Behöver beställa 31 enheter och funderar på Kronfönsters träfönster. Bor i gammalt hus så vi måste göra måttbeställningar. Nyfiken på hur det gått för dig TobiasGren med Kronfönster. Har du mer information att dela med dig av?
 
Det är säkert inte fel på dem. Men jag retar mig på att de säger att de är Sveriges största tillverkare av underhållsfria fönster. De har INTE ens tillverkning i Sverige. Deras fönster tillverkas i Baltikum. Därmed inte sagt att det är fel på dem, eller att de är dåliga. Men man kan inte vara Sveriges största tillverkare utan att tillverka i Sverige!
 
pierre8601 skrev:
Det är säkert inte fel på dem. Men jag retar mig på att de säger att de är Sveriges största tillverkare av underhållsfria fönster. De har INTE ens tillverkning i Sverige. Deras fönster tillverkas i Baltikum. Därmed inte sagt att det är fel på dem, eller att de är dåliga. Men man kan inte vara Sveriges största tillverkare utan att tillverka i Sverige!
Där har du ju helt fel...

Det som avgör om företaget har "svensk" tillverkning är vart huvudkontoret och R&D (research and development) ligger. Oerhört många "svenska" företag har sin tillverkning utomlands på grund av lägre tillverkningskostnad.
Tvärtom så är det ytterst få företag som har sin tillverkning här hemma i Sverige, och de företag som faktiskt har en lokal tillverkning är nästan alltid företag som inte säljer på hög volym, utan på sin "unika" hantverksmässiga tillverkning, och då nästan alltid erbjuder med "nishade" produkter.
Lokala möbelsnickerier etc. är typiska exempel på sådana företag.
 
Redigerat:
plutoorjan skrev:
Där har du ju helt fel...

Det som avgör om företaget har "svensk" tillverkning är vart huvudkontoret och R&D (research and development) ligger. Oerhört många "svenska" företag har sin tillverkning utomlands på grund av lägre tillverkningskostnad.
Tvärtom så är det ytterst få företag som har sin tillverkning här hemma i Sverige, och de företag som faktiskt har en lokal tillverkning är nästan alltid företag som inte säljer på hög volym, utan på sin "unika" hantverksmässiga tillverkning, och då nästan alltid erbjuder med "nishade" produkter.
Lokala möbelsnickerier etc. är typiska exempel på sådana företag.

Köper det resonemanget då.
Men däremot så har du helt fel gällande svensktillverkade volymprodukter.
Inom fönsterbranschen är Kronfönster hyfsat själva om produktion utomlands!
Följande företag och koncerner tillverkar samtliga fönster i Sverige!
Svenska fönster (SP & Traryd), Inwido (Elitfönster, Outline, Hajom, Hemmafönster, Era Fönster m.fl.)
Nordan (Kvillsfors, Mockfjärds,, Tanumsfönster m.fl.)
Om inte flertalet av dessa tillverkar volymprodukter, så vet jag inte vilka som gör det. Elitfönster sänder cirka 2000 st fönster/dag.
Så jag tycker gott man kan gynna någon av ovanstående "lokala möbelsnickerier"
 
pierre8601 skrev:
Köper det resonemanget då.
Men däremot så har du helt fel gällande svensktillverkade volymprodukter.
Inom fönsterbranschen är Kronfönster hyfsat själva om produktion utomlands!
Följande företag och koncerner tillverkar samtliga fönster i Sverige!
Svenska fönster (SP & Traryd), Inwido (Elitfönster, Outline, Hajom, Hemmafönster, Era Fönster m.fl.)
Nordan (Kvillsfors, Mockfjärds,, Tanumsfönster m.fl.)
Om inte flertalet av dessa tillverkar volymprodukter, så vet jag inte vilka som gör det. Elitfönster sänder cirka 2000 st fönster/dag.
Så jag tycker gott man kan gynna någon av ovanstående "lokala möbelsnickerier"
Okej, jag kapitulerar när det gäller volymtillverkning av fönster. :)
Jag tänkte inte på att fönsterbranchen är ett unikum och inte är jämförbar med andra brancher.
Om Inwido och Nordan endast har tillverkning i Sverige och levererar dessa volymer, då kan jag förstå att deras produkter kostar som dom gör. Självklart ska vi gynna inhemsk tillverkning, men inte till vilket pris som helst.
I ett företagsperspektiv så är det ju hål i huvudet att inte expandera och även tillverka utomlands, då det förr eller senare kommer att straffa sig, i och med att världen krymper och att konsumenterna "lyfter blicken" och blir mer och mer prismedvetna.
Tiden där argumentet "svensktillverkad" automatiskt betyder "mycket högre kvalitet" gäller inte längre, även om det fortfarande är så i många fall. Det faktumet beror isåfall mer på "rätt kvalitet för rätt andamål", och det är mer en fråga om "bristfällig kravställan" om kvaliten från utlandstillverkade produkter håller sämra kvalitet.
Nu blev det visst lite Off Topic. :)

Redigerat:
*Fan vad bra det är med internet så man kan läsa på lite. :)
Nu ser jag att Inwido faktiskt också har produktion i Polen bland annat, så mycket av mitt mumbo jumbo ovan gäller ju faktiskt inte, eftersom dom faktiskt tillverkar i många länder utöver i Sverige. Då förstår jag ännu mer hur du resonerar med kritiken till KronFönster, och jag kan i viss mån hålla med dig, men förmodar att Kronfönster svär sig fria genom att då köra argumentet med "Jo, men på kompositfönster är vi störst" vilket då är sant eftersom typ ingen annan tillverkare gör dessa fönster. :) ;)
 
Redigerat:
Du har helt rätt i att Inwido har tillverkning i Polen. Men inte de varumärken jag nämnde under de i förra svaret. I Polen finns Fakro och Sokolka m.fl. för att täcks den delens försäljning. De har även fabriker i Finland och ElitVinduet i Norge. I England har de också fabrik, där heter det Allan Brothers. Nordan är ju norskt, så de har jättestora fabriker i just Norge. men i Sverige tillverkas det som säljs i Sverige! Så googla på du. :)
 
pierre8601 skrev:
Du har helt rätt i att Inwido har tillverkning i Polen. Men inte de varumärken jag nämnde under de i förra svaret. I Polen finns Fakro och Sokolka m.fl. för att täcks den delens försäljning. De har även fabriker i Finland och ElitVinduet i Norge. I England har de också fabrik, där heter det Allan Brothers. Nordan är ju norskt, så de har jättestora fabriker i just Norge. men i Sverige tillverkas det som säljs i Sverige! Så googla på du. :)
Fast ursprungsmeningen var ju "...Man kan inte vara Sveriges största tillverkare av underhållsfria fönster utan att ha tilverkning i Sverige" och det hävdar jag med bestämdhet att man visst kan.
Vart tillverkningen finns är helt sekundärt så länge som företaget är svenskt, och att då R&D och huvudkontoret finns i Sverige. Om man dessutom sen är ensamna om att leverera just "undehållsfria fönster", ja då är man automatiskt störst.
 
Absolut, jag är lite nörd! Om inte annat, så önskar jag dig en trevlig sommar och semester!
Tack för diskussionen :)
 
Vi funderar på att sätta Kronfönsters Aura i ett nytt hus. Är det någon som har erfarenhet av den modellen?
Överallt bygger karm+båge runt 10-12 cm men deras Aura verkar bara bygga 7? Är det skumt?
Har ni andra erfarenheter av Kronfönster?
 
pierre8601 skrev:
Det är säkert inte fel på dem. Men jag retar mig på att de säger att de är Sveriges största tillverkare av underhållsfria fönster. De har INTE ens tillverkning i Sverige. Deras fönster tillverkas i Baltikum. Därmed inte sagt att det är fel på dem, eller att de är dåliga. Men man kan inte vara Sveriges största tillverkare utan att tillverka i Sverige!
Kronfönster vill bemöta kritiken enligt följande:

Kronfönstergruppen tillverkar fönster i Sverige, i Småland, Kom ner till Växjö så ska du få en rundtur i fabriken. VI har även tillverkning i Polen (Skandynawskie Okna SP Zoo) och Litauen (Skandinavijos Langai UAB): Båda dessa är helägda dotterbolag. Våra stora branschkollegor gör likadant. Man tillverkar i Sverige och i andra Eu-länder. Vårt virke i våra träfönster kommer från Sverige, oavsett var de tillverkas. Vi lägger tillverkningen där det är bäst för just det fönstersystemet, för att kunna hålla marknadsmässiga priser och leverera god kvalitet. Vi lever i en globaliserad värld, alla produkter som når kunden är Kronfönster och jag har aldrig upplevt att våra kunder ser vart vi tillverkar som ett problem.
Carl-Gustaf Svensson
Vd: Kronfönster
 
  • Gilla
ebolasmurf och 2 till
  • Laddar…
Här kommer mina erfarenheter med Kronfönster som leverantör:

Investerade i augusti förra året över 30.000:- i ett 3-dörrars Prince vikparti, som blev monterad enligt Kronfönsters anvisningar, och sen justerat och kontrollerat av Kronfönsters egna montörer.
Nu, 10 månader senare, har glaset i det mittre dörrbladet spruckit. Ingen yttre påvärkan. Inga skuggpartier framför. Inga gardiner eller persienner på insiden. Bara rakt av ett glas som spricker i tu på morgonen.
Efter lite fram och tillbaks på webben och telefon med en representant för Kronfönster, gjorde jag en online reklamationsanmälan. Svaret kom snabbt; tyvärr 6 månaders garanti mot självsprickning, men du kan få köpa nytt.
Min förvåning var stor, inte bara för att Kronfönster har så litet förtroende för kvaliteten på sitt glas att dom ger endast 6 månaders garanti; men också jätteförvånad av att Kronfönster själva inte var interesserade av att ta reda på värför glaset sprack. Bara ”köp nytt”. Jaha.

Jag kontaktade min kundkontakt/säljare, som inte ville/kunde/hade nån åsikt men skickade vidare till kundservice. Inget svar.
Det är väl nu passande att citera vad Kronfönster själva tycker om sina garantier och kundservice:
”Kvalité, service och garanti för dig som kund är ett av Kronfönsters absolut starkaste kort.” Jaha.

Jag skriver igen till kundservice. Jag skriver igen till min kundkontakt. Inget svar.
Jag skriver till sverigechefen. inget svar. Jag skriver igen till kundservice, får svar! Kontakt! Samma svar som tidigare:
- vi har 6 månders garanti mot självsprickningar.

Jag skriver igen till kundservice att jag vill reklamera enligt Svensk Planglasförenings riktlinjer (som Kronfönster tillämpar)
Kundservice svarar: vi har 6 månaders garanti på självsprickor…

Nu fattar väl ni som läser så här långt åt vilket håll det här går. Kronfönster håller hårt i sin glasgaranti, och låter mig inte reklamera enligt dom riktlinjer som dom själva följer. (kolla senaste villkoren hos Svensk Planglasindustri, Riktlinjer för kvalitetsbedömning och reklamationshantering av planglas, november 2016).
Jeg menar att om ett glas av den här prisklassen spricker av sig själv, så måste det vara interessant att ta reda på hur det faktisk kan hända?! Just nu blir jag, som konsument med ett klagomål angående en produkt jag har köpt, mött av en arrogant och nonchalant hållning från ledning, försäljning och kundservice, och jag kan tyvärr inte rekommendera Kronfönster som leverantör.
 
  • Gilla
Cailert
  • Laddar…
Mikael_L
Enligt konsumentköplagen har du väl 2 års reklamationsrätt, det är bara att köra.
 
  • Gilla
zdmh100
  • Laddar…
BirgitS
Mikael_L Mikael_L skrev:
Enligt konsumentköplagen har du väl 2 års reklamationsrätt, det är bara att köra.
3 år är det men efter garantitiden måste man själv kunna påvisa att det är ett ursprungligt fel och inte något som beror på åverkan (t.ex. fågel flugit in).
 
  • Gilla
zdmh100 och 1 till
  • Laddar…
Vi har haft kronfönster i 7 år och de ser fortfarande ut som nya. Jättenöjd :D:D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.