Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Vi planerar att göra smärre renoveringar i köket på vårt sommarhus. Ingen monsterrenovering, men det kommer att innebära att vi flyttar platsen för spisen och installerar ny kyl och frys.

Vi kommer i detta behöva flytta kontakten för spisanslutning enligt följande bild:

elektriker-01.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hur stort jobb är det här?

Vad tror ni att det kommer att kosta? Budgeten är något ansträngd.
 
Kan man dra upp den på vinden och borra ner den där den ska vara behöver det inte vara så bökigt.
Sen är det så att spika upp kabel är inte så omständigt, trixet är att få upp en grov bynglig 5*2,5 på väggen utan att det ser alltför bedrövligt ut.
 
Grov? EXK Light 5G2,5 är 10,5mm

Enklast är kanske att dosa av den i garderoben, sedan dra en ny kabel önskad väg.
Ett snabbt jobb för en bra elektriker.

Tänk bara på att gamla kabeln kanske inte innehåller Neutralledare (nolla). och man kanske bör byta hela kabeln.
Det förekommer att det bara är framdraget 4-ledare till spisar, dvs nollan saknas. detta pga att förr var det vanligt med 380 (400) volts elementspänning i spisarna.
Perilexuttagen (spisuttagen) ska vara fullkopplade dvs. 3-faser, neutralledare samt skyddsjord.

Ps.
Detta jobb är behörighetskrävande.
 
  • Gilla
Morsansgrabb
  • Laddar…
Tack för svar!

Jag är dum ibland, men inte så dum att jag skulle börja ens fundera på att fingra med sånt här själv.

Jag har en följdfråga:

I resten av köket har vi gamla ojordade uttag och som den planerade lösningen blir nu är att vi kommer att ha spis, bänkyta och kyl/frys som i en enhet längs en vägg med något eluttag vid bänken för typ brödrost och kaffebryggare.

Innebär det ett problem med spis-elen att samsas med kyl/frysens ojordade el samt med uttaget vid arbetsytan?
 
Uttagen till kyl/frys måste vara jordade!
Edit: sedan 60-talet så har det varit krav på jordade uttag i köket, men det har fått varit ojordade vid matplatsen. Sedan -96 så har det varit krav på jordade uttag i hela bostaden, inga krav är retroaktiva, däremot vid ändring gäller dagens krav. (Slut edit)

Alla vägguttag och lamputtag i ett och samma rum måste vara antingen ojordade eller jordade. Med andra ord så måste alla uttag mm i köket bytas till jordade uttag (självklart med inkopplad jord).
Vid "större" ändring av elen så ska en JFB installeras.
 
Redigerat:
  • Gilla
Morsansgrabb och 1 till
  • Laddar…
Ah, det var något sånt jag fiskade efter i min taffliga förklaring.

Ok, det här ser ut att bli ett dyrare kalas än vad jag förväntat mig... :(
 
Dyrare men mycket bättre och säkrare, så bara att uppgradera elen :)
 
Det är väl rätt stor risk (baserat på hur det är ritat) att nuvarande ledning är för kort, att då sätta en dosa och skarva är väl inte riktigt optimalt? En skarv ökar ju alltid risken för dålig kontakt och eftersom en spis drar mycket ström så ökar brandrisken.

Det enda rätta är väl då att dra nytt hela vägen från centralen?
 
Ja, den är helt klart för kort för det.

Om man skulle dra en ny kabel från elcentralen så skulle man på något sätt kunna få "vanlig" el att följa med i samma dragning så att man kan få dels en sån där maffig spis-ström (är det trefas det heter?) och ström till ett vanligt uttag på samma gång?

Ber om ursäkt i förhand, för frågan är säkert otroligt dumt ställd.
 
Omöjligt är det inte, men det vettigaste är nog två kablar för det.

Till spisen behöver du 3 faser, nolla och skyddsjord, d.v.s. 5 ledare. Och de ska då vara tillräckligt grova (2,5 kvadrat har nån skrivit ) för att klara av den ström spisen kan dra.

Ska du sen ha ett uttag så är det inte så snyggt att ta en av faserna till spisen till det, då riskerar du nämligen att spisen plus det du kopplat till uttaget drar mer än vad säkringen klarar. Uttaget bör alltså sitta på en egen grupp (jag är osäker på om man ens får grena av en fas i en 3-fasgrupp, tror inte det) och då kommer det behöver 3 ledare till (fas, nolla och skyddsjord). Till dessa räcker det med 1,5 kvadrat.

Det bästa är som sagt var att du tar hem en elektriker för att få en offert på jobbet och tips om hur man löser det bäst. Du lär ju som sagt var ändå behöva fixa jord till alla uttagen?
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
HSP skrev:
Grov? EXK Light 5G2,5 är 10,5mm
Måste vara uppfunnen efter att jag slutade som yrkeselmoj, -95...;), men jag är tacksam för tipset.
 
Morsansgrabb skrev:
I resten av köket har vi gamla ojordade uttag och som den planerade lösningen blir nu är att vi kommer att ha spis, bänkyta och kyl/frys som i en enhet längs en vägg med något eluttag vid bänken för typ brödrost och kaffebryggare.

Innebär det ett problem med spis-elen att samsas med kyl/frysens ojordade el samt med uttaget vid arbetsytan?
Rensa ut all ojordad el i köket och sätt nytt, jordat.
 
  • Gilla
Morsansgrabb
  • Laddar…
Att sätta en skarva en så pass "klen" får inte vara nått problem oavsett vad man skarvar med, men skarvar man och gör rätt så är alla skarvmetoder där man använder en fjäder som "nyper åt" som tex Torix, Wago, Hellerman helt säkra och blir ej med tiden glappa.
 
Väcker liv i den här tråden för en sista fråga:

Är det alltså helt otänkbart att skarva den här kabeln någonstans i en kopplingsdosa (självklart enligt konstens alla regler och i en kopplingsdosa väl avsedd för den miljö den ska sitta i och rätt typ av kabel osv)?

Känns synd att behöva ta bort kabeln hela vägen när det bara behövs läggas till ett par meter kabel fram till det nya uttaget.
 
Jag tycker nog att församlingen har välsignat en skarvdosa om man läser tillbaka i tråden, inga problem med det. Varje skarv är visserligen en felkälla, en risk som ökar med ökad ström, men det behöver inte överdrivas och går som vanligt att hantera med omsorgsfull installation med rätt handlag och materiel.

Vad som däremot inte framgår är om befintlig kabel är en 5G2.5 mm². Har du bara fyra ledare i kabeln så behöver den bytas. Även om det kanske inte behövs med nuvarande spis så kan det behövas i framtiden.

Till sist låter det som att du behöver jorda samtliga andra uttag i köket och med ommöbleringen av de jordade vitvarorna.
 
  • Gilla
Morsansgrabb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.