Fick just brev från Anticimex om att Folksam skickat ut dem för en sk. "trygghetsbesiktning". Eftersom mitt förtroende för Anticimex är ungefär noll så är frågan hur man ska agera så de inte diktar ihop några fantasier till försäkringsbolaget som ligger till last i framtiden.

Vad jag vet så finns det inga problem eller felaktigheter i huset och jag kryper runt i husets alla vrår åtskilliga gånger per år, men man vet ju inte vad de där stollarna kan tänkas hitta på :mad:.

Nästan så jag funderar på att ringa folksam och fråga om de inte kan skicka en firma som går att lita på...

Andra här på forumet med erfarenheter från detta?
 
S
Du lär inte kunna påverka vilka besiktningsmän försäkringsbolaget skickar ut.

Det roliga är ju att mäklarna använder anticimex, samma gubbar. Och då hittas det aldrig någonting istället.

Vi var på gång att sälja vårt hus men sket i det. Saker som besiktningsmannen såg men sket i att dokumentera var t.ex ett hål genom masoniten i taket (stod man på vinden kunde man se undersidan av teglet).

Ena gavelns panel var totalt genomrutten, det syntes på långt håll. Tog man i brädorna så rasade stora bitar ner. Detta dokumenterades enbart som "panel i behov av vanligt underhåll" detta låter ju mycket mindre än vad det är. Även om panelbyte kanske räknas som vanligt underhåll :p
 
  • Gilla
Ulric
  • Laddar…
SueCia skrev:
Du lär inte kunna påverka vilka besiktningsmän försäkringsbolaget skickar ut.
Nej, det var mer för att markera för Folksam att de anlitar stolpskott. Och att det är ett välkänt faktum. :)
 
D
Är detta inför en nyteckning eller genomför de besiktningar med jämna mellanrum? Jag har för mig att jag hade en liknande besiktning för något år sedan men det var verkligen inte något man behövde vara sömnlös för. Var mest som en säkerhetsbesiktning där de kollade brandvarnare, släckare, balja under diskmaskin och liknande.
 
  • Gilla
Strommenpeter
  • Laddar…
Hade ett riktigt stolpskott hos mig som gjorde "besiktningen" tur att det var sambon och inte jag som var hemma!

Han gjorde massor av antaganden baserat på sumpen i kaffet och sen hips vips har jag visst svamp under huset fastän han int varit under då han var för korpulent att he sig dit!
 
  • Gilla
Ulric och 1 till
  • Laddar…
Vid vår nyteckning av Hem- och villaförsäkring hos Folksam så anlitade dom Anticimex som i sin tur gjorde en besiktning av huset.
Nu skulle jag ju tro det är Folksam som specar vad dom ska kolla på och jag får säga att det inte var mycket att oroa sig för.
Jag fick anmärkning på att våra fönster på markplan inte hade lås och lite tips inför vår då stundande renovering.
Lite lustigt just med låsen på alla fönster för mina egensvetsade galler i källaren var inte godkänna utan vi skulle montera lås, undrat vad som är säkrast!? :rolleyes:
 
  • Gilla
Sparris och 1 till
  • Laddar…
Hej,

jag har Folksams hemförsäkring men släpper inte in Anticimex för att göra någon besiktning mer.

När jag tecknade försäkringen så kom Anticimex på besök och visade upp sin inkompetens. Besiktningsmannen berättade att han hade besiktigat flera av husen på samma gata, (de är av en och samma typ) sen frågade han var luckan till krypgrunden är? Jag fick då upplysa honom om att alla hus på samma gata är byggda på platta! Han fortsatte sen med diverse konstiga kommentarer och avslutade sina dumheter med att klaga på att golvbrunnen i tvättstugan saknade manschett trots att det helt enligt reglerna inte finns tätskikt i rummet och då rummet renoverades 2005 inte fanns någon rekommendation eller regel om manschett i rum utan tätskikt. Han gav sig inte och skrev en anmärkning om att manschett saknades!

När Folksam ifrågasatte varför jag inte vill ha besök av Anticimex igen så förklarade jag varför, jag blev då upplyst om att i såfall så kommer försäkringen inte täcka hussvamp angrepp vilket jag kan leva med i ett hus helt byggt av lättbetong.
 
  • Gilla
  • Haha
Trissan och 10 till
  • Laddar…
Jag antar att det är deras "regelbundna" besiktning, men det är den första för oss trots att vi haft huset försäkrat hos Folksam sedan 2008. Det gjordes ingen besiktning när vi tecknade försäkringen heller.

Sömnlös är jag inte, jag tycker bara det är "waste of time" för både mig och Folksam.
Nå, vi får väl se vad de kommer fram till. Jag har aldrig haft med husbesiktningsmän att göra tidigare så jag får väl kostnadsföra tiden som en social aktivitet....
 
  • Gilla
Stenshultaren
  • Laddar…
mexitegel skrev:
Sömnlös är jag inte, jag tycker bara det är "waste of time" för både mig och Folksam.
Nå, vi får väl se vad de kommer fram till. Jag har aldrig haft med husbesiktningsmän att göra tidigare så jag får väl kostnadsföra tiden som en social aktivitet....
Det kan jag hålla med om för det är ju ändå vi som kunder som får betala med vår premie.
Tjejen som var hos mig visade inte den högsta kompetensen MEN gick helt klart att resonera med så helt bortkastat var inte besöket...
 
  • Gilla
Klargplutte
  • Laddar…
Jag har haft ett hål i masoniten sedan jag flyttade in 1985. Någon gång måste panel bytas oavsett om den rutten på norrsidan eller torrsprucken på södersidan. Är den däremot rutten beroende på dålig ventilation så bör man åtgärda det problemet.;)
 
O
Tja... När jag pratade med folksam här om dagen om försäkring så sa de att AC skulle komma.... Jag började protestera direkt. Jag sa att jag vägrar släppa dessa troll över min tröskel...
Jag hade dessa troll här när jag flyttade in och IF skickade dessa... De konstaterade att det var krypgrund... För att förra besiktningsmannen som gjorde säljarbesiktningen hade skrivit det i sitt protokoll. Jag försökte protestera, men nix... Jag fick nedslag på att jag saknade tröskel till toaletten... problemet är att det inte finns några regler som tvingar än att ha tröskel... Jag frågade vad de stödde beslutet på då sa strök det de påståendet snabbt....

Nej tack till AC
 
O
Så frågan är... jag tror att jag inte ska vara hemma när de kommer.... För säkerhetsskull....
 
Låter som det här kan bli spännande, de kommer hit på Onsdag. Jag lovar att återrapportera här.
 
Har haft 3 besiktningar med ac och det har inte varit något annorlunda med dom än andra firmor, tvärtom väldigt sakliga och bra och göra med .
 
Även solen har fläckar :D Skämt å sido, jag hoppas faktiskt att det kommer någon kompetent hit så jag får anledning att omvärdera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.