Efter att ha kikat runt lite i Socialt & projekt kände jag att jag också vill lägga upp lite bilder. Alla är så himla duktiga! :) I just min tråd kommer det inte att hända lika stora saker som i alla andra trådar. Jag är en 25 år gammal ensamstående mamma. Jag har aldrig renoverat något i hela mitt liv men jag är tjurig och vill mycket. Jag har inte någon heltidsinkomst och har köpt huset på egen hand. Mina ekonomiska renoveringstillgångar är alltså inte direkt något att skryta med men jag tar lite i taget och jobbar mig sakta framåt. Jag köpte huset i slutet av Januari 2015.

Huset är byggt 1954 och är på 120kvm + 60kvm källare. Här kommer mäklarens bilder:

11340470.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


11340469.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


11340466.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som ni ser så är inte fasaden speciellt snygg. Detta är dessutom som sagt mäklarens bilder så här ser det finare ut än det är i verkligheten. I verkligheten är hela huset gråflammigt pga ytmögel och flagnad färg. Garaget skulle må bra av ett fasadbyte men fasaden på huset är faktiskt i hyfsat bra skick bortsett från det estetiska och med omvårdnad och ny färg så blir det nog bra.

Vardagsrummet:

10.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Köket:

11.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


12.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Sovrum som angränsar till köket:

14.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Hall på övervåningen:

19.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Min sons sovrum:

23.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Mitt sovrum från två vinklar:

26.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


27.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Toalett på övervåningen:

34.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Tvättstuga i källaren:

11340462.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Källarrum innanför tvättstugan:

11340459.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Bastu + dusch i källaren:

11340465.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Och här har vi en dålig bild på toaletten på nedervåningen som jag fotade under visningen bara för att komma ihåg hur den såg ut:

28.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Mitt mål är som jag nämnde tidigare, att ta lite i taget och jobba mig sakta framåt. Jag har aldrig renoverat något i hela mitt liv och har noll teoretisk kunskap i bagaget. Jag skulle gärna göra mer men med tanke på att jag gör allt själv och är begränsad ekonomiskt med endast en inkomst så får det ta den tid det tar.

När jag köpte huset var det nylagt laminatgolv i hela huset, nya vita tapeter i hela huset, köksluckorna nyutbytta (mot begagnade så de är inte helt nya, men de är fräscha), nya bänkskivor och de grå väggplattorna nyuppsatta. Huset hade alltså helt nya ytskickt...... men det var slarvgjort och jag kommer att göra om rubb och stubb.

Jag tänkte börja med att lägga upp lite bilder på saker jag redan har gjort under de 10 månaderna jag bott här. Jag har inte hunnit hälften av vad jag hade sett framför mig att jag skulle hinna. Jag hade nog en lite orealistisk bild på vad en ensam kvinna med jobb och barn hinner göra på egen hand men när jag ser tillbaka på hur det så ut tidigare så inser jag att jag trots allt hunnit en hel del. Jag har också lärt mig en hel del på vägen.
 
  • Gilla
Great Catsby och 15 till
  • Laddar…
Det absolut första jag gjorde när jag köpte huset var att fixa till toaletten på nedervåningen. Den var otroligt ofräsch, vissa mosaikbitar saknades, stolen satt knappt fast och tvättstället hade sprucken plast på undersidan som läckte vatten ner på golvet ibland. Jag kände också att eftersom det är den toaletten gäster ser så ville jag att den skulle vara presentabel.

Då det bara är en "lilltoa" utan golvbrunn så valde jag att laga och måla mosaiken, jag tapetserade om och bytte ut toalettstol, tvättställ, spegel och belysning.

FÖRE:
före.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


EFTER:
efter.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Efter att den senare bilden togs så har jag målat fönstret och elementet. Fått upp en spegel ovanför tvättstället och i hörnet där den lilla fula barnpallen står på bilden står nu ett vitt högskåp. Jag ska fota nya bättre bilder också.

Själva installationen av toalett och tvättställ fick jag hjälp med en en kompis som är rörmokare men att måla och tapetsera var snabbt och enkelt avklarat. Jag var lite orolig att färgen skulle hålla dåligt på mosaiken på golvet men den har faktiskt suttit bra. Den har släppt lite på ett ställe där det råkade komma vatten innan färgen torkat men det var rätt väntat och jag håller på och ska åtgärda detta nu i helgen. Annars har det som sagt suttit bra och jag brukar ha en matta på golvet så slitaget blir obefintligt.

Inte många kronor spenderade, men toaletten blev som ny! :)
 
  • Gilla
YuGi och 24 till
  • Laddar…
Spännande, lägg gärna upp bilder.
 
Y
För att hålla glädjen uppe så;

1. Ha ordning på verktygen, var dom finns.
2. Skapa inte skräphögar, och speciellt inte på gräsmattan. Äg gärna någon billig släpkärra.
3. Köp allt material före du river.
4. Planera/jämför/fråga. Firmor är oftast väldigt dyra, dubbelkolla med forumet om råd för undvika bli lurad.
5. Slutför innan du påbörjar nästa grej.
6. läggundan lite pengar varje månad, en dag kanske någon granne drar igång avlopp och fiber osv som du tvingas hoppapå också för väldigt mycket pengar. *bitter*
7. lär dig hur ditt värmesystem fungerar + kolla så elförbrukningen inte är orimligt hög så slipper du onödiga tusenlappar i räkningar eller obehagligt klimat i onödan. :)

:)
 
  • Gilla
Great Catsby och 5 till
  • Laddar…
Jag har tyvärr ingen bra bild på hur trappen i huset såg ut, men den var så ingrott skitig att jag helst ville riva den. Det var en ful golvmatta på trappstegen som skulle föreställa någon sorts trä. På detta satt det senapsgula trappstegsmattor som var så äckliga att jag inte ens hade velat ha dem i ett stall.

4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2015-01-31 09.34.18.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2015-01-31 12.55.09.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag började med att riva bort mattorna och började skrapa limmet, jag fick tipset att olivolja skulle underlätta men det kladdade bara ännu mer.

2015-01-30 21.08.34.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Sen kom jag själv på att en fönsterskrapa som man använder när det kommit färg på fönstret borde fungera. Det gjorde det, det fungerade så bra att jag blev förbannad på mig själv för att jag suttit i timmar med kniv, svamp, olivolja och t-röd. Med fönsterskrapan tog det kanske 20 min.

Egentligen är det nog bäst att rycka även golvmattan men helt ärligt så orkade jag inte med allt extrajobb det skulle medföra utan jag valde att låta den ligga kvar och måla även den. Jag är för övrigt oroligt klantig och borde få statligt bidrag till att installera hiss. Jag har ramlat ner för trappor så pass många gånger i mitt liv att det verkligen bara är tur att jag överlevt. Jag måste således ha trappstegsmattor som halkskydd och med trappstegsmattor blir slitaget på trappen mindre och jag behöver nog inte oroa mig för hur färgen ska hålla på trappstegen trots mitt val att spara plastmattan.

Första lagret golvfärg efter grundfärgen:

12112477_10153433780121284_3514741758520352590_n.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Trappstegsmattor klistras på:

2015-10-20 17.15.11.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Trappa + trappräcke färdigmålat och trappstegsmattor på plats:

12107230_10153443189811284_6949841155067037562_n.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Trots att trappen är ljusgrå och trappstegsmattor mörkare grå så kändes trappen väldigt vit. Jag tycker om färger och mönster och även om vitt är ljust och fräscht så tycker jag att det är TRÅKIGT. Det måste givetvis ändras på

2015-10-23 00.44.28.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tokslut och 13 till
  • Laddar…
Yrrol skrev:
För att hålla glädjen uppe så;

1. Ha ordning på verktygen, var dom finns.
2. Skapa inte skräphögar, och speciellt inte på gräsmattan. Äg gärna någon billig släpkärra.
3. Köp allt material före du river.
4. Planera/jämför/fråga. Firmor är oftast väldigt dyra, dubbelkolla med forumet om råd för undvika bli lurad.
5. Slutför innan du påbörjar nästa grej.
6. läggundan lite pengar varje månad, en dag kanske någon granne drar igång avlopp och fiber osv som du tvingas hoppapå också för väldigt mycket pengar. *bitter*
7. lär dig hur ditt värmesystem fungerar + kolla så elförbrukningen inte är orimligt hög så slipper du onödiga tusenlappar i räkningar eller obehagligt klimat i onödan. :)

:)

1. I dagsläget använder jag sovrummet å bottenplan som verkstad. Jag har två stora bokhyllor där jag sorterat upp alla verktyg, målarburkar, spik, skruv mm. :)

2. Jag har ett dubbelgarage men är inte ett dugg skruvintresserad så jag brukar stapla skräpet där. Min pappa äger släp så när jag tycker att jag kan fylla ett släp så lånar jag hans slp och tar en vända till soptippen.

3. Yes! :)

4. Än så länge har jag inte lejt bort något. Jag håller på och har precis påbörjat en rätt omfattade källarrenovering och där har jag räknat ut vad allt kostar, jag har till och med räknat ut antalet skruvar jag kommer att behöva. Allt för att jag ska kunna vara 100% säker på att inte råka hamna över budget. Den dagen jag måste ha in en hantverkare kommer jag att vara lika noga. :)

5. Det är jag... hyfsat bra på. Jag lämnar inte halvklara saker, men jag har gärna två projekt åtgången för att ha något annat att göra t,ex när färg torkar.

6. Jag har tyvärr inte sparat några pengar just nu, hittills har jag renoverat lite varje månad för de pengar jag vanligtvis hade kunnat lägga undan och spara.

7. Jag googlar och skapar trådar gällande värme och förbrukning i tid och otid. Det känns som att jag bara tänker på olika värmessystem. Det känns som att det inte finns något i hela världen som passar mig men jag har bra koll på min nuvarande energiförbrukning och så länge inget går sönder så är jag ganska lugn på den fronten trots min otroligt höga energiförbrukning (oljepanna som går på elpatroner).
 
  • Gilla
Sparris och 1 till
  • Laddar…
Y
Kan vara värt att köpa en multimaskin för 700kr, underlättar när man ska såga i trä, eller skrapa bort skit, eller slipa osv osv.

100-xl.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Berörande källaren, eller tyngre saker, så finns det ställen som man kan hyra proffsmaskiner för hundralappar. Underlättar stort. Gå dit en fredag, fråga om du inte kan få hyra över helgen, lämna tidigt på måndag men bara behöva betala för 1 dag.
 
Redigerat:
Yrrol skrev:
Kan vara värt att köpa en multimaskin för 700kr, underlättar när man ska såga i trä, eller skrapa bort skit, eller slipa osv osv.

[bild]

Berörande källaren, eller tyngre saker, så finns det ställen som man kan hyra proffsmaskiner för hundralappar. Underlättar stort. Gå dit en fredag, fråga om du inte kan få hyra över helgen, lämna tidigt på måndag men bara behöva betala för 1 dag.
Jag har redan två slipmaskiner. En slipmus för små ting och en större rejälare slipmaskin. :) När det kommer till källaren så kommer jag faktiskt att leja bort golvet. Rivning, fönster, regla nya innerväggar mm kommer jag att göra själv och s¨får min pappa komma när jag behöver två till händer. :) Däremot kommer jag att leja bort golvet pga att jag ska göra om rummet innanför tvättstugan till tvättstuga och nuvarande tvättstugan till torkrum. Golvet ska bilas upp och gjutas om i båda rummen för lutningens skull. Avloppen ska bytas och de där stora fyrkanterna som tvättmaskinen står på idag ska också bilas bort. :)
 
Y
Det var mer när du grejar med snickerier. Dessa kan såga på annat sätt än andra sågar, typ rakt in i virket (ifall man ska såga ut en liten triangel eller fyrkant, och väldigt nära saker som i vanliga fall är ivägen. Säg att du lägger parkett, så råkar biten bli lite förlång och kommer förnära väggen, istället för riva upp biten, eller köpa dyr sänksåg, så kan denna komma det det... - Man behöver inte köpa alla maskiner direkt, men du kan ju minnas tipset ifall du råkat ut för svårsågade saker. :)
 
Kommer du då att behöva gå igenom torkrummet för att komma till tvättstugan? Det är lite spännande att de bara isolerat för de gamla fönsteröppningarna utan att mura igen hålet först. Är det någon typ av sockelskiva?

Skorstenens skick och hur råsponten ser ut vid genomföringarna hade nog jag velat undersökt omgående.

Jag tycker det ser ut som ett mysigt litet hus. Rejält kök (med skafferi?) och stora rum. Finns det dusch på övre plan eller har det stått ett badkar där?
 
Här kommer två ovärderliga tips:

1: Ta det lugnt! Huset kommer behöva rust så länge du bor där och du kommer aldrig bli "klar", bara mindre ofärdig. :) Se till att njuta av livet med ditt barn och rusta inte ihjäl dig. Lär dig att leva med fula tapeter i vissa rum och använd mattor/gardiner/inredning i rum som du verkligen inte står ut med tills du har tid/pengar att ta itu med det rummet.

2: Ha ett projekt igång åt gången, och färdigställ det innan nästa påbörjas. (och ja, det gäller även golvlister) Nu verkar det som att du gärna vill ha två projekt igång samtidigt, faran med det är att du kommer till sitsen att två är "normalen", och innan du vet ordet av så är tre projekt "normalen"... sen tappar man fokuset och då blir allt bara skit, ogjort och halvgjort. Lita på mig. Att du vill ha två projekt igång medans du "väntar på färgen skall torka"... Med handen på hjärtat, den dagen färgen torkar kan du spendera med ditt barn och hitta på något roligt eller bara ta en kväll med Netflix och ett glas vin. En dag extra i renoveringen kommer inte att göra till eller från i det långa loppet då du kommer att ha många år av rust framför dig.

Dessa råd har fungerat för mig i ett tiotal år nu och jag jobbar även efter "arga-snickaren listan" som jag gjort åt mig själv och familjen. Alla potentiella åtgärder som måste/bör/önskas göras läggs till på listan, en prick skrivs framför ett påbörjat projekt och ett nytt får inte påbörjas innan det är HELT färdigt och överstruket. :)
 
  • Gilla
alacs och 4 till
  • Laddar…
305368_10151179653149205_984115964_n.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag målade oxå om min fula furutrapp med bajsbrun nålfilt, men jag valde att lägga i svart nålfiltmatta då en arbetskollegas svärfar ramlade och avled i en ommålad trapp utan halkskydd 2 månader efter hans pension. Med det i minnet så var valet på ny nålfiltmatta självklart och jag tycker resultatet blev ok. Halkskydd måste man ha i en trapp enligt mig!
 
Det jag redan gjort på huset som jag lägger upp nu lägger jag inte upp i kronologisk ordning, jag lägger upp det i den ordning jag får fram bilder. :) Däremot kommer jag givetvis att lägga upp bilder på nuvarande och kommande projekt under tiden det renoveras men innan jag kan börja lägga upp bilder på det änkte jag visa så mycket som möjligt av det jag redan gjort i huset. :)

När jag precis målat trappen färdig så råkade vi ha en golvkampanj på jobbet. Med personalrabatten blev det totalt 43% rabatt på ett redan billigt golv så jag var givetvis "tvungen" att fortsätta med hallen efter trappen. Hur hallen såg ut innan har jag tyvärr inte en enda bra och tydlig bild på (i överlag har jag väldigt dåligt med före-bilder eftersom jag oftast inte tänkt tanken på att fota innan). De bilder jag har på hallen fotade jag med en halvtrasig telefon under visningen av huset för att själv komma ihåg hur huset såg ut. De är suddiga och dåliga men jag bjuder ändå på dessa för att ni ska få en uppfattning om hur hallen såg ut.

När du kommer in i huset ser det ut såhär. Rummet rakt fram är vardagsrummet.

2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Om du tittar åt vänster så har du toalettdörren och sen köket.

1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Precis innanför dörren såg det ut såhär:

5.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Och om du står med ryggen mot köket och tittar mot hallen så ser det ut såhär. Rakt fram har du dörren ner till källaren och trappen ligger alldeles intill ytterdörren.

3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Jag började med att måla golv- samt taklister. Då dessa bara suttit där sen strax innan jag köpte huset så kändes det onödigt att kasta dem och köpa nya. Jag hade dessutom redan färg hemma så jag målade de vita. När jag ändå målade taklister så passade jag på att måla om taket också. Det var redan vitt men det fick sig en uppfräschning. Även elementet fick sig en omgång med elementfärg.

Element före:

11898791_10153451703631284_8675908619559718919_n.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Element efter:

12065562_10153451795331284_1144532102442565657_n.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Väggarna i hallen målade i en grön fin färg. Jag ville ha en varm ombonad känsla i hallen så att man ska känna sig som hemma direkt man kommer innanför dörren, vare sig det är jag själv eller en gäst.

2015-10-29 13.48.15.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Sen bröt jag upp laminatgolvet och herregud vad äckligt det var. Hantverkarna som lagt golvet (de gamla ägarna bodde aldrig själva i huset och lejde sen bort allt ytskikt innan försäljning) hade verkligen inte brytt som om att städa innan de la golvet. Där under var helt sjukt smutsigt, det låg högar av slipdamm, sand, oidentifierbar smuts och så verkade de ha borrat fast något i golvet. lite varstans fanns det borrhål med en nedsjunken "ring" runt om, ungefär som om de borrat fast någon sorts stor maskin i hallgolvet under renoveringen. Hålen var inte placerade på jömnt avstånd utan huller om buller. Jag vet såklart inte om dessa hål kom från hantverkarna men det var uppenbart att någon blivit fäst vid golvet. Detta dessutom MITT i hallen. Konstigt var det. Det syns inte så bra på dessa bilder.

På de här bilderna har jag däremot hunnit måla om dörrar och dörrkarmar så att de är fräscha och fina.

20151104_132603.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20151104_132623.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20151104_132639.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och här har vi det "nästan" färdiga resultatet av hallen. Det saknas fortfarande någon list som jag inte hunnit få på plats (hallen är alldeles nygjord nu i skrivande stund). Jag är riktigt nöjd med golvet. Egentligen skulle jag vilja ha riktigt klinker med golvvärme i hallen och plocka bort elementet som tar så himla mycket plats men förutom att det är billigare med laminat så får jag också chansen att känna hur det känns med "klinker". Det hade varit tråkigt om jag lagt klinker och hatat det. :)

Det är mitt första försök någonsin att lägga golv. Rummet är L-fomat, har 5st dörröppningar, en trappa och med alkoven har rummet totalt 10st hörn. Det är ett gammalt hus och inte enda vägg är helt rak. Golvet är "randigt" och låtsasfogarna ska hålla ett jämnt mönster både till varandra och se bra ut mot väggarna... Och jag kirrade det! För en van hemmafixare är det säkert en lätt match men jag är ändå löjligt stolt över mitt livs första golv. :)

Nu för tiden är det så här det ser ut när du öppnar dörren till mitt hus:

20151121_153732.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Här är bilden i sig sned, men det får ni leva med. :) Jag modifierade en avfallskorg för skåpluckor och två trasiga galgar till en korg att torka blöta mössor och vantar på i vinter.

20151121_153514.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20151121_153539.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Jag satte upp ett draperi för att det inte skulle se så stökigt ut med alla jackor, overaller, skor osv vid hatthyllan.

20151121_153645.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20151121_153709.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Great Catsby och 23 till
  • Laddar…
johel572 skrev:
Kommer du då att behöva gå igenom torkrummet för att komma till tvättstugan? Det är lite spännande att de bara isolerat för de gamla fönsteröppningarna utan att mura igen hålet först. Är det någon typ av sockelskiva?

Skorstenens skick och hur råsponten ser ut vid genomföringarna hade nog jag velat undersökt omgående.

Jag tycker det ser ut som ett mysigt litet hus. Rejält kök (med skafferi?) och stora rum. Finns det dusch på övre plan eller har det stått ett badkar där?
Ja, jag kommer att gå igenom torkrummet för att komma till tvättstugan men jag ska inte göra något "riktigt" torkrum med värmefläktar och grejer. Om du kikar på bilden på det som nu är tvättstugan så ser du några ledsna torklinor som hänger där. Jag tänkte göra likadant fast på ett snyggare sätt. Där tvättmaskin och torktumlare står på bilden tänkte jag ha garderober. Jag har skaffat ett torkskåp sen jag flyttade hit, jag brukar inte använda det för att torka kläder eftersom torkskåp är såna energislukare men jag hänger t.ex underkläder och andra mindre klädesplagg i det och så får resten hänga på linor (om det inte ska tumlas). Det blir inte så skrymmande med linor i ett "genomgångsrum" som man kan tro. Det ska bli roligt att visa bilder när det väl är färdigt. :)

De där fönstrena är i en historia för sig, jag kan bara skratta åt eländet. Invändigt är det som ni kan se bara isolering som inte ens är fäst i något. På utsidan är fönsterglasen trasiga och de har LUTAT plåtskivor mot huset för att det inte ska regna/snöa på isoleringen. Jag har täckt för bättre och håller nu på och ska mura igen fönstren med glasblock. När jag köpte huset var det vinter och snö och gick inte att komma åt att se på utsidan men när våren kom så höll jag på att smälla av. Undrar just hur mycket värme som skenat ut där.. Vill inte tänka på det.

Skafferiet är tvvärr bara ett platsbyggt högskåp (det till höger om fönstret), det är mindre i verkligheten än på bild. Drömmen är att i framtiden bygga mig ett skafferi som jag kan gå in i.

I toaletten på övervåningen fanns det enbart dusch när jag köpte huset. Det har antagligen funnits badkar en gång i tiden och jag har själv köpt ett. Dusch/badkar är under snedtak så det är inte den allra mest praktiska lösningen. Jag är bara 160cm lång så jag kan stå rak och duscha men min syster som är 8cm längre än mig fick huka sig. Det finns dusch i källaren men den duschen är då inget jag skulle vilja använda. Hela källaren var ruskigt ofräsch och duschen är innanför pannrummet som är det ofräschaste rummet i hela källaren. Jag nöjer mig finfint med duschen på övervåningen i dagsläget. :)
 
Ropia skrev:
Här kommer två ovärderliga tips:

1: Ta det lugnt! Huset kommer behöva rust så länge du bor där och du kommer aldrig bli "klar", bara mindre ofärdig. :) Se till att njuta av livet med ditt barn och rusta inte ihjäl dig. Lär dig att leva med fula tapeter i vissa rum och använd mattor/gardiner/inredning i rum som du verkligen inte står ut med tills du har tid/pengar att ta itu med det rummet.

2: Ha ett projekt igång åt gången, och färdigställ det innan nästa påbörjas. (och ja, det gäller även golvlister) Nu verkar det som att du gärna vill ha två projekt igång samtidigt, faran med det är att du kommer till sitsen att två är "normalen", och innan du vet ordet av så är tre projekt "normalen"... sen tappar man fokuset och då blir allt bara skit, ogjort och halvgjort. Lita på mig. Att du vill ha två projekt igång medans du "väntar på färgen skall torka"... Med handen på hjärtat, den dagen färgen torkar kan du spendera med ditt barn och hitta på något roligt eller bara ta en kväll med Netflix och ett glas vin. En dag extra i renoveringen kommer inte att göra till eller från i det långa loppet då du kommer att ha många år av rust framför dig.

Dessa råd har fungerat för mig i ett tiotal år nu och jag jobbar även efter "arga-snickaren listan" som jag gjort åt mig själv och familjen. Alla potentiella åtgärder som måste/bör/önskas göras läggs till på listan, en prick skrivs framför ett påbörjat projekt och ett nytt får inte påbörjas innan det är HELT färdigt och överstruket. :)
Tack för tipsen. :) Men jag vill flika in att jag inte alltid har två projekt åt gången, ofta har jag inte ens ett projekt. Det är mer så att när jag väl har något på gång så vill jag ha ett till samtidigt. Min son bor varannan vecka hos sin pappa och jag brukar göra så att jag renoverar och har mig när han är hos sin pappa och har "vilovecka" när han är hos mig. :)
 
  • Gilla
alacs och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.