkning av golvet och omsättning av ugnen till en lättare pjäs.
 
Bra jobbat och lite kul att jag fick hjälpa till med "modet" för att komma igång(y)

Nu har du många fina kvällar framför dig sittande på golvet med en fin wirre i handen och norrlandskanalen påslagen!
 
  • Gilla
luffarn och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Första brasan (tre pinnar).

Fint drag och ingen röklukt.

IMG_2170.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Marcussjogren och 2 till
  • Laddar…
M
Fint! Har precis eldat in kakelugnen nu efter att ha putsat om den invändigt igen. Hoppas det håller den här gången!
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Uppföljningsrapport efter någon månads eldande. Ugnen fungerar bra och ger skön värme. Jag eldar den under kalla dygn morgon och kväll. Den ger skön värme.

Konstruktionen rörspis leder till att putsen spricker upp när ugnen blir varm och den går sedan ihop när temperaturen sjunker. En kakelugn har ju samma beteende men rör sig i fogarna mellan kaklen. Det ska erkännas att det var lite nervöst de första gångerna när jag eldade ugnen med fullstora brasor och putsen sprack för första gången (vid senare eldning så är det ju samma sprickor i putsen som öppnas och stängs):

IMG_2177.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
4nders och 1 till
  • Laddar…
031.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tänkte lägga mig i diskussionen med att visa en bild på vår nya rörspis som vi målat (lite otraditionellt) med vit silikatfärg. Den är tåligare än vitkalkning och det går att tvätta spisen om man är lite försiktig.

Lite info om silikatfärg som säkert de flesta på den här tråden känner till:

http://www.ekobyggportalen.se/2014/09/silikatfarg-ett-hallbart-val-for-den-som-ogarna-malar/
 
Redigerat:
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.