cpalm skrev:
Ja, nu framgick det ju inte om vilken sorts timmar det handlade om.
Eftersom kontextet var lönekostnader är det rimligt att utgå från att vi talar om arbetade/lönegrundande timmar.

Men om det skulle handla om lönekostnad per fakturerad timme och man utgår från en beläggningsgrad på 75%, dvs 120 fakturerade timmar per månad så skulle det motsvara ca. 37 000 kr/mån.
lönekostnads exempel.
lön 240kr
arbetsgivaravgift 31.42%
semesterersättning 12.8%
Fora avgift 5%
Helgdagsersättning C:A 5%
och med en 75% beläggning
Blir det en lönekostnad på 523kr/tim per fakturerad timme då är inte sjukkostnader med räknat
 
Mikael_L
Traume skrev:
lönekostnads exempel.
lön 240kr
Oj, en månadslön på 40.000:- ...
(240:- *167 timmar)

Vilken yrkesgrupp var det vi pratade om här? Det har ju florerat så många nu, VS-montörer, läkare, bilmekaniker och städare ... ;)


edit:
Och vad är fora-avgift? (inte detta fora va (byggahus) det är åtminstone gratis för mig.)
Och vad är helgdagsersättning?
Har man inte OB då? Och vad har det med tråden i övrigt att göra i så fall.
 
Rörmokares timlön enl. tidigare inlägg.
 
Tror nog att 200kr är mer normalt.
 
Mikael_L
OK, ja det missade jag tydligen.
Själv trodde jag rörisar som regel låg på max 35.000:- i månaden (utan ev ackord och OB osv)


Traume skrev:
Tror nog att 200kr är mer normalt.
Ja så tror nog jag också.
 
Fora är försäkring enl. kollektivavtal som dom flesta har bla. ingår avtalspension,arbetsskadeförsäkring m.m
Helgdagsersättning är betalda rödadagar som infaller Mån-Fre enl. avtal
 
Ska man sen räkna på kostnader som arbetsledning:banghead:
Vvs 25-35%
Bygg 12,5-15%
El 15-25%
 
Mikael_L
Jo, det ska man ju. Eller kan man åtminstone.

Det enklaste att reda ut är den rena lönekostnaden, det är ju bara att räkna.

Redan här brukar de hantverkare som är aktiva i sådana här diskussioner gå bort sig.
De kommer ofta fram till lönekostnader som betyder att deras anställda tydligen har uppåt 60' i månaden.

Avslutat med "Mindre än så går det inte att driva företag i Sverige".
Och då verkar dom osannolikt ovetande om att det finns en massa företag i Sverige som faktiskt får/kan/måste överleva på en betydligt lägre timpenning.

Men nåja. Nog vet jag att det inte är någon dans på rosor. Många småföretagande hantverkare går just nu i dagens fina konjunktur bra och tjänar bra som enmansfirma eller som ägare av en liten firma.
(det går att se genom att titta lite på bokslut bl.a.)
Men jag är säker på att det också är relativt slitsamt. Det är det ofta oavsett vilket litet företag man äger, ty det tenderar till att man gör allt möjligt i firman hela tiden.

Och konjunkturen kan ju gå ner, det måste ju vägas in även i dagens beslut och strategi.

Det jag vänder mig emot är allt BS som snackas.

Hantverkarna får väl starta ett eget forum på nätet, där dom kan få sitta och dunka varandra i ryggen och intala de med samma åsikter att "det minsann inte går att driva verksamhet i Sverige med mindre än tusen spänn i timmen!".
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
"Många småföretagande hantverkare går just nu i dagens fina konjunktur bra och tjänar bra som enmansfirma eller som ägare av en liten firma."
Källa på det?
 
Tror det stora problemet är att många bara ser vad dom får betala via hantverkaren och vad dom kan köpa det för själva.
Hantverkaren behöver ha in sina pengar oavsett om det är på materialet eller timdebiteringen.
som du ser i min tidigare beräkning ligger direkta lönekostnaden för en anställd på över 500kr/tim(stockholms regionen)
och med arbetsledning verktyg m.m på närmare 650kr/tim, så 700-800kr/tim är mer än skäligt .
Sen kan man ju alltid diskutera om en rörmokares lön är för hg.
 
Mikael_L
Jag har tittat lite på siffrorna på några småfirmor inom VVS och El, där jag har rätt bra koll på antal anställda och ägarstruktur.

Som regel bildar de AB, sitter själv som VD eller ordförande, ibland frun, pappa eller någon annan på någon position för att plocka ut lön även där.
Sen är de också anställda och tar ut lön, men max till just innan höga marginalskatter, för att maximera statliga pensionavsättningar, ge en god sjukpenning/a-kassa osv om det skiter sig.
Sen blir det ytterligare 100'-400' i aktieutdelning, som skattas lägre. Och slutligen arvoden till styrelse (som alltså ofta är andra familjemedlemmar) på ytterligare något 100'-tal.
Och t.ex. elfirmor jag kollat har en omsättning på ca 1,3 - 2 mille / anställd. Och hälften är material och hälften timpenning, går att gissa någotsånär rätt.

Och vinstmarginal är bra, obeskattade tillgångar (vinst som kvarstår i firman) bra och ökande osv osv.

Ja det går relativt bra just nu, för några jag kikat på.


Och jag har fått bekräftat upplägget med en lön upp till marginalskatter och sen resten i aktieutdelning och styrelsearvoden av en ägare av en lite mindre firma.
Så jag hittar inte på helt själv.
 
Borde gå bra just nu iom att alla har för mycket jobb:D
tror nog att att det är ovanligt med dom uttagen som du specer.
Men skull nog tycka att en lön på 50% mer än den anställdes lön vore rimligt för att driva ett företag.
så med en lön på 35-40kkr borde en vd iallafall ha 52-60 kkr i månadslön.
Vilket inte är mer än än chefslöner i andra branscher.
 
Sen är nog upplägget som du skriver rätt, alla vill nog betala så lite i skatt som möjligt.

Kolla bara på Kamprad, har lyckats komma undan skatt nästan hela livet.
Med lite annan skatte politik skulle vi nog kunna sänka skatterna rejält, utan att få in mindre pengar i skatt.
 
då kan jag säga att jag känner, både i yrkeslivet och privat, personer som du beskriver som startat aktiebolag och har en eller flera familjemedlemmar anställd eller som styrelsemedlem. jag är beredd att hålla med dig till en viss gräns. Detta fenomen förekommer självklart, men det är ingen regel, utan ett undantag. Sedan är nog omöjligt att få bukt med så länge svensk lagstiftning tillåter dem att fortsätta. Såvida inte V får större inflytande i riksdagen då vill säga. Men det är ju förstås en helt annan fråga än vad detta forum är till för ;)
 
V:banghead:
 
  • Gilla
Rörkrökaren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.