Skullbone skrev:
Tyvärr så var det min entreprenadfirma som valde dem... hade lite för mycket förtroende för denna firma...
En sak är säker att jag kommer aldrig använda denna firma.. när det är ett så stort företag så tror man att man ska slippa ockerpriser.. men antar att det är tvärt om.
Kommer aldrig ta in hantverkare utan att vara hemma medan de jobbar i framtiden... något har man lärt sig trots att man är ung och dum...
Om vi nu tar och sansar ner oss lite så undrar jag:

Vem har ni avtal med, rörisen heller HE?
Vad har ni avtalat och på vilket sätt?

Använder man Hantverkarformuläret09 så är det väldigt tydligt reglerat både vad gäller material och tim-priser.
 
krilleman_215 skrev:
Blåst vill jag inte påstå, grossisternas rabatter bygger på hur mycket av en vara respektive företag handlar. Vi kanske inte handlar samma mängd avloppsrör som en gräv-firma, vilket då innebär att vi har högre inköpspris. Men gräv-firman har inte samma rabatt som vi har tex på klämringskopplingar...
Fast det är ändå skitskumt att bruttopriset skiljer.

Kikar på vårt konto nu, vi ligger också på 1095 brutto.
Och vi har verkligen inget med rörbranschen att göra alls, vilket syns på vårt rabbaterade pris på 186 kr.

Det ser ut som att du använder deras "Nya webbutik"? Högre priser kanske är en ny feature där :p
 
Krilleman
Riktigt suspekt!

Jag det verkar så, vilket uppsving det blir då för alla som saluför produkter enligt Ahlsells grundpriser! Loggade in i vanliga butiken med samma konto och då ser det ut såhär:

Uponor.png
 
Ser att vi har 1095 i nya butiken också. Det måste har vart en lokal prisändring när du kikade sist. Helgpriser kanske?

Men ja, jag hoppas verkligen ingen fakturerar en kund på 1095 -15% för detta
 
Krilleman
Jag har fortfarande "helgpris" på listpriset på min inloggning i nya butiken, 1215:-!
 
På Byggmax får man 6 meter för 175,20 :)
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Johnsson 56 skrev:
På Byggmax får man 6 meter för 175,20 :)
Fast då ingår ju inte rörmockarens garanti;)
 
  • Gilla
cpalm och 4 till
  • Laddar…
Ahlsells bruttopris är ju rena skämtet och nog borde VVS-branschen reagera och inte snällt hänga med och ge sina kunder rabatt på deras bruttoprislista.
Som slutkunder kan vi ju börja med och inte godkänna Ahlsells prislista som grund för offerter.
 
Traume skrev:
Tror inte att kostnaderna för biler avser "verkstaden"
Dom avser leasing,skatt,försäkring,bränsle,däck,service kostnader m.m

Jo fast just det bör väl rimligtvis vara inräknat i timpriset isåfall, Det är ju fasta kostnader man som företag kalkylerar med när man sätter sina timpriser.

Sen skiter jag som kund i om hantverkaren har en bil för en halv miljon och verktyg i bilen för lika mycket, när jag anlitat nån för jobb där det endast krävs några enkla verktyg.

Får vi betala servicebilsavgift annars, när andra yrkesgrupper vi köper tjänster av kommer? (där bil är ett måste i tjänsten)
Jag har ingen servicebilsavgifts-kolumn på fakturan från restuarangen som kör ut mat till oss varje dag.


Förr fick man jobba hårt för att överleva och lyckas, idag vill alla ha allting, gärna igår.
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
pappskallen skrev:
Om vi nu tar och sansar ner oss lite så undrar jag:

Vem har ni avtal med, rörisen heller HE?
Vad har ni avtalat och på vilket sätt?

Använder man Hantverkarformuläret09 så är det väldigt tydligt reglerat både vad gäller material och tim-priser.
Vi har avtalat med HE, vi har endast avtalat muntligt, så har tyvärr inte diskuterat pris alls med VVSaren.
 
Då är det HE du ska gå på.....

Du skriver att du inte diskuterat pris med VVSaren..... Men har du diskuterat pris med HE, den du har ett avtal med??

Får tyvärr känslan att du gjort en riktigt dålig uppgörelse.
Dock hade jag själv gått på HE stenhårt och bett om en förklaring samt frågat vad denne själv tycker.
Vill poängtera att jag inte kan bedöma vare sig tidsåtgång eller omfattning. Priserna ser saftiga ut men som sagt fri prissättning råder.
 
Mikael_L
pappskallen skrev:
... men som sagt fri prissättning råder.
Nej, jag skulle hellre vilja påstå att det råder avtalsfrihet, inte fri prissättning. :)
 
Mikael_L skrev:
Nej, jag skulle hellre vilja påstå att det råder avtalsfrihet, inte fri prissättning. :)
????? Utveckla gärna.
 
Mikael_L
I landet har vi stor (men inte total) frihet att sluta avtal.

Går man in i ett avtalslöst förhållande mot en firma (eller delar av affären är ej reglerad i avtal) så tar vissa andra saker vid och ersätter sas avtalen som saknas.
Om en konsument är inblandad så kommer konsumenttjänstlagen och/eller konsumentköplagen träda in och reglera att en del oskäliga saker inte är tillåtna.

Men även företag emellan så är det absolut inte fritt att nyttja varje lucka i avtalen för att vinna oskäliga vinster/fördelar.
Det kan kommas att avgöras i domstol och gå mot den som tänkte "HAHA, fri prissättning!"
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Tyvärr är det även så att om branschen har en sådan prissättning generellt kommer man ingen stans med att gnälla om att dom har höga påslag, däremot kan man säkert vinna på om det inte är skäligt pris.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.