Hade tidigare mekanisk frånluft på ca 30l/s i radhuset från 70-talet. Fläkten sög in luft från diverse otätheter, några spaltventiler och skumma delar av grunden då vi även fick in markradon.

Nu har vi FTX som gick igång häromdagen innan minusgraderna kom - och det är kallt i huset nu när vintern äntligen kommit. Vi har enrörssytem, två slingor på våra 134kvadrat och alla element blir inte varma. Jag motionerat ventilerna på ena slingan där det är som kallast - men det gör ingen skillnad.

I slinga 1 går värmen från kulvert vån 1 till två sovrum vån 2 med ett element i varje - där vänder sedan värmen ned igen till vardagsrummet där det finns tre element, för att till slut gå tillbaka till kulvert. På det första elementet i slingan (i ett sovrum vån 2) är det varmt "nedtill" på elementet - men värmen orkar liksom inte ta sig in elementet så att rummet värms över 16 grader. Element nr 2 på vån 2 är också varmt nedtill, kanske något svalare än element 1 - men sen är det knappt ljummet när värmen ska in i vardagsrummet.

Kylan i mitt hus borde inte kunna skyllas på FTX? Vi har tilluft 56 l/s och frånluft 59 l/s, sedan är det väl ett passivt sug i köksfläkten också? Värmeväxlaren ligger på typ 88%, 16 grader strömmar till aggregatet och 14 grader sprutas ut i huset.

Typ som beskrivet ovan med slinga 1 är det även i slinga 2 - fast där blir det värme på alla element om utom ett (ska försöka motionera den ventilen). Vi har bott här en vinter och då var det också kallt, men inte som nu. Det är strul med värmen i samfälligheten vet jag, radhusen är seriellt kopplade i det gamla systemet. Vi får absolut inte röra en ratt i kulverten. Systemet justerades in för typ två år sedan.


Vad kan vara fel? Är det någon skit i slinga 1 eller tillförs det rent allmänt för lite värme till huset?
 
tommib
Spontant skulle jag säga att du behöver lufta radiatorerna
 
Jag har gjort det på den kallaste slingan utan effekt. Värme finns i alla element, men för lite.
 
tommib
Jag uppfattar det som att ni har en gemensam panncentral i området och att alla hus får värme från denna. Stämmer det? Om det är som du säger att husen är seriellt kopplade (dumt!) så kan det vara så att husen innan er tar så mycket värme från systemet att inget blir kvar till er, men det verkar ganska osannolikt. Då skulle man behöva ha olika radiatorer i olika hus beroende på var de ligger i slingan. Är du säker på att husen är seriellt kopplade? Har ni egen värmeväxlare i varje hus eller är radiatorslingan gemensam mellan husen?

Om det är som du säger med seriellt kopplade hus så skulle det som sagt kunna bero på att husen innan tar ut mer värme än vad de borde (maxade termostater) och att reglersystemet är trögt (lång filtreringstid, ökar inte framledningstempen tillräckligt fort när kölden kommer). I det fallet är det nog dags att prata med samfälligheten/föreningen om att ta in någon som justerar in slingan igen. Det är oacceptabelt med 15 grader inomhus och om huset är ett BR-radhus så är det föreningens ansvar. Om det är egna hus men samfällighet för värmen så vet jag inte säkert, men troligen även då föreningens ansvar.
 
kulle
Har grannarna på slingan före dig tillräckligt med värme ?
Och har grannarna efter dig sämre eller lika dålig värme ?
 
Har ingen efter mig.
 
kulle
Ulff skrev:
Har ingen efter mig.
Det var svar på min ena fråga.....................
 
Ojdå =)

Grannarna är nöjda med sina 18-22 grader.
 
Om vi som är sist i slingan ökar flödet - påverkar det övriga?

Har resonerat med styrelsen och det verkar lite segt - får ligga på hårt och korrekt. Det är schyssta, lyssnar och funderar - men har inga svar snabbt idag. Detta får inte ta två veckor att lösa, vi har två barn och betalar full avgift för värmen som inte mäts i huset.
 
Styrelsen pratar om flagor i systemet som kan täppa till.
Vi har som sagt två slingor.
Ena slingan verkar funka inte bra men ok i underkant.
Den andra slingan funkar mycket slött. Det börjar komma värme i det första elementet nu, men det går mycket långsamt. Och sen ska då flödet liksom hitta vidare i resten av slingan - det går trögt. Varför? Det stressar mig och jag är rädd att åka på en jävla smäll.
 
Har du ansvar för att ev rensa avlagringar som kanske satt igen systemet, brukar väl ligga på den gemensamma delen?

Det är om det nu beror på det inget stort eller svårt jobb men red ut vem det formellt ligger på först. Kanske inte otroligt om nu större omkopplingar gjorts tidigare i anläggningarna. Ett första bra steg vore om ni kommer överens om att en kompetent person kommer och mäter upp både tryck-, temp- och flödesförhållanden vid just din anslutning då kan ni gå vidare rätt väg.
 
Det är nog sagt att fastighetsägaren ansvarar för avlagringar som sätter igen systemet.

Jag fick förklarat för mig att element ska plockas bort och spolas rent m.m. om det beror på avlagringar och det lät som ett jävla ingrepp?

Jag börjar mer och mer luta åt att ena slingan nog funkar ok och jämförtbart med grannarna, men att den andra slingan är mycket slöare. Den är längre också - har inte mätt i meter, men det kan skilja 4-8 meter horisontellt om det spelar roll.

Tack för ditt tips GK100 - det är nog det jag fiskat efter. Det är bra om personen har behörighet att även öka flödet till mitt hus - d.v.s. har flödesschemat för hela området? Påverkar ett ökat flöde hos mig, som ligger sist på slingan, mina grannar?
 
Det påverkar men inget problem eftersom du som ligger fysiskt sämst till måste vara riktkarl i sammanhanget och övrigt anpassas efter det. Bara att öka pumpningen lite vid centralen, och ev får de trimma om övriga delar om det behövs, borde valts bättre injusteringsventiler när jobbet gjordes tex sådana som difftryckskompenserar självständigt.
 
Pratade med mannen som justerat in husen för för typ 2-4 år sedan.
Det verkar som att man efter detta pillat på systemet och åtminstone sänkt framledningstemperatur, kanske har man gjort mer också (sänkt flödet ut i föreningen). Detta p.g.a. något allmänt råd som utgått från någon myndighet eller energiföretag och som man inte stämt av mot den egna verkligheten fullt ut kanske.

Men vi får se - det är inte säkert att detta är problemet.

Det finns en ambition i föreningen att spara energi genom att optimera detta gamla system samtidigt som hushållen betalar fixerade värmeavgifter genom andelstal. 130kvm stora 70-talsradhus står med klimatskal i originalskick, vissa har gjort mer eller mindre lyckade försök att inreda kallvindar m.m... Betalar man inte så verkar inte värmeförluster bekomma fastighetsägare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.