Har Ahlsell rea? :wow:
 
Jag ser inget konstigt i fakturan, tänk på att timpris är tagen med hänsyn till att företaget betalar 30% i vinstskatt och 25% i moms. Av 630 kr återstår alltså ca 352 kr i timmen 630/1,25 x 0,7 =352kr i timmen. Lägg till kostnad för ansvarsförsäkring och uppbackning för att kunna betala ansvarsförsäkring dividerat på antal jobb som görs per år. Jo precis som läkare så kan man slinta med kniven eller inte sy ihop såret på rätt sätt, få det tätt. Med omkostnader för skatt och moms och ansvarsförsäkring hamnar man på nästan vanliga knegar lön nivåer motsvarande 150-200kr i timmen. Inte alla klarar av stressen att ta hand om dyra installationer och de skador som kan uppkomma; att vara rörmokare innebär bl.a. att ta beräknade risker, vilket borde ge en högre lön än en vanlig knegare som ej behöver ha en ansvarsförsäkring.

Angående servicebilkostnaden, ta priset på en skåpbil medelvärde 250.000 och köp verktyg för ytterligare 40.000, köp sedan helförsäkring 10.000 för ett år och addera antalet bensin/dieseltankningar per år, dividera summan med antal jobb du gör för ett år så får du fram servicebilskostnaden. Servicebilen "kärran" behövs inte bara för att transportera rörmokaren från firma till jobb utan även att frakta med verktygen som tillsammans väger åtminstone 80kg och otympliga.

Rörmockarfakturor ser stora ut, men likaså är deras kostnader. Det är dyrt att vara rörmockare och de installationer de gör är dyra att göra. Dessutom ska Skulldone bokstavligen "skita i vad rörmokaren har gjort hemma hos honom"!!!!!!
 
Krilleman
Topias skrev:
Dessutom ska Skulldone bokstavligen "skita i vad rörmokaren har gjort hemma hos honom"!!!!!!
Va? Är man beställare av ett jobb så är det ju av yttersta vikt att det blir utfört på ett sådant sätt som man som kund vill ha det. Skulle du själv vilja ha en hantverkare hemma hos dig Topias som skulle säga åt dig att inte bry dig om vad han/hon gör på ditt hus/lägenhet när du beställt ett jobb?

Väldigt tokig kommentar! Detta är ett konsumentforum, du kanske ska vända dig någon annanstans men liknande kommentarer...
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Topias skrev:
Jag ser inget konstigt i fakturan, tänk på att timpris är tagen med hänsyn till att företaget betalar 30% i vinstskatt och 25% i moms. Av 630 kr återstår alltså ca 352 kr i timmen 630/1,25 x 0,7 =352kr i timmen. Lägg till kostnad för ansvarsförsäkring och uppbackning för att kunna betala ansvarsförsäkring dividerat på antal jobb som görs per år. Jo precis som läkare så kan man slinta med kniven eller inte sy ihop såret på rätt sätt, få det tätt. Med omkostnader för skatt och moms och ansvarsförsäkring hamnar man på nästan vanliga knegar lön nivåer motsvarande 150-200kr i timmen. Inte alla klarar av stressen att ta hand om dyra installationer och de skador som kan uppkomma; att vara rörmokare innebär bl.a. att ta beräknade risker, vilket borde ge en högre lön än en vanlig knegare som ej behöver ha en ansvarsförsäkring.

Angående servicebilkostnaden, ta priset på en skåpbil medelvärde 250.000 och köp verktyg för ytterligare 40.000, köp sedan helförsäkring 10.000 för ett år och addera antalet bensin/dieseltankningar per år, dividera summan med antal jobb du gör för ett år så får du fram servicebilskostnaden. Servicebilen "kärran" behövs inte bara för att transportera rörmokaren från firma till jobb utan även att frakta med verktygen som tillsammans väger åtminstone 80kg och otympliga.

Rörmockarfakturor ser stora ut, men likaså är deras kostnader. Det är dyrt att vara rörmockare och de installationer de gör är dyra att göra. Dessutom ska Skulldone bokstavligen "skita i vad rörmokaren har gjort hemma hos honom"!!!!!!
Fast det där räkneexemplet förutsätter ju att företaget gör 100 % vinst, vilket trots misstänkt höga marginaler, inte är troligt.
 
  • Gilla
Johnsson 56
  • Laddar…
antar att priset är +moms inte med moms
 
Har du själv köpt inredning, kranar, WC osv? Kan förstå att man lägger på sin timpenning och på övriga material eftersom när kunderna själv köper material övertar VVS-firman all garanti på det monterade/inkopplade materialet.
 
Självklart vet jag att alla rörmokare inte är lurendrejare, men det är svårt att hitta någon som har rimliga påslag.

Själv är jag disputerad forskare med ca 10 års utbildning, och har nog sämre lön än de som har egen rörfirma.
 
  • Gilla
trafe
  • Laddar…
Alexander Björkman skrev:
Har du själv köpt inredning, kranar, WC osv? Kan förstå att man lägger på sin timpenning och på övriga material eftersom när kunderna själv köper material övertar VVS-firman all garanti på det monterade/inkopplade materialet.
VVS-firman tar väl inte över någon garanti på inkopplat material som kunden köpt själv.
 
Mikael_L
Topias skrev:
Jag ser inget konstigt i fakturan, tänk på att timpris är tagen med hänsyn till att företaget betalar 30% i vinstskatt och 25% i moms. Av 630 kr återstår alltså ca 352 kr i timmen 630/1,25 x 0,7 =352kr i timmen.
Du ska kanske lära dig lite om den mest grundläggande företagsekonomi innan du skriver om sånt här!

Topias skrev:
Lägg till kostnad för ansvarsförsäkring och uppbackning för att kunna betala ansvarsförsäkring dividerat på antal jobb som görs per år. Jo precis som läkare så kan man slinta med kniven eller inte sy ihop såret på rätt sätt, få det tätt. Med omkostnader för skatt och moms och ansvarsförsäkring hamnar man på nästan vanliga knegar lön nivåer motsvarande 150-200kr i timmen. Inte alla klarar av stressen att ta hand om dyra installationer och de skador som kan uppkomma; att vara rörmokare innebär bl.a. att ta beräknade risker, vilket borde ge en högre lön än en vanlig knegare som ej behöver ha en ansvarsförsäkring.
Du ska kanske sluta snacka BS, samt inse att alla, oavsett profession, har ansvar och kan dabba sig.
Kul förövrigt att du anser att det är en skillnad mellan "vanliga knegare" och rörmokare. :)

Topias skrev:
Angående servicebilkostnaden, ta priset på en skåpbil medelvärde 250.000 och köp verktyg för ytterligare 40.000, köp sedan helförsäkring 10.000 för ett år och addera antalet bensin/dieseltankningar per år, dividera summan med antal jobb du gör för ett år så får du fram servicebilskostnaden. Servicebilen "kärran" behövs inte bara för att transportera rörmokaren från firma till jobb utan även att frakta med verktygen som tillsammans väger åtminstone 80kg och otympliga.
Kul att igen inse hur bekant du är med ekonomi, du anser alltså att en 250' bil är utsliten och ska skrotas utan restvärde efter första året. :)

Topias skrev:
Rörmockarfakturor ser stora ut, men likaså är deras kostnader. Det är dyrt att vara rörmockare och de installationer de gör är dyra att göra. Dessutom ska Skulldone bokstavligen "skita i vad rörmokaren har gjort hemma hos honom"!!!!!!
Och här fick vi lite av den vanliga dosen kundförakt, som en sista eftersläng. Ja känns tyvärr alltför välbekant. :confused:
 
  • Gilla
camaro1969 och 4 till
  • Laddar…
Alexander Björkman skrev:
Har du själv köpt inredning, kranar, WC osv? Kan förstå att man lägger på sin timpenning och på övriga material eftersom när kunderna själv köper material övertar VVS-firman all garanti på det monterade/inkopplade materialet.
Yepp, detta har jag inhandlat själv.
 
Har nyss fått en faktura från en rörfirma jag med så man höll på ramla av stolen. Sen såg jag att de var plus moms med på dom redan hutlösa priserna så jag vet nu att jag har starkt hjärta.
En annan sak när det gäller rörmokare så finns de nog inga som har så dålig framförhållning som dom. Kolla på ahlsell varje morgon så är varenda rörmokare där för då ska de ätas frukost där klockan sju som ahlsell bjuder på när dom hämtar grejer. Vem betalar för deras tid när dom sitter där och äter? Jo de är jag som kund som ska betala för att han ska hämta grejer där varje morgon och äta.
Och inte nog med de skulle rörmokaren ha 87,50:- per mil. Måste ha varit taxi han åkte...
 
  • Gilla
Stegväxellåda
  • Laddar…
Skullbone, har du haft kontakt med VVS,aren?
Någon klarhet ifrån dennes sida som kan reda ut frågetecknen vad avser tidsåtgången. Den redogörelsen torde bara vara ett samtal bort.
 
Topias skrev:
Angående servicebilkostnaden, ta priset på en skåpbil medelvärde 250.000 och köp verktyg för ytterligare 40.000, köp sedan helförsäkring 10.000 för ett år och addera antalet bensin/dieseltankningar per år, dividera summan med antal jobb du gör för ett år så får du fram servicebilskostnaden. Servicebilen "kärran" behövs inte bara för att transportera rörmokaren från firma till jobb utan även att frakta med verktygen som tillsammans väger åtminstone 80kg och otympliga.
Jag köpte ett lass matjord i våras och betalade 812,5:- timmen för transporten. Han var riktigt billig han då för hanns bil kostade nog 1,5 miljoner och antal liter diesel han tankade var nog betydligt mer.
 
  • Gilla
thomas33 och 1 till
  • Laddar…
Vilken intressant bild från Facebook-kommentarstråden.

Ahlsells listpris för en 3-meterslängd 110-markrör är alltså 1095 kr
Ja precis.. elva hundra spänn..
Hos Rinkaby kostar samma stump 162 kr + moms vilket jag antar att Ahlsells pris också saknar.

Det här systemet med grossisternas listpriser och rabatt-lögner för kunder måste bort.
Den hantverkare som ens nämner grossistpriser eller rabatter kommer i fortsättningen aldrig någonsin få ett jobb hos mig. 10-15% på Rinkabys eller Elbutiks priser är nog rimligt för att täcka lagerföring och hämtning.

12250155_10153544296199300_318619224570187534_n.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
MrTim och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.