Jag beställde från Dala Ledstång & Snickeri AB i Rättvik. Tror jag fick tipset här på byggahus. Det funkade bra passade perfekt och var snyggt gjord. Jag mätte dock inte med mikrometern, slarvigt av mig:)
Den levererades obehandlad och jag använde Osmo hårdvaxolja, matt.
 
Baröverhänget ser ganska stort ut och lär behöva någon form av anpassning av skivan för att hålla. En vanlig bänkskiva tror jag inte är tillräckligt stark eller formstabil, men jag kan ha fel.

Jag tror också på ask pga högre slitstyrka än björk. Fundera också vilken ådring du vill ha. Ask är ganska livlig.
 
AndersMalmgren skrev:
Dock står det "Bänkskiva i vitoljad ask" i titeln men EK i brödtexten. Vad tror ni det är för träslag?
Jag tror på ask pga den stora fägvariationen. Ser ut som de har gjort en snygg mönsterpassning.
 
Undrar om det är billigare att projektera en firma som Dala Ledstång & Snickeri än att ett lokalt snickeri. Vi byggde platsbyggt kök i vår gamla lägenhet och det var just ett snickeri från dalarna som fick jobbet, var sjukt mycket billigare
 
Det var min erfarenhet när jag beställde min bänkskiva. Blev billigare även med frakt. Fast det var 4 års sen.
 
Jag tror knappast hållfastheten blir ett problem på 300 mm överhäng så länge skivan är minst 30 mm tjock. Visst kan du fräsa in något, men belastningen på skivan blir i ovankant och inte underkant.
 
Fast den belysningen på ovansidan kommer först när skivan böjs, har du stödet från tex 5mm stål borde den belysningen aldrig uppstå. Men jag tror som du att det inte behövs
 
Nu visade det sig att den stenskiva vi sett var matt och jag trodde den var blank då undrar man ju hur blankt det blir med blankpolerad
 
Här var det tight

IMAG0868.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
vectrex skrev:
Vitvaxad kvistfri björk kanske?
Ask och vitolja ät nog likt.
 
AndersMalmgren skrev:
Det kanske skulle var något, någon som vet var man kan få tag bra trä 30mm stavlimmad, måste ju vara så bred att man kan få ut en bardisk ur den mao runt 20+600+300=920mm
Kolla med ceos där kan du beställa div.utförande bla.helstav
 
Blank eller matt yta på stenen är ett val man måste göra också. Tjejen är inne på blank jag matt, vad tycker ni?
 
Håller sig blank yta blank och matt matt när den blir sliten? Tråkigt om någon ändrar sig tex om matt skiva blir blank på några ställen där det slits mycket.
 
Är väl mest en smaksak när det gäller granit?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.