En prisindikation innan man startar jobbet är alltid bra för alla parter.

Jag tycker nog att timpris 650:-/h är helt OK. Sedan beror givetvis på vilken röris det är.
En del är värda sin vikt i guld en del får göra om flera gånger tills det blir bra.

Vad som saknas framför allt i denna faktura är ett specat underlag.
Vad har gjorts de olika timmarna?
Läggas till är att de flesta rörisar börjar fakturera hos grossisten.
Dvs när de kliver in till grossisten på morgonen så börjar det ticka.

Sedan kan man alltid diskutera materialkostnad.
Jag jobbar själv i byggsvängen, eget AB, och renoverar bland annat badrum.
Vi köper vårt material från Lundagrossisten och Carpings.
Några jämförelser med fakturerat pris (efter rabatt) och vårt pris:

CU-rör fkr 12 L=2750 Halvhårda, 120%
CU-rör fkr 15 L=2000 Halvhårda, 115%
Väggbricka 2-rörs 16 VA 635532, 64%
Kulventil, 107%
Blandarfäste, 102%

I runda slängar dubbelt påslag trots 15% rabatt.
Är det rimligt? Säg det. Det funkar så.
På en sund marknad skulle den här typen av påslag inte finnas.
Men konkurrensen är obefintlig, så länge efterfrågan är större än tillgången på VVS-tjänster.
Det är som med tandläkare hittar man en bra röris så får det kosta.
 
Nils82 skrev:
Skullbone.........tillbaka till tråden!! Återigen, vad har din VVS,are egentligen gjort i ditt badrum och runtom?
Du ger fortfarande halvluddiga svar i frågan. Kom igen, nu!
Vet inte riktigt vad du vill ha för svar... jag är själv ingen VVSare så kan inte alla termer...
Värmepannan är precis under badrummet så något runt omkring är inte gjort.

Det som är gjort är alltså det jag redan sagt är gjort, nya avloppsrör och lite nya vattenrör(inte framdragning till badrummet, men den del som krävs i golvet till badrummet).
Sedan utanpåliggande rör(20meter nu när jag mätt lite, granitkeramik på väggarna) och montering av toalett osv.

Behöver ni mer specifika svar för att göra en bedömning så får ni ställa mer riktade frågor :)
 
Skullbone skrev:
Hej,

Fick idag fakturan från VVSaren som har jobbat i vårt badrum, han har satt in nytt avlopp och sedan utanpåliggande rördragning.
Badrummet är 7 kvm och det har installerats dusch, badkar tvättställ och toalett.

Fakturan är på 38 355 SEK!!! Kan det verkligen vara rimligt? :O

Priset är exklusive inredning...

[bild]

[bild]
:(Har killen handlat på Ahlsell förstår jag att du är förbannad.
Jag har under lång tid jämfört Ahlsells priser med seriösa grossister och även Webbpriser.
Ahlsell:s tänk är att ha orimliga listpriser och ge hantverkarna bra rabatt,sen kör hantverkarna listpris minus 30% ut till kund och hoppas på att alla är så dumma så de går på det.
Kollar man upp priset vi på firman får ge för en koppling t.ex så är det med 70% rabatt över det pris du får ge i webbhandeln och då jämför man äpplen o päron då Ahlsells pris är excl moms o webbpriset är inkl moms.
Det är dags att slutkunder anmäler Ahlsell för ocker då deras priser är kriminella.
 
Krilleman
Ahlsells listpriser är inte kriminella, helt fel påstående!

För att gå tillbaka till OnTopic igen:

Glömmer alla här att vi har fri prissättning i Sverige?! Alltså gör inte TS rörkrökare inte något kriminellt. Helt OK enligt konstens alla regler. Tyvärr kanske ska tilläggas.

Det är lätt att vara efterklok, men hade TS tagit in offerter (alt fått ett takpris) från flera firmor så hade det nog löst sig mycket bättre då man kan jämföra på ett bättre sätt.

Och för alla andra som läser tråden i ett senare skede: Ta in offert/fråga efter takpris/hör men någon som redan fått jobb utfört av röris. Även för mindre jobb, så slipper man detta omoraliska upplägg med listpriser som är helt orealistiska.

Sen är ju nästa problem att alla rörfirmor som är reko, redan nerlusade med arbete och har inte tid att lämna offerter. Deras jobb rullar in via "mun-mot-mun-metoden"... :confused:
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
GurraGrus skrev:
Jag har anlitat rörmocker tre ggr. De två första var på löpande räkning, och jag fick räkningar som den du fick. Man känner sig totalt grundlurad. Bl.a så skulle de flytta på en 4 år gammal säkerhetsventil, var det sagt. När jag kom hem hade de monterat en ny som de tog 600:-, 3 ggr så mycket som jag hade fått betala på nätet. Likadant 2:a gången. Överpriser till förbannelse. Nu sista gången, så tog jag fast pris. Blir väl blåst nu också, men då vet jag åtminstone vad kostnaden blir.

Rörmokare är lurendrejare.
Rörmokare är lurendrejare? Vad jobbar du själv med?
 
C
DIY_freak skrev:
Fast svensk lagstiftning tillåter ju inte detta, så det är ju skattefusk om man gör så. Närstående får bara ha "riktiga" arbeten för riktiga löner.
Varför skulle det vara skattefusk så länge man betalar de skatter och avgifter skall betala??
Det är ju inte så att ägare av fåmansaktiebolag och deras närstående åtnjuter någon skatterabatt eller liknande.
 
Ahlsells prislista är kriminell då det inte finns någon som hellst koppling till Ahlsells inköpspris från leverantören,Ahlsells listpris är något som man får fram när man kastar tärning.De grossister som är seriösa tar inköpspriset plus omkostnader o påslag för vinst och detta genererar listpris,Om man jämför Ahlsells listpriser med webbhandeln så ligger de alltid 20-40% över trots att det inte har momsen i priset
Ahlsell måste anmälas för ocker
 
  • Gilla
claekm
  • Laddar…
Så om tex. Kappahl prissätter sina kläder med 400% i påslag och ullared säljer samma plagg 40% billigare,
är då Kappahl kriminalla?
Vilken logik:wow::wow:
 
  • Gilla
Nils82
  • Laddar…
D
cpalm skrev:
Varför skulle det vara skattefusk så länge man betalar de skatter och avgifter skall betala??
Det är ju inte så att ägare av fåmansaktiebolag och deras närstående åtnjuter någon skatterabatt eller liknande.
För att skattelagstiftningen är klar på denna punkt. Närstående till företagsledare till fåmansföretag får inte ha lön från företaget som är högre än marknadsmässig för det arbete de utför. Detta för att man som företagsledare inte skall kunna undkomma det progressiva skattetrycket (t.ex. är skatten under ca 430,000/år ca 30% medan den över denna nivå är 50-55%). Dessutom är inkomst under ca 470,000 pensionsgrundande medan inkomst därutöver så betalar man pensionsavgifter som man inte får någonting för. Så självklart betalar man mindre skatt och får dessutom "mer för pengarna" om man är två som tjänar 400,000:- jämfört med en som tjänar 800,000:-.

Så det är ingen tvekan om att det är skattefusk att "låtsasanställa" sina nära anhöriga.

Som krydda på detta kan ju nämnas att make/maka är nära anhörig som spärras med dessa regler medan sambo utan gemensamma barn inte är nära anhöriga, vilket är en anledning till att revisorer är äktenskapshatare och rekommenderar sina klienter att vara sambo istället ;) (och min förra revisor levde som han lärde och gifte sig inte)
 
Redigerat av moderator:
saken är den att 90% av företagen/grossisterna har rätt filosofi men Ahlsell har "KappAhl" påslag som du kallar det.
Som fackman skall man jobba seriöst och vara ärlig med priser till privatpersoner annars kan man livnärara sig på något annat,På ren svenska Va fan har yrkesstoltheten tagit vägen?
 
  • Gilla
Stegväxellåda och 1 till
  • Laddar…
Jag drog bara en jämförelse med en annan butik.
 
När blir det kriminellt som du skriver?
Ahlsell gör väl som alla andra,försöket få sälja så mycket som möjligt.
 
Krilleman
teknikoenergi skrev:
Som fackman skall man jobba seriöst och vara ärlig med priser till privatpersoner annars kan man livnärara sig på något annat,På ren svenska Va fan har yrkesstoltheten tagit vägen?
Sanningen är ju att alla branscher gör på detta sättet så länge efterfrågan är större än tillgången. Det är känt sen länge att priserna stiger i dessa lägen.

Inget unikt för rörmokeri.

Lösningen är oerhört enkel precis som jag skrev förut: Ta offerter/takpris/köp tjänsten på hörsägen. Undvik löpande räkning om du vill vara säker på vad du som kund får betala.
 
  • Gilla
Nils82
  • Laddar…
Traume skrev:
När blir det kriminellt som du skriver?
Ahlsell gör väl som alla andra,försöket få sälja så mycket som möjligt.
Kriminellt är väl att ta i, men vad hantverkaren gör då han anger leverantörens listpris är väldigt tveksamt. Det ärliga vore att ange sitt eget inköpspris + det tillägg hantverkaren anser vara rimligt. Som det är nu skulle ju motsvaras av att Kappahl enligt tidigare exempel skulle ha ständig rea och ange att tröjan för 300 kr egentligen är på rea och har ett ordinarie pris på 3000 kr. Detta i sin tur är olagligt. Har för mig att Hemtex fälts för liknande upplägg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.