Ropia skrev:
fula furutrapp med bajsbrun nålfilt, men jag valde att lägga i svart nålfiltmatta då en arbetskollegas svärfar ramlade och avled i en ommålad trapp utan halkskydd 2 månader efter hans pension. Med det i minnet så var valet på ny nålfiltmatta självklart och jag tycker resultatet blev ok. Halkskydd måste man ha i en trapp enligt mig!
Vad fin din trapp blev! :) Och usch vilken läskig historia med svärfadern. :( Jag har trillat ner för trappen i mitt gamla radhus säkert 6-7 gånger. En av gångerna drog jag på mig en nervskada i armbågen så att jag fortfarande (två år senare) periodvis inte kan stödja på armen, men annars har jag klarat mig bra. Kanske just pga att den gången låg jag ihoprullad till en boll på golvet nedanför trappen och klickade hem trappstegsmattor med telefonen. SEN fick jag ringa efter barnvakt och ta mig till akuten. Efter det har jag inte lyckats falla lika ordentligt. Halkskydd är definitivt ett måste i alla hem med trappa.
 
  • Gilla
p.lundgren
  • Laddar…
Jäklar vad duktig du är och vilken energi.
 
Nu är jag inte någon expert.
Men på bild Källarrum innanför tvättstugan: så ser det ut som en fuktskada, kan ju vara gammalt eller åtgärdat.
Även om du inte behöver göra något åt grund nu , spara och budgetera för det även om det är om 5 år.
Det är alltid bra att göra klart utsidan först, men självklart måste man även snygga till lite på insidan för att det ska vara trevligt att leva.
 
Andy78 skrev:
Jäklar vad duktig du är och vilken energi.
Tack! :)

Andy78 skrev:
Nu är jag inte någon expert.
Men på bild Källarrum innanför tvättstugan: så ser det ut som en fuktskada, kan ju vara gammalt eller åtgärdat.
Även om du inte behöver göra något åt grund nu , spara och budgetera för det även om det är om 5 år.
Det är alltid bra att göra klart utsidan först, men självklart måste man även snygga till lite på insidan för att det ska vara trevligt att leva.
Det är ingen fuktskada, åtminstone inte nu längre. :) Förrförra ägarna SPIKADE upp träpanel direkt mot betongen, givetvis blev panelen fuktskadad och när förra ägarna rev ner den så följde i princip all puts med. Nu är väggen snustorr. :) Huset är dränerat, det är förvisso ca 15 år sen (vet inte exakt årtal för detta) men det ska enligt uppgift vara välgjort och eftersom källaren är torr och har bra luft så ser jag ingen anledning att dränera om. :)
 
Nu när jag kikade runt i telefonen så hittade jag lite bilder på vad jag gjort med toaletten på övervåningen. Här syns det att det är väldigt lågt i tak i duschen/badkaret men som jag skrev tidigare så gör det inte mig något eftersom jag är kort. :) Jag får helt enkelt se till att inte skaffa pojkvän förrän jag hunnit renovera mig en till dusch. (y)

BADRUM.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har målat tak, väggar, golv och element. På övervåningen har jag inte bytt ut vare sig tvättställ eller toalettstol. Toaletten på övervåningen används bara av mig och sonen och visst skulle jag gärna ha nytt porslin för estetikens skull men de får helt enkelt duga för stunden. Om jag springer över ett billigt tvättställ så blir det att byta, men toalettstolen får sitta kvar tills jag river ut och renoverar om badrummet på riktigt.

Och här hade jag fått upp spegel och köpt mig ett badkar via blocket. Nog är det fasligt fult med ett gult handfat, kan man måla handfat provisoriskt?

Screenshot_2015-11-22-01-49-29-1.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
I somras roade jag mig med att måla garaget. Som jag nämnde i trådstarten så skulle garaget nog må bra av ett fasadbyte men jag kom fram till att det finns mycket jag prioriterar före mitt garage. Det var inte så så pass dåligt skick att jag behövde oroa mig för att fasaden skulle trilla ner av sig själv så jag målade om det. Då har jag skjutit upp fasadbyte i några år och hinner renovera andra saker utan att behöva tänka på garaget.

Tyvärr har vi som bekant haft en otroligt dålig sommar i år. Jag har dessutom inte haft någon semester eftersom jag inte haft fastanställning så jag har inte haft den tid jag hade velat ha. Jag hann inte måla baksidan av garaget men tre av sidorna hann jag åtminstone med.

Här har vi åtminstone det allra första jag målade på garaget. Ljusgult blev vitt.

2015-06-06 11.22.20.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2015-06-06 13.55.45.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Jag fick en burk röd lasyr gratis på jobbet då det blivit fel i brytningen till kund och med den färgen målade jag om garagedörrarna mest för skojs skull. De är väldigt risiga och ska bytas ut..... nångång. Men nu fick jag åtminstone se hur det skulle se ut med röda dörrar (på bilden hade jag fortfarande ett lager kvar att måla) och det lutar åt att det blir röda dörrar även när de byts ut. :)

Screenshot_2015-11-22-01-47-53-1.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Kan du inte få tag på ett vitt handfat via blocket också?
 
Under sommaren fixade jag även lite obetydliga detaljer som t.ex så knåpade jag ihop en 70cm fasadsiffra en kväll när jag hade tråkigt. När jag hade den i handen var jag rädd att 70cm skulle se stort ut men väl uppe på husväggen såg den nästan liten ut istället. :)

2015-05-04 22.08.11.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Jag bytte ut den trasiga plastbrevlådan på en sned rutten träpåle till en fin vit markbrevlåda.

2015-07-18 20.21.49.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Och som den uppmärksamme kan se på huset bakom brevlådan. Den bruna husgrunden är inte brun längre. Den är grå nu för tiden och när jag målade garagedörrarna röda så tog jag källardörren av bara farten.

Screenshot_2015-11-22-01-40-09-1.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den dörren är OTROLIGT otät. Det i princip blåser rakt igenom dörren vintertid så jag har tätat kanterna och ska bygga igen den från insidan nu när jag renoverar i källaren. Det är bara en provisorisk lösning, jag ska byta ut dörren till sommaren (eller kanske sommaren därpå, det beror helt enkelt på om jag hinner) men med våra kalla vintrar så vill jag se till att det är ordentligt tätt överallt.
 
  • Gilla
Great Catsby och 2 till
  • Laddar…
MissAnpassad skrev:
Kan du inte få tag på ett vitt handfat via blocket också?
Det kan jag absolut, men jag känner att om jag ska byta ut det helt och hållet så vill kan jag lika gärna köpa ett med underskåp. Det finns billiga såna också, men sen tillkommer blandare, rör mm och då blir det ändå den där slanten som i dagsläget känns onödig eftersom det som sagt bara är jag och sonen som använder den här toaletten. :)
 
Screenshot_2015-11-22-01-42-55-1.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här har vi duschen i källaren. Lite skillnad jämfört med mäklarens bild. På golvet i både bastu och dusch ligger det plasttrall som fått ligga och mögla. Jag tycker egentligen inte om att basta så jag har ingen brådska att fixa bastun men i våras nångång var jag hemma och vabbade med sonen och han låg och sov så jag fick en tanke om att försöka få duschen i lite bättre skick.

Jag rev upp plasttrallen, under den fanns ett lager trätrall och under det skålformad betong med avloppet i botten. Det ultimata före förstås att riva ut plastmattan på väggarna i duschen och göra om allt från början men det verkar torrt trots att det är dåligt gjort och det är ingen dusch som kommer att användas speciellt ofta. Nu har jag bott i huset i 10 mån och den är inte använd en endaste gång.

Väggarna målade jag med samma våtrumsfärg som badrummet på övervåningen och sen bytte jag ut duschmunstycket och hängde dit ett duschdraperi. Jag har inte gjort någon ny lösning på golvet eftersom duschen i dagsläget står oanvänd.

Screenshot_2015-11-22-01-43-27-1.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Det här jobbet var inte så mycket för funktionens skull utan mest för att jag hade tråkigt en dag. :)
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
P
Spetters skrev:
Den dörren är OTROLIGT otät. Det i princip blåser rakt igenom dörren vintertid så jag har tätat kanterna och ska bygga igen den från insidan nu när jag renoverar i källaren. Det är bara en provisorisk lösning, jag ska byta ut dörren till sommaren (eller kanske sommaren därpå, det beror helt enkelt på om jag hinner) men med våra kalla vintrar så vill jag se till att det är ordentligt tätt överallt.
Om det drar väldigt mycket så pröva att hänga ett tjockt draperi innanför dörren, det gör väldigt mycket för komforten och du kan fortfarande använda dörren.
 
Y
Ifall ni har prövat räta upp dörren och satt universallister runt, så finns det även gummilister på metallskenor som man sågar i rätt längder och håller emot den stängda dörren skruvar fast på karmen. Så blir det en extra omgång lister emot dörren. Anar dock att dessa kostar lite mer än en rulle universallist. Fast det kostar även att behöva värma huset extra mycket för kompensera att det drarin.

65097.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

4813002-4.jpg
 
Dörren är trasig och går inte att stänga ordentligt utan att dra igen den med hänglås. Hänglåset satt där när jag köpte huset och jag har ingen nyckel så jag har inte använt dörren (orkade inte klippa låset). Jag har varit tattig och silvertejpat dörren runt om bara för att det inte ska blåsa rakt igenom. Jag tänkte helt enkelt trycka dit lite isolering och regla upp spånskivor. Inte supersnyggt i längden men eftersom jag tänkte köpa en ny snygg (tät!) dörr nästa sommar eller sommaren därpå så orkar jag helt enkelt inte satsa på estetiken i just det fallet. :)
 
  • Gilla
p.lundgren
  • Laddar…
Shit vilken inspiration du är! Så jäkla starkt av dig att du orkar göra detta och så duktig du är för att vara "nybörjare". Ska bli sjukt kul att fortsätta följa din tråd och se mer av ditt hus! Vi har köpt ett hus från 1960 som vi totalrenoverar just nu. Eller det är min man som gör det, och jag skulle gärna vilja hjälpa till (jag är hemma med barnen) men man vågar ju inte och sen kan man ju inget! Men det är lärorikt att stå på sidan också 😁
 
  • Gilla
Sparris
  • Laddar…
Yrrol skrev:
Ifall ni har prövat räta upp dörren och satt universallister runt, så finns det även gummilister på metallskenor som man sågar i rätt längder och håller emot den stängda dörren skruvar fast på karmen. Så blir det en extra omgång lister emot dörren. Anar dock att dessa kostar lite mer än en rulle universallist. Fast det kostar även att behöva värma huset extra mycket för kompensera att det drarin.

[bild]
[bild]
Yrrol - vad heter listen eller var hittar jag dem?
Gångjärnen på vår ytterdörr är snett monterade så de här listorna hade varit perfekt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.