Föreställer sista bilden första plogen? På den bilden ligger 3:e stavparet fel och efter dem ligger de nästkommande fel.
 
Har du köpt en klinkers platta eller en granitkeramik platta? Den första är det inte alls säkert att den är 100% rätvinklig
Granitkeramik bör vara det
 
  • Gilla
jonne72
  • Laddar…
arneri68 skrev:
Föreställer sista bilden första plogen? På den bilden ligger 3:e stavparet fel och efter dem ligger de nästkommande fel.


Första plogen är den som ligger till vänster på sida bilen, sen kommer andra raden, och dom är
Bara prov lagda, men upptäckte fel å har slutat sen
 
sitter och funderar på om man ska riva upp skiten:( men nu är det ju limmat, så det lär ju sitta som satan, bara hoppas att man kan få till det under, igen så det bli plant,...

sen så måste jag beställa mer golv, vilket betyder att antigen får jag åka och hämta de ca 5mil enkel resa, alt betala för frakten, sen vet man inte hur lång tid det kan innan man väl får hem de:S

MEN om jag gör det så kommer jag lägga upp bild innan jag börjar spika, så alla här inne får godkänna det innan jag fort, vill bara ha klart skiten nu, och hat tappat all lust med det, då man bara får göra om hela tiden, och man förstår inte rikitgt vrf bara att de är fel någonstans
 
ska skaffa en ny klinkersplatta, men kommer ta den i MDF istället från jobbet, å be dom i sågen kapa till en till mig, med en cnc maskin, så kan det inte bli, förhoppningsvis. ska mail dom jag köpte de av i morogn, å kolla om dom kan skicka ner ett paket till mig, hoppas det räcker, får räkna lite på de i morgon
 
i morgon efter jobbet. 22.30 så kommer jag att bryta upp de, som jag redan har laggt:(

kommer börja på samma sätta att måtta ut mitten på vardera vägg, och börja mot en MDF skiva den här gången, MEN sen när jag väl fort lägga, hur ska jag lättast och smidigast kontrollera så jag inte putter de, så det blev som första gången, var lite inne på att att lägga hela raden, alltå lägga första stavarna sedan lägga hela vägen ut till flisen, å sen lägga vidare, men det kanske är krånglig, och tar längre tid
 
Den metoden fungerar inte. Du måste lägga en rad i taget.

1. Placera ut din platta på diagonalen väldigt noggrant och sitt sedan kvar på den så den inte flyttar sig. Är det MDF kan den vara rätt hal så placera gärna något gummi under så den ligger stilla.

2. När du lägger de första 7-8 stavarna så var extremt noga med att de dels blir 90 grader och följer MDF-plattan, sen att du får ihop dem helt med varandra. Lägg på "nästa" stav löst för att kontrollera att du har rätt position på staven innan du skjuter. I bild nedan, 2 löst på 1, 3 löst på 2 o.s.v....

Namnlös.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


3. Ha hela tiden koll på att du följer din mittlinje och att du alltid får ihop stavarna ordentligt. Ibland kan spåren behöva rensas från träflisor och annat för att det ska gå ihop. Sätt gärna 4 dyckert i alla stavar i första plogen så de inte rör sig. Behövs något justeras en halv mm kan du slå till lite med gummiklubban.

Du använder väl lösfjäder i första plogen också antar jag? D.v.s. B-stav till höger och A-stav till vänster?

När du lagt först plogen lägger du ju sedan en rad i taget och vänder riktning upp och ner längs med plogen tills du kommer ut förbi listbandet. Om du tar en hel sida först och sedan nästa eller en rad i taget spelar ingen roll.
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Så nu var golvet borta.... Bra lim må jag säga, får åk till brädgården idag, å köpa ardex a31 så jag kan försöka spackla det rakt igen,
Vet inte om man bara ska spackla över allt, eller om man ska ta och slipa/skrapa bort så mkt lim som möjlig innan,

Idéer?
 
Satan vad bra kameran är i dagarna mobile:) lite notis bara
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så nu var de löst, bara låta de torka tills morgon, så ska jag testa igen lägga golvet hahahaha..... Får vi hoppas att de går bättre den här gången, nu utan lim
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Så nu börjar resan igen:)

Har nu måttat ut 2cm från mittenstrecket lagt min mall i mdf, spikat fast den så den inte kan röra sig, lasern är inställd på 2cm så
Det ska bli cc hela vägen
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Då var den först spikad... Det måste väl stämma?
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Så nu tänker jag inte lägga mer, förenas någon har bekräftat att de ser bra ut, och att de stämmer...... Och att de är okej att fort med golvet
 
falkn skrev:
Den metoden fungerar inte. Du måste lägga en rad i taget.

1. Placera ut din platta på diagonalen väldigt noggrant och sitt sedan kvar på den så den inte flyttar sig. Är det MDF kan den vara rätt hal så placera gärna något gummi under så den ligger stilla.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Jag tycker att det börjar bli lite snett? Om tittar på lasern, följer den inte exakt likadant som på den allra första staven, på den sista,
Nu lägger jag ju lite snett på några mm medvetet för att få ut mitten, sen är det ju inte helt 110% att lasern står exakt, men kan man fort eller ska man lägga ner?
 
Det viktigaste är att du inte får glipor. Om plogen sakta går över mittlinjen med 2-3 mm på en sträcka av 2-3 meter tror jag inte att du kommer se några glipor.

Stavarna ser ganska rustika ut med kvistar etc. Är det ett medvetet val?

Jag ser att din vänsterstav inte har någon fjäder i plogspetsen. Har du inte höger och vänsterstavar? Se t.ex läggningsanvisningen www.e-pages.dk/junckers/107/fullpdf/1.pdf
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.