Ser ut att vara en icke bärande vägg enligt beskrivningen. Åt vilket håll går ditt mellanbjälklag? Vad finns direkt ovanför väggen du vill riva?
 
D
Tiger: ska kolla upp det. Behöver studera ritningarna.
 
D
IMAG0008.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Blev ganska bra till slut.


IMAG0009.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sista lagret husfix torkar. Ska göra ytan ojämn med stålborste sen så det matchar det andra. Sen ska det målas vitt. Både gipset och det murade (silikat).



IMAG0010.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Blev en smidig lösning här. Fyllde på med husfix eftersom borttagningen av puts lämnat en springa efter sig.


IMAG0011.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här blir det nån list av något slag.
 
Redigerat:
D
Snart är det dags för klinkers :) Kan ju säga så här: bävar inför den uppgiften att lägga klinkers.... Tror nog det kommer gå bra dock.
 
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
danpih skrev:
Snart är det dags för klinkers :) Kan ju säga så här: bävar inför den uppgiften att lägga klinkers.... Tror nog det kommer gå bra dock.
Jag följer med spänning. Ska ge mig på att kakla för första gången till våren. Dock bara 3kvm. :)
 
  • Gilla
danpih
  • Laddar…
Jag har satt klinker en gång, i en liten yta (ca 3 kvadrat) i hallen. Det var skoj! Inte speciellt svårt heller, bara man tog det lugnt. Läste på noga innan!

Jag satte stora plattor, 30x60. Den var rätt tjocka och gick inte att skära med vanlig skärmaskin, så jag lånade en elektrisk såg. Var otroligt kladdigt och slaskigt men var som att skära i smör och blev snygga snitt! Lätt att skära ut hörn osv med den. Även att klyva skivan på längden gick lätt!

Jag köpte inget verktyg för att få skivorna i exakt nivå, tyckte det gick skapligt ändå. Körde inte med några kryss heller, utan la dem på frihand. Blev helt ok!

Var noga med alla mått när du blandar fix och fog! Jag vägde mitt vatten för att få rätt mängd.
När jag kaklade köket använde jag decilitermåttet när jag blandade fogen. Då blev det för lite vatten, gick inte alls att foga med det. Fick blanda nytt!
 
  • Gilla
danpih
  • Laddar…
D
Okej grabbar! Tack tack :D Ska göra detta nästa vecka, har idag spacklat första lagret på gipsen. :) Mina pappersremsor blev lite bubbliga, är det något någon känner igen?
 
  • Gilla
danpih
  • Laddar…
Du kan limma pappersremsorna med våtrumslim i stället för att spackla fast dem. Det tycker jag är enklare.
 
  • Gilla
danpih
  • Laddar…
Jag kör också på glasfibelremsor.
 
  • Gilla
danpih
  • Laddar…
D
Jag fick slipa upp skarvarna igen. Lösningen var att sätta i mycket mer spackel än det behövdes och sen trycka i remsan, förste med fingrarna, sen med bredspackeln.
 
danpih skrev:
Mina pappersremsor blev lite bubbliga, är det något någon känner igen?
Många försöker sätta pappremsor med vanligt mediumspackel men det är inte bra. Antingen kör man riktigt skivspackel eller så limmar man med våtrumslim, glasfiberremsor kan ni kasta i soptunnan direkt.
 
Stefan N skrev:
glasfiberremsor kan ni kasta i soptunnan direkt.
Stämmer säkert för proffsen.

Men som amatör gillar jag glasfibern bättre. Jag vet att det sägs att risken för sprickor ökar, men det har inte hänt hos mig.
Jag har inte lust att köpa en burk våtrumslim, eller införskaffa specialspackel, bara för att komma ifrån glasfibern, som är förhållandevis enkel att använda.
 
Jag testade pappremsa för första gången för några månader sedan (har alltid kört glasfiber innan).
Största problemet tycker jag var att vid spacklingen så sväller remsan lite av fukten och ger bubblor, som visserligen drar sig tillbaka igen när det torkar - men det är svårt att, under tiden man spacklar, bedöma hur plant man lyckats spackla när det bubblar ut hela tiden.
 
D
Tack för intressanta synpunkter. Förstår att glasfiberremsan inte är det bästa, samtidigt som jag har svårt att tänka mig att enkelgips på stålreglar skulle kunna framkalla sprickor.

Jag håller med om att det är svårt med pappremsor. Tror jag i framtiden kommer göra som någon nämnde och limma upp dom istället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.