image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gjort ben och ram till ett soffbord åt min bror. Använde "spalted" bok. Försökte få en effekt där flammigheten ökar längre neråt benen.
 
  • Gilla
pjodden och 9 till
  • Laddar…
Idag har jag hylvat och limmat toppen samt kapat till ben och börjat med tappfogningen till den split top Ruobo jag bygger. Till min 3-åriga dotter.
 
  • Gilla
katos och 3 till
  • Laddar…
Inte idag kanske men i helgen har jag byggt fönster.
Väldigt roligt och inte helt enkelt, det svåra är att lista ut i vilken ordning saker ska göras
Resultatet blev ok med tanke på att det var första gången.
Lämnade dom till glasmästren i morse.

Fyra öppningsbara fönster med karm och fyra rektanggulära som ska sitta i portarna.

image1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image2.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image3.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image4.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
boschkenta och 18 till
  • Laddar…
Snyggt! Har du profil/kontraprofil för vertikalfräs eller kör du i bord? Blir det med kassetter för jag ser ingen kittfals...
 
Vad kör du med för kuttrar till vertikalfräsen? Letar själv till fönsterbygge nu till vintern.
 
Det är en kombo, både kontraprofil (för vertikalfräs)och såg som använts.

Det finns en kittfals, men den kanske inte syns på bilderna, det blir enkelglas och lösa innebågar (senare, måste få vädertätt nu i bygget.

Det är en kombikutter med lösa skär i olika profiler, köpt hos felder för några år sen, sen har jag använt en falsfräs för kittfalsen.

image5.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image6.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anders 1920-tal och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
katos
  • Laddar…
Jag har tittat på det setet ett tag. Tror jag skulle kunna spara in några kronor och bara köpa slitsfräsarna och lösa skär till kontraprofilerna. Ska studera handboken på toolbox hemsida och se hur man kan effektivisera det så det passar mig. Vet att jag i stort sett bara kommer göra kopplade fönster med spröjs. Logosol har för övrigt en utbildningsserie där de använder den satsen.
 
Duabhuset säljer det länkade kitet något billigare (ni som är seriösa spekulanter bör förstås kolla att det är exakt samma), har för mig att de även hade ett annat fabrikat för vertikalfräs men jag ser bara Toolbox nu när jag kikar.
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fräst foder och lister, gick riktigt bra denna gången tack vare det nykomponerade "mothållet" (hjärnsläpp om vad det egentligen heter) :)
 
Det heter staket :)
 
  • Gilla
jackt
  • Laddar…
Han skämtar nog med dig. Anhåll är det svenska namnet. Det visste jag inte heller före jag började posta här.
 
  • Gilla
gunric och 2 till
  • Laddar…
Konstaterat att tandläkarens skruvdragare är mycket mindre än min, skruven var dock betydligt mer avancerad än de jag drar i :D
 
DennisCA skrev:
Han skämtar nog med dig. Anhåll är det svenska namnet. Det visste jag inte heller före jag började posta här.
"Fence" på engelska... ;)
 
  • Gilla
jackt
  • Laddar…
Jag förstår inte riktigt varför dom kallar det för fence. Fast det är lite kul att använda ordet på svenska... staket
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.