S
Henrietta70 skrev:
Yrrol - vad heter listen eller var hittar jag dem?
Gångjärnen på vår ytterdörr är snett monterade så de här listorna hade varit perfekt!
sök efter karmtätlist
 
SBH skrev:
sök efter karmtätlist
Tack!!
Enkelt när man vet vad man ska söka på... testade alla möjliga andra tänkbara kombinationer...
 
Kul tråd ska bli spännande att följa!! Kul med att se en annan tjej som är nybörjare oxå!

Ser ut som ni kommer få ett riktigt mysigt litet hus du och sonen :D
 
Kommer definitivt att följa den här tråden. Speciellt eftersom vårt hus är mer eller mindre identiskt med ditt. Spännande att se hur du löser olika problem som vi kört fast på.
 
Spetters skrev:
I somras roade jag mig med att måla garaget.
Jag hann inte måla baksidan av garaget men tre av sidorna hann jag åtminstone med.

[bild]
Av bilden framgår att gammal färg på garagets framsida är föredömligt nedskrapad.
Jag är imponerad av din energi och beslutsamhet!
 
  • Gilla
Sparris
  • Laddar…
Gratulerar till dina inspirationer! Jag blir så glad av att läsa om dina framsteg. Hus är roligt!
Jag köpte ett hus från 1925 när jag blev ensam med en 4-åring och en 6-åring och tillbringade de följande 24 åren med att renovera, sköta och vårda det gamla huset. Jag saknade aldrig semesterresor - husjobben var inspirerande och just tillfredsställelsen att jag fixat allt själv var obetalbar. Jag kunde ju inget om hus innan. Lärde mig också mycket här på BH. Så mycket så att jag som nybliven pensionär sålde mitt älskade hus (husvärdet hade stigit våldsamt), anlitade duktig arkitekt och byggde nytt. Hade mycket användning av erfarenheterna då nya huset byggdes, då detta gjordes i egen regi.

Julklappstips till en 2-3åring (?) - riktig verktygslåda! Riktiga verktyg, inte leksaker! Sen kompletterar du efterhand sonen växer upp. Mina döttrar blev otroligt händiga.
 
  • Gilla
Tokslut och 4 till
  • Laddar…
Grymt bra jobbat, du ser ut att ha koll på läget trots nybörjare :)
 
Om du nu väljer att inte renovera dörren (vilket du kan göra), kan du spara dörren i exempelvis garaget till framtida byggnadsvårdare?
 
Tack alla! :) Vad roligt med så positiv respons. :) Jag var lite rädd att lägga upp den här tråden faktiskt, alla andra här är så otroligt duktiga och verkar ha så himla stora projekt med helt fantastiska resultat. Mitt projekt är inte på länga vägar lika avancerat. Det är mer som att jämföra en gammal trehjuling med fastrostade däck och en motorcykel. Men jag gör detta efter mina egna begränsningar och förutsättningar och det får ta den tid det tar. :)

Just nu håller jag på med det som kommer att vara det allra största projektet inom några år. Som ni såg på mäklarbilderna så är inte källaren speciellt fin. Jag har rivit ner träpanelen i tvättstugan samt allt som satt löst på väggarna i rummet innanför tvättstugan. Idag kommer min pappa hit när han slutat jobbet och hjälper mig att sätta upp stålreglar till de nya innerväggarna. Vi får se hur mycket vi hinner få gjort idag, men det blir åtminstone en början.
 
  • Gilla
Leatch
  • Laddar…
yonna skrev:
Julklappstips till en 2-3åring (?) - riktig verktygslåda! Riktiga verktyg, inte leksaker! Sen kompletterar du efterhand sonen växer upp. Mina döttrar blev otroligt händiga.
Vilken bra idé! Var finns det bra verktygslådor till barn? Mina är visserligen större men skulle tycka det var jättekul
 
Och: UNDERBAR tråd! Visst är det kul att se när proffsen bygger avancerat också, men jag är inget proffs och behöver inspiration på vad jag kan göra själv ;)
 
Henri skrev:
Av bilden framgår att gammal färg på garagets framsida är föredömligt nedskrapad.
Jag är imponerad av din energi och beslutsamhet!
Tack! :) Ja, Gud vad jag är less att skrapa. Och fortfarande är det ett helt hus plus baksidan av garaget kvar, suck. Det är just för att jag varit så noga som jag inte hann hela garaget på en sommar. Tur att jag började med garaget, jag har aldrig skrapat och målat förut så jag trodde naivt nog att jag skulle hinna garaget på några dagar och sen kunna börja lite smått på huset. Jag fick snabbt upptäcka att det inte riktigt var så enkelt. :) Som jag nämnde tidigare så vill jag nog byta fasad på garaget inom några år så garaget är helt enkelt min övningsplats innan jag ger mig på huset. :)
 
  • Gilla
Henri
  • Laddar…
yonna skrev:
Gratulerar till dina inspirationer! Jag blir så glad av att läsa om dina framsteg. Hus är roligt!
Jag köpte ett hus från 1925 när jag blev ensam med en 4-åring och en 6-åring och tillbringade de följande 24 åren med att renovera, sköta och vårda det gamla huset. Jag saknade aldrig semesterresor - husjobben var inspirerande och just tillfredsställelsen att jag fixat allt själv var obetalbar. Jag kunde ju inget om hus innan. Lärde mig också mycket här på BH. Så mycket så att jag som nybliven pensionär sålde mitt älskade hus (husvärdet hade stigit våldsamt), anlitade duktig arkitekt och byggde nytt. Hade mycket användning av erfarenheterna då nya huset byggdes, då detta gjordes i egen regi.

Julklappstips till en 2-3åring (?) - riktig verktygslåda! Riktiga verktyg, inte leksaker! Sen kompletterar du efterhand sonen växer upp. Mina döttrar blev otroligt händiga.
Vilken roligt historia att läsa! :) Min son är fyra år gammal och han är fantastiskt stolt över att jag renoverar och har mig. För en erfaren hemmafixare framstår inte t.ex tapetsering som något speciellt men i min sons ögon är jag stentuff som tapetserat hans rum. :) Jag brukar ha med honom som hantlangare och faktiskt så har min mamma köpt en verktygslåda för barn i julklapp till honom som han ska få på en månad. :) Det är riktiga verktyg fast i lite mindre format. :) I dagsläget brukar han ibland få låna min hammare och sitta med dyckert och en avsågad planka och spika lite (under uppsikt).

Här ville han hjälpa till att riva ner panelen i tvättstugan, men jag litar inte riktigt på att han skulle kunna hantera en kofot utan att slå ihjäl sig så jag sa att vi kan fota en bild när han "hjälper till" istället. :)

Screenshot_2015-11-25-10-06-45-1.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
MissAnpassad skrev:
Om du nu väljer att inte renovera dörren (vilket du kan göra), kan du spara dörren i exempelvis garaget till framtida byggnadsvårdare?
Jag känner inte riktigt att jag vill samla på mig gamla gamla trasiga grejer för att det kanske dyker upp någon nångång i framtiden som hade velat ha min dörr. Då skulle jag snabbt samla garaget fullt. Jag vill inte utvecklas till en samlare. Helst vill jag inte ha en enda grej i min ägo som jag inte själv behöver eller tror mig komma att behöva. Det hade varit en helt annan sak om dörren varit i bra skick.

T.ex min ytterdörr. Den är i otroligt bra skick. Originaldörren från när huset byggdes och så här 71 år senare ser dörren fortfarande ut som ny. Den dagen jag byter ut ytterdörren så kommer jag inte att kasta den på tippen, jag kommer nog att försöka sälja den, eller ge bort den om ingen vill köpa. Först ville jag måla dörren men när jag såg hur fräsch den var så känns det otroligt dumt trots att jag egentligen vill ha en ljusare dörr.
 
Omikr0n skrev:
Kommer definitivt att följa den här tråden. Speciellt eftersom vårt hus är mer eller mindre identiskt med ditt. Spännande att se hur du löser olika problem som vi kört fast på.
Jag var tvungen att snoka lite och hittade din blogg. Vad kul, nu ska jag läsa! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.