Bo.Siltberg skrev:
Javisst, och de har svarat:
[länk]
Och där står det bland annat:
Undantag gäller dock från följande krav:
- Kravet i 4 kap. 1 § på skydds
jordning vid utvidgning av en
lågspänningsanläggning inom ett befintligt bostadsrum eller ett därmed
jämförligt torrt rum med isolerande golv.
Matrum borde räknas som torrt rum med isolerande golv?
 
Hur mycket av golvet är utbytt till o-isolerat klinker?
Men som sagt, alltid svårt att svara på en fråga när man inte har mer fakta.
 
D
Nerre skrev:
Matrum borde räknas som torrt rum med isolerande golv?
Jo, ett matRUM... Om du har ett matUTRYMME i köket så torde det räknas som en del av köket. Så med öppen planlösning så kan det bli fråga om en bedömningsfråga...
 
Det som stör mig mest i det här är att elektrikern missat eller utelämnat en (enligt honom) regeltvingande åtgärder i offerten,
för att sen begära x-tra betalt för att utföra dessa, av TS.
Som det beskrivs har TS inget med detta att fatta, problemet ska lösas mellan beställare(snickaren) och elektrikern.
 
  • Gilla
thomasx
  • Laddar…
WATTisPOWER skrev:
Det som stör mig mest i det här är att elektrikern missat eller utelämnat en (enligt honom) regeltvingande åtgärder i offerten,
för att sen begära x-tra betalt för att utföra dessa, av TS.
Som det beskrivs har TS inget med detta att fatta, problemet ska lösas mellan beställare(snickaren) och elektrikern.
Det är väl ingen som begärt extra betalt ännu?
 
D
WATTisPOWER skrev:
Det som stör mig mest i det här är att elektrikern missat eller utelämnat en (enligt honom) regeltvingande åtgärder i offerten
Har ELEKTRIKERN missat???
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Det är väl ingen som begärt extra betalt ännu?
I första inlägget var ju frågan från TS:
Hur blir det med betalning, måste vi betala fullpris för allt det här extra?
 
WATTisPOWER skrev:
I första inlägget var ju frågan från TS:
Hur blir det med betalning, måste vi betala fullpris för allt det här extra?
Ja, men ännu är det bara TS som insett att detta kan kosta mer. Avtalsparten har inte bett om mer pengar pga extraarbete. Iallafall inte ännu. Som jag förstår det - det börjar bli lite svårt att hänga med nu...:)
 
  • Gilla
WATTisPOWER
  • Laddar…
Och därtill kan ju TS farhågor visa sig obefogade, om snickaren tagit höjd för detta, eller dylika extradelar om det nu i någon mening kan ses som extradelar, i offerten, vi har ju ingen aning om vilket avtalsförhållande som råder mellan elektriker och snickare.
 
  • Gilla
hsd
  • Laddar…
Exakt, så då kniper vi käft nu då och väntar och ser vad som händer.....i tysthet.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp och 2 till
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Exakt, så då kniper vi käft nu då och väntar och ser vad som händer.....i tysthet.
Ja, det är väl en rätt bra idé. TS har antagligen fått svar på sina frågor. Nu får vi avvakta och se vad TS återkommer med för resultat :)
 
DIY_freak skrev:
Jo, ett matRUM... Om du har ett matUTRYMME i köket så torde det räknas som en del av köket. Så med öppen planlösning så kan det bli fråga om en bedömningsfråga...
Vad krävs för att det skall räknas som två rum?

En dörr mellan? Eller räcker det med en köksö som rumsavdelare? Om man har en korridor som mynnar i ett större rum, men ingen dött i öppningen, är det ett eller två rum?

Hemma hos oss ser det t.ex. ut ungefär som på den här skissen. Det blå är diskbänk, spis och kyl/frys, det gröna är matbordet, det grå trappen ner till källaren och det röda är ytterdörren? Den smala gången i överkant går till sovrum och badrum. Var går gränsen för kök, matrum och hall? Måste det verkligen vara jordade uttag på väggen längst till höger? Det är samma trägolv överallt (utom just innanför ytterdörren, där är det marmorplattor).
kök.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen blev jag ju lite nyfiken, varför räknas inte klinkers som isolerande golv? Klinkers leder väl inte ström mer än trä?
 
Klinkers räknas inte som isolerande eftersom det är så j-kla kallt att gå på ;)
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Du menar att jag tänkte fel som trodde det handlade om elektrisk isolation? Det handlar alltså om värmeisolation? Det måste finnas jordade uttag i rum med kalla golv? :)
 
Det är en tolkningsfråga om matrum och kök är samma rum eller ej i öppen planlösning, den tolkningen som styr om det ska vara jordad eller ej i detta fallet i matrummet finns säkert då det handlar om öppen planlösning. Men en köksö räknas dock inte som rumsavdelare,, då det är just inredning. Där är mycket som spelar roll, vi vet inte hur det ser ut hos personen i fråga, så det går inte ha en uppfattning. Men helt krasst har ett rum minst fyra väggar, om man ska följa allt. som du har ritat kan det tolkas som ett enda stort rum, det är som sagt var en tolkningsfråga.

Klinkers i sig själv är inte isolerande, det har en väldigt bra ledningsförmåga när det gäller kyla. Men nej, det leder inte ström mer än trä. Så var klinkers kommer in i bilden när det gäller trådskaparens fråga vet jag inte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.