Det fina med Domoticz + MySensors.org är att det ganska enkelt att inkorporera ett larmsystem. Självklart får man ta det för vad det är - ett hemmagjort larm!

Den kommer inte ge någon rabatt på ditt hemförsäkring och det är inte någon än dig själv du kan klandra om det inte fungerar när det verkligen behövs. Är man i starkt behov att ett felfritt larm får man såklart skaffa ett larm gjort och installerat av proffs
Varför göra det då?
Det är roligt att lära sig nya saker, det är roligt med hem-automation och det är kul att kunna flasha med ett eget system som tjuter av bara helvete (eller gör något roligt ljud i din sonos-högtalare) när du får oväntat besök (läs svärmor).

Inget annat. (Nog om detta... det är en helt annan diskussion kring säkerhet hemma).

Mitt system i ett schema

Larm.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mobiltelefoner = Larmstatus

Larmstatus i Domoticz kan vara Home, Arm Home och Awm Away. Grundprincipen om larmet ska vara arm away eller någon av hemma statusen avgörs av våra mobiltelefoner i familjen. Våra telefoner kör Domofence (android) och Pilot (ios) där man skapar ett geofence. Detta geofence triggar en switch i domoticz varje gång telefonen är hemma (inom geofencet).

1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Domoticz avgör helt enkelt med ett script att om alla telefoner är ute (Alla virtuella switchar = off) så kommer larmet sättas till "Arm Away" automatiskt. Kommer någon telefon hem, larmas allt av automatiskt.

Under natten (beroende på utomhusljuset och rörelse inomhus) sätts huset automatiskt på "Arm home". Allt detta sköts med scripts (Lua) i Domoticz. Samtidigt händer massa andra saker (se flödeschema).
Här är mitt script för att starta larmet.

2.jpg

Ip kamerar och FTP server
Jag kör en andra raspberry som FTP server och har även ett program som heter motion. Motion läser av (när larmet är på) en IP kamera inomhus och vid rörelse laddar upp materialet till min FTP.

Inomhus - IP kameran är en gammal android telefon som jag gjort om till en IP kamera. Detta görs enkelt genom att ladda hem en app.

Utomhus har jag köpt två IP kameror. Dessa kameror laddar sitt material (också rörelseaktiverade - men i nuläget ej enbart vid larmat) till ftp servern. Jag hoppas på något sätt i framtiden stoppa ftp uppladdningen så den enbart görs när det är larmat. Är vi hemma ser jag ingen anledning att ta en massa space på servern.

Servern rensas varje natt av ett script som tar bort allt material äldre än 14 dagar.

4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Uppsättning av IP kamera

Rörelsedetektorer (MySensors)
Tittar ni tidigare i tråden ser ni mina rörelsensenorer byggda i MySensors.org. Dom rapporterar hela tiden rörelse och som ni ser i scriptet nedan aktiveras det när larmet är påslaget. Här lägger man in precis vilka actions man vill larmet ska ta, exempelvis starta siren, lampor osv...

3.JPG
Scripts som aktiveras vid rörelse och larmat status

Framtiden

Det saknar vissa saker för att jag ska känna mig nöjd. Exempelvis har jag ingen batteri-backup i dagsläget. Går strömmen (eller man slår av den) fungerar inte mitt system längre.

Även som ni ser i flödesschemat stannar det mesta upp om routern i mitten skulle sluta fungera. Dock är det väl så även i ett proffs larm, det finns en central enhet någonstans.

Jag har inte heller idag någon siren - ÄNNU :p
Detta är en ganska enkel åtgärd - En siren som man kopplar till ett relay styrt i MySensors.org
 
  • Gilla
ekblom och 3 till
  • Laddar…
Jag är oerhört sugen på att få lägga vantarna på ett par av dina PCB. Att sitta och löda på experimentkort är ingen höjdare...
 
Intressant att läsa om ditt system! Jag personligen har svårt med tanken på en FTP som finns lokalt och kan bli föremål för stöld/förstörelse. Jag låter mitt system eposta bilder omgående till gratis mailtjänst (Hotmail/gmail) och därmed vinner jag 1. Ingen lokal FTP och 2. Får direkt epost i min telefon (läs larm/push).

Spännande att få höra fortsättningen av ditt projekt.

/J
 
@dali Jepp, kan skicka mina gerber filer så beställer du själv bara. Jag väntar en sista leverans med lite småändringar så är det inte panik så kollar jag att denna batch fungerar som tänkt först.

@erikssonjorgen Bra feedback - skulle något hända, ex brand så förstörs all data dessutom. Har dock kategoriserings-behov och vill därför undvika mail. Eventuellt köra ett cloud. Push har jag redan via mobil :)
 
Sundberg84 skrev:
@dali Jepp, kan skicka mina gerber filer så beställer du själv bara. Jag väntar en sista leverans med lite småändringar så är det inte panik så kollar jag att denna batch fungerar som tänkt först.
Låter perfekt. Jag ska göra några tester med MYS 1.1 först, men jag tycker att ditt kort ser lite bättre ut.
 
Tänkte beskriva hur man kan bygga ett eget relä - som via MySensors kan bryta strömmen till t.ex. en fönsterlampa.

1.jpg

---
Nu förstår jag att många hajar till - med rätt. Det är 240v och direkt farligt om man gör fel. Det är såklart inga försäkringsbolag som täcker detta om det börjar brinna. Däremot som jag sagt tidigare, det är roligt att lära sig nya saker - och därför provade jag bygga en brytare. Jag har dock aldrig lämnat denna utan tillsyn och rekommenderar alla att köpa brytare av kända leverantörer som är säkerhetsmärkta!
---

Ett relä bryter/öppnar en krets med hjälp av en mindre ström. I mitt fall använder jag mig av Arduino 5v som via denna ström öppnar ett 5v relä och släpper igenom/bryter en 240v ledning.

Innehållsförteckning
-Arduino Pro Mini - 5V
-5V Relä
-Radio
-5V -> 3.3V step down
-Iphone laddare (240v->5v)
-Gammal förstörd 433mhz brytare (skalet).
-Sladdar


Skalet
Jag hade en 433 mhz brytare som jag använder mig av i vanliga fall. Inköpt på clas ohlsson tror jag, typ ett set för 99:- Tyvärr har en brytare gått sönder och det var så projektet började. Tänkte först ge mig på att försöka laga den, men slutade med att allt blev nytt. Innanmätet plockades ut men den gråa sladden klipptes efter det röda strecket. Detta för att kunna använda den LED och knappen som finns på framsidan av skalet.

2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


240->5v
Arduinon och styrningen av reläet behöver 5v och till det tog jag en vanlig iphoneladdare. Denna gör om våra 240v från väggen till 5v som arduinon gillar. Värt att notera här att dessa blir VARMA om dom inte är ventilerade och av bra kvalitet = brandrisk!

Jag gjorde såhär för att få alla komponenter med 240v i botten. Därför kan jag skärma av dessa till viss del mot arduinon, radio m.m. på 5v som jag infogade i locket.

3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Arduinon

Egentligen inga konstigheter här. Min vanliga PCB med Arduino, Radio och voltkonverterare (Se tidigare inlägg). Denna del fick plats i toppen av skalet.

4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I bilden till vänster ser min ni PCB men för att få plats vände jag den om så det ni ser är undersidan. Dom gråa kablarna kommer från LED och knappen på framsidan av skalet och återanvändes. Dessa kopplades till pin 4+5 på arduinon och fungerar fint. LED lyser när reläet är på och du kan manuellt switcha reläet med knappen.

5.jpg

Länkar
MySensors Relay
8$ DIY Arduino Smart Lamp Module
 
  • Gilla
MaxEO och 1 till
  • Laddar…
Helgens projekt blev att renovera Eons 100-koll box som var slut på batteri. Beställde denna för ett år sedan av EON men batterierna blev kortvariga. Tjänsten har en bra tanke - men varför inte köra samman det med mitt system jag har idag? Allt som går att MySensorifiera ska man väl...

0.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Samma princip, elmätaren ger en puls (blink från en LED). Dessa kan samlas in via en ljussensor som sänder en signal vid varje blink. Eftersom Arduinon har en fantastisk funktion som kallas interrupt är det som gjort för ett MySensors projekt.

Man sätter Arduinon i sovläge, inget utförs egentligen men varje gång det blinkar till skickas en signal vilket triggar ett interrupt. I detta samlar egentligen bara på hur många signaler du får in på en timme och denna skickas varje timme till Domoticz.

Grejer
Arduino
Radio
PCB
Eons 100-koll Wifi modul (skalet)
Ljussensor (LM393 Light Sensor)
= Samma typ av ljussenor jag använder för att mäta ljuset utomhus
Voltdivider och batterybooster

Kostnad
Cirka 6 $

Bygget

Strippade innehållet på EONs modulen och egentligen bara la till min egen vanliga design (batterisensor 3.3v Arudino).

1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vill köra min sensor på 3volt. Det finns möjlighet för 3x 1.5V i detta skal men satte bara i två batteri och "kortslöt" det sista hålet.

Glömde i min iver att lödda pin 10 mot PCB och fick "radio init fail" när jag försökte starta upp noden. Egentligen enda problemet och lätt åtgärdat när jag väl hittade felet. Provade också att använda mig av 100-kolls "öga" / ljussensor. Det fanns tre sladdar, tänkte det var helt enkelt VCC, GND och Signal men glömde kolla hur många volt VCC skulle vara på.

Testa lite olika koder och laddade upp men fick aldrig sensorn att fungera. Gav upp efter någon timme då jag hade en sensor som jag visste hur den fungerade.

Hade skalet från en Samsung laddare liggandes som jag använder som hus till sensors. Borrade ut hål till ljussensors foto-tranistor (heter det så - den som läser av ljuset).

3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ovan foto är mitt i processen - jag valde sen att böja fototransistorn 90 grader och gjorde ett nytt hål. Det innebar mer yta och lättare att tejpa mot el-centralen.

Den svarta circeln snodde jag från 100-koll sensorn då den var magnetisk och har en motpol med dubbelhäftande tejp redan fastsatt på rätt ställe på el-centralen.

4.jpg

Här står hon, skönheten då... bör kanske säkra hålet för luftfuktighet - hon står ändå i ett utomhusskåp.
 
Redigerat:
  • Gilla
JohnMstr och 1 till
  • Laddar…
Då är jag egentligen "ifatt" och sammanfattat det år jag hållit på med detta
Jag kommer fortsätta att lägga upp projekt och allt möjligt här i ovan stil - men inte i samma tempo.
 
  • Gilla
hek och 1 till
  • Laddar…
Det har varit massor på jobb senaste tiden, och automatiserandet har varit nerlagt. Då dyker det upp en massa nya ideer man vill genomföra så nu är listan lång igen...
(Beställt grejer till vattenavläsare bland annat)

Dessutom crashade halva huset i veckan, det verkade som mina sensorer i ena delen inte längre fick kontakt... konstigt tyckte jag. Det visade sig att frugan köpt en ny lampa och behövde ett uttag, där en av mina repeaters/motion detectors fanns. :cool:

För en tid sen började jag bygga en regnsensor. En omgjort 433mhz apparat till MySensors som vanligt :rolleyes:

1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En tip-bucket fungerar genom att när den tippar rör sig en magnet över en tungomkopplare (reed switch) sluter magneten denna krets och vips så registreras en tippning på arduinon. Här får man helt enkelt beräkna hur många mm innebär en tippning och sen skickas detta till controllern.

Jag använde mig att elektronikskalet som fanns i regnsensorn och tog helt enkelt bort den gamla och ersatte med mina egna arduino grejer.

2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här började dock mina problem.

1) Hittils har jag inte hittat något tip-bucket exempel som bygger på batteri. Detta är troligtvis för att min inte vill sova sin arduino då den inte håller reda på tiden, och kan då inte räkna regnmängd/timme.

2) Min setup drar mycket batteri, troligtvis för att reed switchen är kopplad mot pin 3 via en resistor. Detta ger hela tiden en ström mot pin 3 som bryts när reed switchen sluts. Dock tror jag denna drar ström hela tiden och jag kommer prova en ny setup utan... får se hur det går.

3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


3) Domoticz hade inte rätt support för denna typ i deras stabila version så dom första gångerna gick åt att fundera ut vad jag hade gjort för fel - när det istället var fel i domoticz. Detta löstes genom att uppgradera till senaste beta.

4) Eftersom min nod sover vill jag hämta tiden då och då, för vid midnatt kunna nolla antal m.m. men min controller verkar inte så pigg på detta. Den verkar skicka men den trafiken fastnar på vägen någonstans... normalt sett frågar man efter tiden 1 gång (när noden startar). Kanske inte fungerar att fråga tiden hela tiden...

... Återkommer när jag har resultat!
 
Redigerat:
...och lite resultat... äntligen!

Kom fram till att Domoticz själv håller reda på tiden... så det löste sig enkelt.

Batteritiden blir också förhoppnigsvis bättre då jag körde på högra exemplet (utan extern resistor) och använder mig av arduinos egna pinMode(DIGITAL_INPUT_SENSOR, INPUT_PULLUP);

Nu återstår lite test i källaren och sen montering i morgon kanske :)

20151107_204715.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MaxEO och 1 till
  • Laddar…
Ser mycket bra ut Sundberg! Tack för att du delar med dig. :)
 
  • Gilla
Affeunbk och 1 till
  • Laddar…
Mitt MySensors nätverk är uppbyggt av en gateway och två repeaters. Gateway står i källaren omsluten av tjocka betongväggar och en betongplatta mellan planen ala 70 tals hus. Därför har noderna utomhus (Regn, Temp) och några noder ute i kanterna svårt att nå min gateway. Därför skapade jag två repeaters som studsar all trafik. Dessa repeaters agerar samtidigt rörelsedetektorer (se ovan).

1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag väljer alltid ett statiskt ID till mina noder samt ofta vilken repeater dom ska använda. Troligtvis mestadels pga jag tycker om att ha kontrollen men också för att veta var trafiken inte fungerar om någon nod slutar fungera. MySensors är uppbyggt så att den automatiskt hitta bästa vägen till gateway, men när något slutar fungera vet du inte den vägen om du sätter allt på auto.

3.JPG
Rött = ej hört något från noden på 1h, Gult = Lågt batteri!

Den ena repeatern är uppbyggd med en nrf24 modul med antenn medan den andra saknar antenn (vanlig nrf24 modul). Det innebär att framförallt min regn sensor som använder sig av denna utan antenn sporadiskt inte sänder in data. Planen är då enligt följande:

- Repeatern som finns idag (utan förstärkt antenn) kommer omprogrammeras till bara en rörelsevakt och flyttas till ett bra ställe.
- Ny repeater görs med förstärkt antenn
- Bonus: Ny rörelsevakt görs till garaget. Denna ska även ha en röd led som flashar när den är utlöst. Detta som avskräckande syfte.

Byggbilder på bonus rörelsevakt till garaget:
2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mer byggbilder kommer på den nya repeatern med antenn.
Jag har även 2 nya projekt på gång:
1) LDC display i köket där jag ska kunna se utomhus temp, samt trigga 5st scener i domoticz.
2) 433 mhz gateway för att bättre kunna styra relä
 
Här kommer min checklista när jag bygger noder - allt för att inte ha byggt ihop hela noden och sen förstå att någon komponent varit trasig så man får slänga allt... (jo det har hänt många gånger) :thumbdown:

1) Hitta ett skal
Inte väldigt viktigt, men börja med att hitta en bra förvaring till din nod. Tipset är att det är väldigt svårt att göra väldigt små noder, eller förpacka det i väldigt små skal. Det krävs nästan alltid en någon större skal än vad du tror för sladdarna är stela eller bryts av om man trycker ner allt.

Jag köper lite överallt, men kulodosor från Biltema är riktigt bra! Där passar 2xAA batterihållare perfekt och är lagom stor till annat: Biltema. Undvik skal/dosor där du har en skruv i mitten - den skruven är ivägen hur man än böjer och bänder.

(Vill ni göra extremt små noder så sök på MySensors forumet, ex: My Slim 2aa battery node

2) Testa din radio
Jag har (enligt ebay historiken) köpt 37 nrf24 radio-moduler. 3 av dessa har varit helt sönder vilket resulterat i timmar av felsökning och kasserade (funktionsdugliga) arduinos och andra komponenter som varit fastlöddade på min pcb.

20151124_082227.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Numera har jag byggt en nod med en 2x4 fäste. Jag vet att denna nod fungerar och kör MySensors time-aware-sketch. Här pluggar jag bara i radion, startar noden och ser om den får kontakt. Genom att ansluta den till datorn (USB-FDTI) och följa serial output i arduino programmet. (eller kolla i min controller Domoticz att den får kontakt där) vet jag att radion får kontakt och fungerar.

4.jpg

I de flesta fall (kolla MySensors forumet) när en nod med en nrf24 radio inte fungerar handlar det om strömmen. Nackdelen med denna radio är att den är väldigt känslig för fel ström och spikes.
Som @Hek skrev för ett tag sen:
Well, the usual problems is
-Mis-wiring
-Under powering
-Wrong configuration.

Exempelvis om du har en sensor (ex relä) som drar mycket ström, eller genererar spikes kan detta orsaka att radion inte uppför sig. Hur man drar sladdarna till sensorernas ström kan vara avgörande för att radion ska fungera.

En enkel volt-mätare och mäta strömmen mellan GRD och VCC på radion är ett bra sätt att kolla radion (men man ser inte spikes).

3) Testa din arduino
Sätt ström på din Arduino. Mät spänningen från VCC till GND (5 eller 3.3v). Kolla att de leds som ska lysa lyser samt att du kan använda reset. Något överkurs men du kan ladda upp en standard blink sketch och se att denna fungerar om du känner dig osäker.

4) Sätt ihop minimums
Lödda ihop arduino, radio och ev volt regulater (5v arduino). Ladda upp ex. time-aware-sketch och anslut serial/usb för att följa serial output från noden.

4b) EEPROM
Töm eeprom om du laddat up en sketch som sparar något i denna.

5) On final!
Anslut dina sensorer och ladda upp din sketch. Har du flera sensorer så anslut en efter en för att kolla när/om det går fel någonstans. Kolla mellan varje sensor hur noden beter sig genom att sätta till ström och testköra den.

6) Dokumentera
Om du har ett stort nätverk - dokumentera!
Jag gjorde inte detta i början, och det ångrar jag mig nu. Noder uppdateras efterhand med nya versioner, nya nod ID och nya parents (första noden, ex en repeter). Jag dokumenterar detta:

Nod, Version, ControllerID/Namn, Parent, Info/Diverse
Version historia + tankar till nästa version.

Lycka till i byggen!

20151123_211809.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


TIPS MOTTAGES TACKSAMT - så uppdaterar jag posten! :)
 
Redigerat:
  • Gilla
ekblom och 2 till
  • Laddar…
Idag har det gått undan - planen är genomförd.

Ny repeater med antenn:

20151125_182517.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Problemet var faktiskt inte enskilt radion, utan som jag nämnt ovan även problem med tillräckligt ström.
Jag använde mig av en gammal SonyEricsson laddare som enlig spec skulle ge 650mA. När jag kopplade upp repetern på serial gick det extremt långsamt och den slutade visa info emellanåt. Jag provade med en ny Samsung laddare (1500mA tror jag) och efter det spann den som en katt.

Den gamla repetern agerar nu rörelsedetektor i vardagsrummet (under tv bänken):
20151125_201450.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


och till sist en bild på den nya bonus-rörelse detektorn i garaget. Här är en röd LED som lyser vid rörelse i avskräckande syfte. Om någon tar sig in nattetid eller under dagen kommer denna lysa och meddela herr tjuv att du har blivit detekterad. Förhoppningsvis tänker man två gånger då innan man tar sig vidare in i huset.

20151125_182559.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I Domoticz har jag skrivit ett LUA script som i princip kollar larmstatus mot rörelsedetektion.
Om det är larmat skickas ett push till min telefon via notifymyandroid appen.

Undantagen är garaget som skickar en push även nattetid då mitt larm står på "arm home" = typ skalskyddslarmad.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.