Det är alltid epic fail att diskutera priser i efterhand.
 
  • Gilla
Martin_B och 1 till
  • Laddar…
Redarn: ja, VVS:aren var anlitad av entreprenören, och entreprenadfirman skickade tre fakturor: från VVS, snickare samt kakelsättning/mattläggning. Fick först ospecade fakturor, men när vi bad om specat från VVS så fick vi det. De andra två fakturorna stämde, men VVS var definitivt inte vad vi väntat oss. Eftersom det som sagt var en muntlig uppskattning så gick vi aldrig vidare med saken...
 
EttPe skrev:
Redarn: ja, VVS:aren var anlitad av entreprenören, och entreprenadfirman skickade tre fakturor: från VVS, snickare samt kakelsättning/mattläggning. Fick först ospecade fakturor, men när vi bad om specat från VVS så fick vi det. De andra två fakturorna stämde, men VVS var definitivt inte vad vi väntat oss. Eftersom det som sagt var en muntlig uppskattning så gick vi aldrig vidare med saken...
Då gäller prisuppskattningen och entreprenören får öka denna med max 15% om inte särskilda omständigheter föreligger (du har själv fördyrat arbetet eller vissa dolda problem som upptäcks först när arbetet startat, men då ska du kontaktas om saken och godkänna om det inte är väldigt akut, tex. läckande vatten).

Bevisbördan om kontraktsinnehåll ligger på företaget, så om det var muntligt så hade du haft hyfsad chans att vinna i ARN.

Att sedan entreprenören kanske hade kostnader på 20'000 för sin underentreprenör är entreprenörens problem.

Och om du hade haft prisuppskattningen på mail e.dy så hade det varit solklart.
 
  • Gilla
injonil
  • Laddar…
redarn skrev:
Då gäller prisuppskattningen och entreprenören får öka denna med max 15% om inte särskilda omständigheter föreligger (du har själv fördyrat arbetet eller vissa dolda problem som upptäcks först när arbetet startat, men då ska du kontaktas om saken och godkänna om det inte är väldigt akut, tex. läckande vatten).

Bevisbördan om kontraktsinnehåll ligger på företaget, så om det var muntligt så hade du haft hyfsad chans att vinna i ARN.

Att sedan entreprenören kanske hade kostnader på 20'000 för sin underentreprenör är entreprenörens problem.

Och om du hade haft prisuppskattningen på mail e.dy så hade det varit solklart.
Ja, men det låter som en konstig entreprenad. Har han anlitat EN entreprenör, så är ju det huvudentreprenören och regeln om 15 % gäller. Men här verkar det ju som att 3 entreprenörer är anlitade, då är det ju delad entreprenad och man måste själv göra upp med var och en.
 
Tro mig, bara skriftliga avtal gäller för vår del numera ��
 
Vi avtalade med EN firma (kakel- och mattläggning). DE tog sedan in två andra firmor (snickeri och vvs). Tre fakturor kom sedan från den firman som höll i det hela. Kanske inte så man brukar göra, var vår första kontakt med hantverkare, så vi tyckte att det var väldigt smidigt att en firma höll i allt istället för att vi skulle samordna allt.
 
EttPe skrev:
Vi avtalade med EN firma (kakel- och mattläggning). DE tog sedan in två andra firmor (snickeri och vvs). Tre fakturor kom sedan från den firman som höll i det hela. Kanske inte så man brukar göra, var vår första kontakt med hantverkare, så vi tyckte att det var väldigt smidigt att en firma höll i allt istället för att vi skulle samordna allt.
Anlitar man EN firma och den sedan tar in underentreprenörer ska du bara få EN faktura från HE. De andra har du ju inget avtal med
 
Johnsson 56 skrev:
Anlitar man EN firma och den sedan tar in underentreprenörer ska du bara få EN faktura från HE. De andra har du ju inget avtal med
Det är det vanliga förfarandet, men delfakturor förekommer och är inte nödvändigtvis fel. Dock så är det enbart ett avtal med huvudentrepenören.
 
redarn skrev:
Det är det vanliga förfarandet, men delfakturor förekommer och är inte nödvändigtvis fel. Dock så är det enbart ett avtal med huvudentrepenören.
Nu förstår jag inte riktigt. Vilket är det vanliga förfarandet? Anlitar man bara en huvudantreprenör så ska man bara få faktura från honom, inte från hans underentreprenörer. Annars har mycket ändrats sedan jag läste entrepenadjuridik.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Sen får man ju räkna med att huvudentreprenören tar ett arvode på 6-15% på anlitade underentreprenörer,
Som många säkert gnäller över och vill slippa med att upphandla själva.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Traume skrev:
Sen får man ju räkna med att huvudentreprenören tar ett arvode på 6-15% på anlitade underentreprenörer,
Som många säkert gnäller över och vill slippa med att upphandla själva.
Har han inget annat arvode för samordningen så är väl det självklart. Att konsumenter försöker driva jobbet som Delad entreprenad brukar inte löna sig. D.v.s. att de ska sköta samordningen själva
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Johnsson 56 skrev:
Har han inget annat arvode för samordningen så är väl det självklart. Att konsumenter försöker driva jobbet som Delad entreprenad brukar inte löna sig. D.v.s. att de ska sköta samordningen själva
För mig är det självklart men inte för alla,många skulle nog gnälla om snickarn sa att han ska ha 10000kr för samordning på ett vvs jobb på 100000kr.
 
Johnsson 56 skrev:
Nu förstår jag inte riktigt. Vilket är det vanliga förfarandet? Anlitar man bara en huvudantreprenör så ska man bara få faktura från honom, inte från hans underentreprenörer. Annars har mycket ändrats sedan jag läste entrepenadjuridik.
Det vanliga förfarandet vid köp av varor eller tjänster mot faktura är
- beställning
- leverans
- en enda faktura

Men det är inte alls ovanligt med delleveranser och "delfakturor" som sedan sammanfattas i en "slutgiltig" faktura. Fungerade till exemplet så när vi renoverade vårt badrum med entreprenör för några år sedan. En mindre summa strax efter byggstart, större delen efter att det var färdigt, och en slutbetalning efter allt på besiktningen var fixat (bara småsaker för oss).

Händer också ofta vid varubeställning när inte alla varor finns i lager och det blir två leveranser med två fakturor, men det är nog mer vanligt mellan företag än till privatperson.

Att huvudentreprenören ville ha betalt för VVS direkt när denne fick VVS-fakturan tyder på att det är ett mindre företag som inte har så stora kapitalreserver.
 
redarn skrev:
Det vanliga förfarandet vid köp av varor eller tjänster mot faktura är
- beställning
- leverans
- en enda faktura

Men det är inte alls ovanligt med delleveranser och "delfakturor" som sedan sammanfattas i en "slutgiltig" faktura. Fungerade till exemplet så när vi renoverade vårt badrum med entreprenör för några år sedan. En mindre summa strax efter byggstart, större delen efter att det var färdigt, och en slutbetalning efter allt på besiktningen var fixat (bara småsaker för oss).

Händer också ofta vid varubeställning när inte alla varor finns i lager och det blir två leveranser med två fakturor, men det är nog mer vanligt mellan företag än till privatperson.

Att huvudentreprenören ville ha betalt för VVS direkt när denne fick VVS-fakturan tyder på att det är ett mindre företag som inte har så stora kapitalreserver.
Du missupfattade mig. Jag menar inte att man som entreprenör bara skickar EN faktura, givetvis kan man skicka hur många som helst. Har man fast pris kallas det a´conto och löpande räkning efter hur mycket jobb som är utfört.
 
Johnsson 56 skrev:
Du missupfattade mig. Jag menar inte att man som entreprenör bara skickar EN faktura, givetvis kan man skicka hur många som helst. Har man fast pris kallas det a´conto och löpande räkning efter hur mycket jobb som är utfört.
Så sant, såg ett "en" framför "faktura" som inte fans där

EttPe skrev:
Redarn: ja, VVS:aren var anlitad av entreprenören, och entreprenadfirman skickade tre fakturor: från VVS, snickare samt kakelsättning/mattläggning. Fick först ospecade fakturor, men när vi bad om specat från VVS så fick vi det. De andra två fakturorna stämde, men VVS var definitivt inte vad vi väntat oss. Eftersom det som sagt var en muntlig uppskattning så gick vi aldrig vidare med saken...
Jag tolkar detta som att huvudentreprenören skickade en egen faktura, möjligtvis med påslag, när denne fick in fakturorna från underentreprenörerna. Om han bara skickade vidare sina underentreprenörers fakturor skulle det vara ett mycket konstigt förfarande. Så konstigt att jag har svårt att tro att någon gör det. Men visst, det finns dom som sparar årets kvitton i matkassar och sätter sig för att göra redovisningen i mellandagarna, så det finns säker nån firma som gör på det "uppfinningsrika" sättet. :banghead:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.