Skrev i annat forum men provar här också.

Kan FTX kyla huset under vissa omständigheter? Vi bor i ett typiskt 70-talsgavelradhus i två våningar med fjärrvärme.

Tidigare hade vi mekanisk frånluft (ca 20-30l/s) som sög in luft från diverse otätheter, grunden och spaltventiler. Förra vintern höll väl huset ca 18 grader, lagom för oss så vi gillade läget. Föreningen menar att husen ska kunna hålla 21 grader, vi får inte röra flödet till huset. Frånluften ligger nu på 59 l/s och tilluften 54 l/s. Sedan har vi även köksfläkten med passivt flöde (vet inte hur många l/s det blir det där). Sätter jag aggregatet på "bortaläge" blir tilluften ännu kallare.

Nu har vi häromdagen innan minusgraderna här i söder kört igång FTX. Husets temperatur ligger kring 15-16 grader just nu sedan minusgraderna slog till. Värmeväxlaren ligger på typ 85-89%, frånluften håller 15 grader och tilluften 14 grader. Jag har inte koll på våra innetemperaturer förra vintern, men de låg väl kring 18 grader.

Kan jag skylla på FTX eller föreningens värmesystem? Det verkar vara någon mer i föreningen som har det kallt just. Våra element i vissa delar av huset blir knappt varma.

https://www.byggahus.se/forum/varme-allmant/266780-kallt-70-tals-radhus-sekundarsystem-och-ftx.html


Spontant trodde jag att FTX skulle öka värmen i huset.
 
tommib
Nja, ett FTX-system ska inte kyla något nämnvärt men om du redan har kallt inne och uteluften är så kall så kommer du inte få så bra effekt i värmeåtervinningen. Det FTX gör är att minska förlusterna i ventilationen. De flesta (alla?) aggregat har dock eftervärmare för att förhindra kallras från tilluftsventilerna, den borde aktiveras och värma under dessa förutsättningar. Vad har ni ställt in för börvärde på innetemperaturen (på FTX-aggregatet)?

Som jag skrev i din andra tråd så misstänker jag att du behöver lufta radiatorerna. Om de inte blir varma så är det där grundproblemet ligger.
 
Radiatorer är luftade. Ventiler motionerade.
Börvärde står på 17 grader på FTX, eftervärmare är avstängd.
Jag är bara rädd att föreningen ska skylla på min FTX att jag har kallt.

Mina grannar har typ 20 grader inne. Det är en samfällighetsförening där föreningen ansvarar för värmen fram till en kopplingspunkt i kulverten. Kopplingspunkten (en ratt som reglerar flödet till huset från fjärrvärmenätet) får jag inte röra - den är låst. Det finns en fack-person på något företag som har papper på hela systemet och som får justera om flöden. Jag har legat på föreningen om detta från igår och fått svar - det ska förhoppningsvis hända grejer i veckan. MEN jag vill inte betala, jag anser att felaktigt injusterat flöde till mitt hus är föreningens ansvar.


Det sekundära fjärrvärmenätet utgår från en gemensam central är seriekopplat och injusterat för tre år sedan, strax innan vi flyttade in (de förra ägarna klagade, men vi fattade aldrig att det var något fel eftersom det var 18 grader även om husen ska kunna hålla 21 grader). I samband med renovering gick man då emot anläggningsbeslutet och gav sig även på radiatorerna i husen. Vi ligger sist på vår slinga - inga rör går vidare till grannar. Förra vintern höll vi som sagt 18 grader och var nöjda. 16 grader är faktiskt en jävla skillnad. Jag skulle gärna koppla loss mig från detta elände och ta min andel av föreningens reparationsfond och installera en värmepump.

Det var dumt starta två trådar på byggahus kanske - beklagar.

tommib skrev

"Jag uppfattar det som att ni har en gemensam panncentral i området och att alla hus får värme från denna. Stämmer det? Om det är som du säger att husen är seriellt kopplade (dumt!) så kan det vara så att husen innan er tar så mycket värme från systemet att inget blir kvar till er, men det verkar ganska osannolikt. Då skulle man behöva ha olika radiatorer i olika hus beroende på var de ligger i slingan. Är du säker på att husen är seriellt kopplade? Har ni egen värmeväxlare i varje hus eller är radiatorslingan gemensam mellan husen?

Om det är som du säger med seriellt kopplade hus så skulle det som sagt kunna bero på att husen innan tar ut mer värme än vad de borde (maxade termostater) och att reglersystemet är trögt (lång filtreringstid, ökar inte framledningstempen tillräckligt fort när kölden kommer). I det fallet är det nog dags att prata med samfälligheten/föreningen om att ta in någon som justerar in slingan igen. Det är oacceptabelt med 15 grader inomhus och om huset är ett BR-radhus så är det föreningens ansvar. Om det är egna hus men samfällighet för värmen så vet jag inte säkert, men troligen även då föreningens ansvar."
 
tommib
Till att börja med bör du ställa upp börvärdet på din FTX till det du vill ha inne, annars kommer den begränsa återvinningen. Kolla i FTX-systemets kontrollpanel hur mycket den återvinner. Så här års kommer du troligen behöva köra lite eftervärme också. Mitt system har fn 35% eftervärme och 100% återvinning med utetemp 1 grad och börvärde 19 grader. Din ursprungsfråga var om FTX-systemet kan kyla huset och det kan den, under dessa förutsättningar. Det är som att öppna ett par fönster och orsaka korsdrag genom huset.

Angående justeringen mot det gemensamma nätet så är det väl där man måste börja. Hur funkar det med den gemensamma värmen? Är det så att föreningen är ansvarig för att inkommande vatten håller en viss temperatur eller garanterar de en viss innetemp? Hur är det hos grannarna, är deras radiatorer varma hela vägen eller är det som hos dig? Vad gjorde man med radiatorerna då när man gav sig på dem?
 
Det är ju värmesystemet som är problemet inte FTX, den kan inte göra mycket för uppvärmning ens med full eftervärme. Gå sakligt och bestämt på föreningen vad gäller radiatorsystemet och injusteringen där. Det är säkert ganska typiskt att såna åtgärder som gjorts inte blir optimala och följs upp sen uppstår diverse problem när ofta okunniga i styrelser osv tiger eller uttalar goddag yxskaft.

Givetvis ska alla i systemet få normal innetemp det är ju själva grunden för injusteringen dvs inte för mycket närmre källan och inte för lite i som i ditt fall slutänden. Det är inte alltid så enkelt som det verkar att utföra dessa jobb, många diletanter där, det parat med lite felriktade energispartankar så riggas scenen perfekt.
 
Det är en Heru 130S EC. Ställde in temperaturen på 19 grader och slog på elektrisk eftervärme. Vill egentligen inte det, men behöver kanske lite komfort nu.

Föreningen är ansvarig för all värme- och varmvattentillförsel till husen. De garanterar typ 21 grader. Grannarna är nöjda med sina 18-22 grader. Man tog loss element satte på nya radiatorer m.m. - mer vet jag inte.

Jag har två slingor. Den ena är det lite sprut i (men den levererar endast 17 grader till tvättstugan som nog ligger sist på den slingan).
Den andra slingan klarar inte ens av att värma första elementet - jag motionerat ventil så mycket så jag vågar inte pilla mer. Det kommer värme till elementet men den tar sig inte upp och det svalnar till nästa element - där kanske jag inbillar mig att elementet är lite ljummet - det är ytterligare tre element i den slingan som är "fesljumna" - så vi har ett flöde men ett lågt sådant...
 
Redigerat:
tommib
Då har du otillräcklig framledning till dina radiatorer, tveklöst samfällighetens ansvar. Det är bara att gå på dem och se till att det blir åtgärdat. Att byta radiatorer i ett enrörssystem är besvärligt då man måste ta hänsyn till alla föreliggande radiatorers effektavgivning eftersom intemperaturen sjunker gradvis för varje radiator. Detta kanske inte gjordes helt rätt.

GK100: Jag menar naturligtvis inte att FTX-en är grundproblemet, bara att det kan förstärka effekten av en redan otillräcklig uppvärmning. Eftervärmaren är bara för att toppa upp det som återvinnaren inte riktigt klarar när uteluften är väldigt kall.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Tack för svaren - då går jag vidare på den linjen och skäms inte för FTX.
Ni som verkar kunna detta: föreningen menar att husen är byggda så att värmen från kulvert vån 1 först leds upp på vån 2, för att sedan vända ner värma ytterligare rum vån 1 - för att till slut gå tillbaka till kulvert. Ska det verkligen vara så och är det svårt/kostsamt att åtgärda?
 
tommib
Att "åtgärda" ett enrörssystem gör man i mitt tycke genom att byta ut det. Det är dyrt. Generellt kan man säga om enrörssystem att slingorna måste vara balanserade och att radiatorerna måste vara dimensionerade efter var i slingan de ligger. Det är mycket krångligare att strypa in ett enrörssystem än ett tvårörssystem eftersom du påverkar alla radiatorer i slingan när du ändrar på en.

Du ska absolut inte skämmas för ditt FTX-system. Vitsen med det är att få en (nästan, allt kostar energi) energineutral ventilation, det ska inte påverka temperaturen varken upp eller ner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.