finns ingen anledningar att godkänna detta jobb om tätskiktet ligger under flytspacklet så är det helt fel och att den gamla brunnen sitter kvar är fel nummer två då alla brunnar äldre än 10 år ska bytas ut är det platta på mark i huset? hur som finns det bara en sak som är rätt om dessa fel finns och det är att riva ut allt igen tyvärr och anlita en plattsättare till att göra det nya jobbet
 
  • Gilla
MBjörling
  • Laddar…
Andreas_kalmar skrev:
finns ingen anledningar att godkänna detta jobb om tätskiktet ligger under flytspacklet så är det helt fel och att den gamla brunnen sitter kvar är fel nummer två då alla brunnar äldre än 10 år ska bytas ut är det platta på mark i huset? hur som finns det bara en sak som är rätt om dessa fel finns och det är att riva ut allt igen tyvärr och anlita en plattsättare till att göra det nya jobbet
Det stämmer väl inte, är det inte golvbrunnar äldre än -90? Hursomhelst känns det som en konstig kostnad att spara på, en golvbrunn kostar ju nån hundring...
 
Hej. Kan ha fel när det gäller tätskiktet. Flytspackel och golvvärme ligger under folien. Dock är frågan om brunnen saknar förhöjningsring och i så fall är "i fel läge". Går det verkligen att åtgärda detta utan att riva allt om tätskiktet skulle vara ok?
Jag har redan betalat för jobbet. Vet att det kan bli svårare att driva det då. Men har fått kvalitetsdokument och där ansvarsförsäkring står angiven.
 
finns det inga bilder på tätskiktet innnan golvet blev lagt är ganska viktigt att veta ligger spackel över är det fel utfört och med tanke på hur det ser ut vid brunnen så kan dom inte fått ditt tätskiktet rätt med den lösningen
 
image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här ser du tätskiktet efter flytspackling och golvvärme. Observera att det är den gamla brunnen. Ser ut som om de vikt ner foliet och satt en ny klämring. Sedan har de haft kakelfix över som syns när man tittar i den nya brunnen. Vilken nivå ska den gamla brunnen ligga på? Enligt dem är det inga problem att komma ut och ta bort det gamla brunnslocket. "Sedan ska det vara ok enligt branschens regler" säger de.
 
Mikael_L
Hemmakatten skrev:
Ja, absolut. Anlita en besiktningsman om företaget inte vill rätta till felet. Å andra sidan är du "medskylldg" som gick med på att inte byta golvbrunn. Tycker dock att hantverkarna varit luriga när de sagt att golvbrunnen inte behövde bytas. Förmodligen ren lathet från deras sida.
Nej, man är inte "medskyldig" för att man accepterar utförarens förslag på lösningar. Ja i princip tvärtom, man har ju anlitat en sakkunnig och har därmed gjort vad vad som krävs av en som (ev okunnig) kund.
 
Har nu pratat med chefen på byggfirman. Han säger att allt är gjort helt korrekt och att jag gärna får ta ut en besiktningsman som får titta på det. Kommentarer på följande: flytspacklet ligger under tätskiktet och foliet är vikt korrekt och ansluten med ny klämring. Golvbrunnen den gamla ligger i helt korrekt nivå. Förhöjningsring behöver endast användas när man renoverar och har ev bakfall. Det du ser på bilden är kakelfix. Vi har missat att ta bort den gamla silen och kommer gärna ut och skruvar bort den". Ska jag vara nöjd med detta svar? Får lager av kakelfix vara flera cm?
 
Mikael_L
Det går inte att få på någon förhöjningsring i efterhand.

Och nu när jag granskar din första bild så ser jag att det kanske inte är så stor nivåskillnad mellan brunn och golvyta som jag först tyckte det verkade.

Alltså förhöjningsring är ingen nödvändig grej alltid, men används just ifall brunnen kommer för långt ner.
Och används som regel alltid när det ska flytspacklas upp en högre nivå (t.ex. för att spackla in golvärme).

Är det kraftig nivåhöjning runt brunnen men ingen förhöjningsring så är det svårt, ibland omöjligt, att få tätskikt och manschetter rätt monterat där.

Är det förresten manschetter användna överallt?
Jag antar att kerasafe också ska ha manschetter.
 
Mikael_L
danlin skrev:
..Får lager av kakelfix vara flera cm?
Ja i princip. Det är liksom inte förbjudet eller specat något max. Det kan ibland bli tvunget med lite extra tjocklek på fixen för att få till plattorna bra oavsett hur man lyckats med underlaget.

Men däremot är det inte riktigt professionellt om det är väldigt tjockt, och/eller på stora ytor. Det indikerar istället att något blev fel i underarbetet.
Men normalt sett får en duktig plattsättare justera mindre ytor med lite tjockare lager fix för att få till ett perfekt resultat.
 
Så jag kan spara en besiktningsman tycker ni och inte driva frågan vidare?
 
Mikael_L
Nja.
Själv tycker jag det hela osar så otroligt mycket okunskap och oseriositet att jag aldrig skulle kunnat släppa det utan att kolla upp mer.
Inte helt säkert att jag skulle anlitat besiktningsman dock.

Har du fler bilder ifrån när jobbet gjordes?
 
Vad jag förstår det som, då jag har stora erfarenheter inom tätskikts branschen, så ser jag inget konstigt med hela den biten. Det enda jag reagerar på, är just att dom har "glömt" skruva loss det gamla plast gallret. Jag hade definitivt tagit ut byggfirman till dig snabbas möjligen för att få dem ta bort det.

Om det är så att det av någon anledning skulle börja rinna trögt eller i värsta fall ta stopp i vattenlåset, så behöver du få upp det och kunna rensa. I dagsläget kan du omöjligt göra detta.
 
Om du tar bort locket så ser jag inte att det vore omöjligt att få upp "hinken" i golvet som du normalt ska ta ut för att rensa när det börjar bli stopp.

Ta bilder när de tagit bort det. Stå på dig att de ska visa att funktionen fungerar hela vägen med rensning etc.
 
Ser dock ut som om dom har varit "smidiga" att gjuta in delar av locket, så frågan är om man bara får loss det genom att skruva och lyfta?

Men jag kan ha fel, det är alltid svårt att göra bedömningar enbart genom en bild.
 
Normalt sett finns det inga skruvhål för gripsskruvar i en brunn, och eftersom de sitter där så kan brunnens plast vara punkterad. Bara det i sig är en enorm risk.

Utöver det så är svaret från byggfirman enormt oseriöst, alla som jobbar med badrummesrenovering vet att man inte har kvar en plastsil på det sättet. Det är inget man glömmer, det är ett medvetet fel av okunniga hantverkare. Vilket då föranleder mig att misstänka att det inte är fackmannamässigt utfört.

Ställer du en fråga till dig försäkringsbolag nu, med dessa bilder kommer dom aldrig vilja ta i ett ärende med det badrummet.
 
  • Gilla
Steffo1980
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.