Hej!

För att göra lång historia kort, vi har haft hantverkare hos oss som har renoverat upp en tvättstuga. Har ett fastprisavtal om nytt golv, ny väv och diskbänk samt en rad med väggskåp. Allt underarbete har firman givit ungefärlig tidsuppskattning 25 timmar, restid ingår. Ett muntligt avtal gjordes på plats om att sätta in högskåp istället för en rad med väggskåp då de inte får plats, till samma kostnad. Vi pekade ut ett högskåp i broschyr, där inga priser fanns med. Alla var överens.

1) På fastprisofferten stod inget om att vi hade bytt ut väggskåp mot högskåp, dock var totalsumman den samma, jag lämnade offert i affär och han som hade varit hemma hos oss var inte där, men jag förklarade för en annan där, och fick svaret "ingen fara vi har antecknat det och summan är den samma". Jag var stressad och brydde mig inte så mycket om detta. Nu när fakturan har kommit är den 3000 kr högre än den underskrivna offerten och nu finns högskåpet med och det kostade då ca 3000 kr mer än vad väggskåpen hade kommit för det var tydligen betydligt bättre kvalitet/exklusivare märke (vilket är för oss fullständigt onödigt i en tvättstuga). Jag bestred först med hänvisning till ett muntligt avtal som firman har "glömt bort". Firman har som lösning att plocka bort högskåpet och leverera väggskåp (som inte kommer att passa). Min lösning är att vi delar på de extra 3000 kr för att vi båda har slarvat, jag borde bett om en ny offert som var korrekt med ändringarna, firman borde ha skrivit in ändringarna i offerten och inte satt in ett mycket dyrare skåp än vad de hade godkännande för enligt fastprisavtalet. Firman vägrar även om det kostar dem mer att ta bort högskåpet och kränga det begagnat.

2) I avtalet hade de uppskattat allt arbete till "ca 25 timmar". Min fru är gravid och var hemma hela tiden och skrev ner när de kom och när de gick (pga tidigare strul med sköntaxerande hantverkare). 19 timmar hade de totalt tillbringat hemma hos oss. Fakturan kom på 41 timmar. Har påpekat detta för firman och den enda förklaring de kan ge är "de har ju hämtat material". Enligt offerten är restid inräknat i dessa 25 timmar, och jag kan inte i min fantasi förstå hur man kan ta så god tid på sig att hämta material. Dock har dessa 19 timmar varit fördelade på 10 olika tillfällen med nån "timme här och nån timme där". Förmodligen har firman haft 5-6 olika projekt igång samtidigt, vilket gör att jag är orolig för om de verkligen har haft full koll på sin tidrapportering. Jag har inte för avsikt att betala tid som inte har lagts på vårat projekt. Har inte fått ut skriftlig dokumentation från företaget om hur gubbarna har rapporterat tid, även om detta har efterfrågats. Min tanke var att vi kunde sitta i lugn och ro och jämföra anteckningar och se om vi kan hitta "felet". Firman står på sig, det är de timmarna som gäller, och de vill inte träffas. Jag har erbjudit mig att betala 30 timmar, dvs. offerten + 5 timmar för att hämta material som jag anser är mer än tillräckligt för detta lilla projekt. Inga komplikationer uppstod under projektets gång heller, då hade jag haft mer förståelse för om det drog iväg något från tidsuppskattningen, som t.ex. giftigt avfall, oväntad bilning, sprängning, problem med bef. vatten/elinstallation osv.

Kan tillägga att arbetet, trots att det är väldigt utdraget i kalendertid blev bra, så bra som nu en tvättstuga kan bli :) Inget att anmärka på alls.

Frågan är väl, vad gör jag, mer än att bestrida fakturorna vilket jag redan gjort? Tingsrätt, vem får stå för kostnaderna då det rör sig om ett småmål? Firman har gjort väldigt klart för mig att de inte är intresserade av att diskutera och svarar enbart med aggressivitet och hårda ord när jag försöker hitta en medelväg som gör båda nöjda.

/S
 
Redigerat:
Sitter i liknande sits och vad jag har förstått från konsumentköpslagen är bla.
- Fast pris är fast pris.
- Skulle det behövas utföras extra arbete till extra kostnad skall de kontakta dig och kostnaden avtalas INNAN det utförs. Och då på saker utanför det ni har kommit överens om. Tex som du skriver att något oförutsett skulle dyka upp.
 
Jag är inte riktigt med på gången här. Om vi börjar från slutet. Du skriver att det är en fastprisoffert, då är det ointressant hur många timmar de jobbade, priset är detsamma oavsett om jobbet tar 100h mer än planerat eller om det går på halva tiden. Däremot så kan en "övertidskrivning" påverka ROT avdraget positivt, vilket i så fall är skattebedrägeri.

Om vi istället antar att det var arbete på löpande räkning, så har du fått en tidsuppsakttning på 25h, den får i så fall överskridas med max 15% (konsumenttjänstlagen), och tiden skall då innefatta även materialinköp, lastning av verktyg osv. Men de 15% gäller då inte timmarna utan den totala uppskattade kostnaden, även för materialet.

Undantaget är då om det kommer oväntade tilläggsarbeten, dessa är firman i så fall skyldig att anmäla till dig som beställare INNAN de utförs. Om det gäller brådskande nödvändiga tillägg (typ stoppa vattenflödet när en oväntat rostig vattenledning går av) så kan de få utföra arbetet utan förhandstillstånd från dig som beställare.

Vad gäller skåpet, OM du nu beställde det via hantverkarfirman, varför skulle du då själv åka till en butik och beställa? Där är jag rädd att du får problem, för det innebär att det är du själv som beställt skåpet i en butik, ansvaret för det felaktiga priset hamnar då troligen mer på dig än på firman. Möjligen om du kan få butiken att intyga att högskåpet inte kostar mer än än det skåp som anges i offerten.
 
De accepterade ändringen i butik med samma pris för högskåpet istället för väggskåpen. Då gäller de priset ni kom överens om. ( Jag har gjort samma fel att inte ta allt skriftligt, men man tycker inte det skall behövas men det är alltid lätt att vara efterklok.)
Så jag ser det som att ditt fasta pris gäller. Sen är det snällt av dig att erbjuda att betala häften av skåpet för att lösa ett missförstånd. Som jag tycker du inte behöver göra men är en bra lösning så båda blir nöjda som de borde acceptera.
 
Frågan är väl om det verkligen är ett fastprisavtal. Om det står FASTPRISOFFERT men talas om uppskattade timmar, vad är det då fast pris på, timkostnaden?
 
Skåpet har du teoretiskt rätt om men kan inte bevisa det. I domstol kommer du med största sannolikhet behöva betala det högre priset (om dom inte klantar sig rejält)

Timmarna kommer du inte behöva betala alla.

Jag skulle betalat den ostridiga delen av fakturan (19h & billigare priset för skåpet & allt annat ni inte bråkar om) och se vad dom gör sen.
 
Hej!

För att förtydliga. Det finns en fastprisoffert som gäller material och montering av golvmatta och uppsättning och vitmålning av väv samt en diskbänk och en rad väggskåp. Detta är fastpris med endast en slutsumma.

Montering av diskbänk och montering av väggskåp ingår INTE i ovan fastprisoffert. Det var i denna fastprisoffert/erbjudande som vi ville byta ut väggskåp mot högskåp för motsvarande kostnad, vilket alla var överens på, dock fanns inga priser i katalogen och jag litade på säljarens uppgift när jag frågar om det utpekade skåpet rymdes i fastpriset, vilket jag fick "ja" på.


Begärde även en ungefärlig tidsuppskattning på hur lång tid allt underarbete och montering av skåp, diskbänk, blandare osv skulle kosta och fick då en tidsuppskattning på 25 timmar, där materialhämtning och restider ska vara inräknade. Material för installation är inte med i denna tidsuppskattning, för att den är just en tidsuppskattning. Denna är underskriven och "accepterad". Detta är alltså INTE en fastprisoffert för underarbetet, för då hade som ni säger timmarna varit ointressanta, och ALLT material hade ingått. Det är alltså en ungefärlig tidsuppskattning med ca-timmar.

När det gäller skåpet är det ju som ni säger, har jag fått skåpet levererat så måste jag betala det, eller få företaget ta tillbaka det. Men här försökte jag vara lite praktisk då det kostar mer för företaget med 1 timmes restid, 30 minuters demontering etc än dessa 1300 kr det rör sig om. Då ingen av oss tjänar på att ta tilbaka skåpet försökte jag vara lite smidig och erbjuda en delad kostnad, för vi hade verkligen inte accepterat ett så pass dyrt högskåp om vi hade vetat det skulle kosta 3000 kr extra, och denna prisuppgift finns först på fakturan. Slarv från företaget, och slarv från mig som inte krävde skriftligt i offerten. Läropengar för oss båda.

Någon som kan svara på om det kan kosta mig något extra om företaget mot förmodan vill driva detta vidare? Tingsrättkostnader osv?



/S
 
Redigerat:
hempularen skrev:
Vad gäller skåpet, OM du nu beställde det via hantverkarfirman, varför skulle du då själv åka till en butik och beställa? Där är jag rädd att du får problem, för det innebär att det är du själv som beställt skåpet i en butik, ansvaret för det felaktiga priset hamnar då troligen mer på dig än på firman. Möjligen om du kan få butiken att intyga att högskåpet inte kostar mer än än det skåp som anges i offerten.
Det är samma firma som levererar grejorna som gör allt arbetet och de har en butik me dutställning av kök, badrum och tvättrum.

/S
 
steve5432 skrev:
Någon som kan svara på om det kan kosta mig något extra om företaget mot förmodan vill driva detta vidare? Tingsrättkostnader osv?



/S
Vid småmål (tvist om belopp under 22.250 kronor för 2015) betalar parterna sina egna kostnader. Annars dömmer domstolen oftast att förlorande part skall betala den andres kostnader med begränsningar om vilka kostnader som kan tas med, tex. kan inte arbetstid hos företaget självt för att förbereda målet tas med.

Därför bör du betala det du anser dig skyldig (det billigare priset på skåpet och enbart dom 19 dokumenterade timmarna).

Detta gör att:
- Du gör rätt för dig, moraliskt bra
- Det blir med största sannolikhet ett småmål
- Nu är det din motpart som måste driva saken
- Det är så lite pengar att det inte är värt att ta det till tingsrätten, eftersom det kommer gå åt enormt mycket tid för företagets personal att prata med advokater och ta fram bevis. Även om du får stå för deras advokatkostnader så kommer dom gå kraftigt back på en stämning.

Med varningen att dom kan vilja statuera exempel, då råder jag dig att betala för skåpet eftersom dom har ett mycket bättre bevisläge men inte för arbetstiden, eftersom du har ett bättre bevisläge.
 
K
Fy fan... kan ingen starta en solskenstråd om hantverkare där fakturan faktiskt har blivit helt adekvat. Man får ju fobier.
 
  • Gilla
leffe-e och 5 till
  • Laddar…
kattvind skrev:
Fy fan... kan ingen starta en solskenstråd om hantverkare där fakturan faktiskt har blivit helt adekvat. Man får ju fobier.
Finns lika många privatpersoner som krånglar vid betalning, vet flera företagare som fått svårt och få ut pengar, framförallt genom att någon klockat timmarna, fastpris blir i många fall dyrare än att köra löpande, men de hör kanske inte hemma i denna tråd,
 
Mikael_L
kattvind skrev:
Fy fan... kan ingen starta en solskenstråd om hantverkare där fakturan faktiskt har blivit helt adekvat. Man får ju fobier.
Det jag har haft med grävmaskinister att göra blev helt korrekt på faktura, ja t.o.m något lite till min egen fördel t.o.m.
Och inga konstiga extraavgifter, eller så ...
Inte heller, som jag var rädd för ett tag, extra debitering för att vi var tvungna att avbryta för sprängning och grävmaskinen fick stå obrukad kvar på tomten några dagar.

De jag hade till utföra själva gjutningen av bottenplattan skickade också en faktura på öret exakt som vi kommit överens om.

Ja det är faktiskt bara den där rörmokarn vi hade som inte blev bra, vare sig korrekt faktura och ingen trevlig upplevelse öht att ha med han att göra. Jag känner fortfarande, såhär några år i efterhand, obehag när jag ser honom på en affär eller så.




Förövrigt finns det ju en sådan tråd här någonstans på forumet.
Om någon ids leta reda på och lägga en länk?

Men naturligtvis startas det allt som oftast trådar när det blir tokigt, av naturliga skäl sällan när allt bara löpt på jättebra.
 
Redigerat:
tommib
Kan också bidra med ett exempel på en röris som gjorde jobbet snyggt och prydligt (nästan, ett rör är ca 5 cm för långt vilket stör min OCD), snabbt och till ett bra pris, med helt normala påslag på kopplingarna och rören han använde. Han kommer få fler jobb här....
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
Hej

Ingen roligt sits att hamna i när man inte är överens med hantverkarna om priset i slutändan efter ett bra resultat.

Mitt förslag är att du betalar för det offererade pris på den del du har fastpris på. Tillägget de vill ha för byte av skåp skulle jag inte betala. Ni var överens om att det inte skulle vara någon skillnad för dig och det är firman som måste bevisa att så inte är fallet vid en ev. tvist. Gör firman rätt vid ändring ska de begära in en tilläggsbeställning från dig för de ökade kostnaderna som de inte gjort i det här fallet.

För arbetstimmarna är det lite klurigare. Ni har noterat att hantverkarna har varit hos er vid 10 olika tillfällen och gjort totalt 19h. Spontant känns det som väldigt dålig planering från firman. För 19 h borde det vara 3-4 besök om det inte är flera moment som kräver torktid etc. De skulle även få betalt för resorna vilket ger att de bör kunna lägga på några timmar till utöver de ni har noterat för själva besöket.
Jag skulle betala för är max 28,75h (25h + 15%) utifrån att ett uppskattat pris eller arbetstimmar inte får överskrida mer än 15%. Den totala tiden känns halvrimligt om vi utgår ifrån att de har ca:1h restid (0,5h per väg) per besök och gjort 19h hos er men det är ändå alldeles för många besök egentligen.
 
kattvind skrev:
Fy fan... kan ingen starta en solskenstråd om hantverkare där fakturan faktiskt har blivit helt adekvat. Man får ju fobier.
Alla entreprenörer jag anlitat har skött sig. En gång fick jag en felaktig faktura, men det ordnade upp sig efter ett samtal. Det var ekonomiavdelningen som blandat i hop uppgifter.

Jag tror det beror på att jag väljer ut entreprenörerna med omsorg, är tydlig med vad jag vill ha, begär specificerade offerter och tar aldrig jobb på löpande eller ingår muntliga avtal utan skriver riktiga avtal.
 
Redigerat av moderator:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.