image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
tommib
Kerasafe....
Jag satt just och läste deras montageanvisning. Man kan väl säga att om det gröna som tittar fram under fixet är folien så har man inte följt installationsanvisningen för tätskiktet. Det betyder att du är körd mot försäkringsbolaget om något händer. Inte för att det måste hända något, men jag skulle inte accepterat det där....
 
Ok. Tror det är folien man ser men att den inte slutar där utan är nedvikt. Har fått tro det eller ej ett kvalitetsdokument att det är gjort enligt branschens regler och att man följt monteringsanvisningarna. Har betalat hela kalaset. Är jag körd nu?
 
tommib
Inte säkert. Men jag skulle ta dit en besiktningsman.
 
Har man lagt nytt tätskikt på golvet innan man lade kakel när man byggde om nu?

Du sa att man rev upp plastmattan? Men ändå har du folie under på vad jag förstår är gamla bilden? Låg det då både matta och folie innan renoveringen?
 
Nej foliet är nytt men med den gamla brunnen på bilden.
 
Men om de nu satt foliet rätt. Men inte satt en förhöjningsring, finns det då något man kan göra för att åtgärda detta tror ni eller behöver allt göras om? Eller skulle det ändå vara så pass säkert att man kan leva med det och begära viss återbetalning???
 
tommib
Det kan vara rätt gjort med tätskiktet, men jag skulle inte lita på hantverkaren som gör en sån fullösning som de har gjort med brunnen,,,,
 
Ah ok då har du iallafall ett tätskikt på golvet. På den första bilden ser det ut som kaklet ligger väldigt högt, flera centimeter ovanför tätskiktet. Brunnen ska ju vara lägsta punkten på badrumsgolvet. Har man flytspacklat ovanpå folien? Eller använt groteska mängder kakelfix?

Det som är avgörande är ändå hur tätskikten ansluter till golvbrunnen. Det går inte att avgöra på bilderna. Att man murat fast ditt vattenlås och gamla brunnslock bidrar ju inte till trovärdigheten att man utfört brunnstätningen rätt. Om du har rätt fall/golvlutning mot brunnen och resten av tätskiktet är rätt utfört så kan det räcka att bara göra om just golvbrunnen.
 
  • Gilla
brajt och 1 till
  • Laddar…
golvbrunn3.jpg

Såhär brukar det se ut.
 
Ja kaklet ligger högt. Först tätskikt. Sedan golvvärme och flytspackel över misstänker jag.
 
Normalt sett flytspacklar man först, sen lägger man folie/tätskikt, på det lägger man kakel.

Din brunn må eventuellt vara tät, men om du har betalat någon för att utföra det där fackmannamässigt så har du inte fått valuta för pengarna. Du kommer få problem om det blir stopp i brunnens vattenlås, vilket det kommer att bli...tro mig.
 
Om det blir stopp i brunnen och ingen fixat det där så får du skära sönder plastlocket försiktigt, var noga med att inte skada tätskiktet och försöka frilägga vattenlåset så du kan ta upp det och rensa brunnen.
 
Tack hutton. Du är väldigt behjälplig. Känns som om en besiktningsman för 3000 kr är nödvändigt. Om det endast är brunnen som ska rättas till så är jag ju tveksam att anlita detta företag. Men det är väl enda möjligheten för att jag ska slippa stå för ev kostnader själv.
 
Du ska få vad du betalt för, påpeka det för företaget som gjort det först... be dem förklara hur du ska få upp vattenlåset :) När den pinsamma tystnaden lägger sig kan du försiktigt nämna konsumenttjänstlagen. Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.