Enriset funkar, men inte pga lukten utan för att torrt ris är så sticksigt att inte ens gnagarna står ut:)

Angående fogskum kan jag iallafall meddela att fåglar av någon sort gav sig på och hackade ett fint hål i fogskum som letat sig ut i takfoten som inte är igensatt än...upptäckte det i veckan och tänkte att det var möss först, men spåren tyder på fåglar. Hursomhelst hade de bitit hål på mika-nätet och hackat hål i fogskummet...men inte mer än halvvägs,antingen smakade det för illa eller så var det jobbigt att ta sig igenom.
Det är nog stålnät som gäller....
 
Ursäkta nekrobumpen, men hittade tråden av en slump och råkar sitta med svar ifrån hästens mun, nämligen så att ägarna av ett kafé jag arbetat på hade gnagarproblem och avtal med Anticimex, och utöver det Antcimex folk gjorde när de kom dit så rekommenderade de även ägarna att ta en del åtgärder själva.

Rådet från Anticimex var kombon fogskum plus hönsnät. En tar helt enkelt hönsnät (el nåt liknande) och skrynklar ihop det och trycker in i håligheten. Sen kör en på fogskum i det och fyller ut. Det är nåt med den kombon som avskräcker gnagarna. Kanske är det bara metallnätet i sej, och fogskummet är för att hindra att de drar ut det bara. Eller kanske de tänker "Ah! Fogskum, hah, det här går på ett kick", och hugger in, men så får de en munfull metalltråd och tappar sugen liksom?

Kan också vara som så att det rekommenderas av Anticimex för att fogum är enkelt för kund att själv mecka dit löpande (jämfört att köra med tex husfix plus random armering), och att det är just att det görs snabbt igen och igen och igen som håller gnagarna borta?
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Hur gick det med mössen och fogskum?
 
Lite sent kanske men Svinto funkar hur bra som helst. Skiten löddrar och smakar skit och det gillar dom inte. Dessutom går det inte att tugga sig igenom även om de försöker. Vi använder just Svinto i jobbet för att säkra många av våra installationer från gnagare.
 
  • Gilla
pennybridge och 2 till
  • Laddar…
Har också erfarenhet av att fogskum fungerar riktigt bra. Men man vill liksom inte tro att något så enkelt att gnaga sig igenom fungerar. Frågade Anticimexkillen som var ute och han bekräftade. Anledningen var enligt honom att mössen inte gillar ljudet som uppstår när de knaprar på skummet. Fan tro't, men det är ju en baggis att äta sig igenom, så det låter som en rimlig teori.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Fogskummet är väl giftigt, inte så mycket att dom inte tycker om det.
 
  • Gilla
uffe55
  • Laddar…
Har testat med musfällor som Anticimex skickade efter lite tjat. Det ska ingå i försäkringen men alltid samma tjat för att få det ordnat. De skickar först ett löjligt antal, två t ex, och då måste jag tjata igen och förklara - igen - att det är en villa med källare, garage och inredd vind varför jag vill ha minst två fällor / beten per våning. Borde inte vara så svårt att förstå?
Hursomhelst, de skickade lite slumpvis både slagfällor av den inbyggda sorten och "giftboxar" eller vad det kallas.
Öppen svart musfälla med inbyggd slagmekanism och ett blått giftbete, avsedd för skadedjursbekämpning i hemmet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det har gått två år och det konstiga är att i garaget som har lite glappa portar och källaren i övrigt har det gnagts på giftet medan slagfällorna som står lite varstans aldrig har lösts ut. Som ett brev på posten har det luktat lik i källaren några gånger under åren och bara i två fall har jag hittat två färska lik. På vinden verkar inte finnas några spår av möss.
 
  • Gilla
Jennifer.nellie
  • Laddar…
hsd
Fogskum skyddar så att mössen inte får dofter från mat och värme men det stoppar inte om mössen av någon anledning finner det intressant
Gör bollar av tunn ståltråd och tryck in i håligheter fogskumma fast detta så kommer inte mössen igenom, när de försöker gnaga fastnar deras gnagtänder/ger obehag när tråden trycker i tandköttet mellan tänderna och de ger upp
 
  • Gilla
Cider och 2 till
  • Laddar…
Täpp inte till innan du dödat dem som vet att hålet finns. För antingen kommer då få ett nytt hål eller bara att de gräver upp de gamla om de vill in.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Fogskum skyddar så att mössen inte får dofter från mat och värme men det stoppar inte om mössen av någon anledning finner det intressant
Gör bollar av tunn ståltråd och tryck in i håligheter fogskumma fast detta så kommer inte mössen igenom, när de försöker gnaga fastnar deras gnagtänder/ger obehag när tråden trycker i tandköttet mellan tänderna och de ger upp
Jag har fått förklarat att det är obehag även med fogskum, det låter när de gnager, knakar och knirrar och det uppskattas inte.
 
  • Gilla
Eklundemil och 1 till
  • Laddar…
B Bossesv skrev:
Jag har fått förklarat att det är obehag även med fogskum, det låter när de gnager, knakar och knirrar och det uppskattas inte.
Man kan fråga sig hur mössen lyckades berätta detta för din sagesman :) Jag tror mer på @hsd :s förklaring.

För att återgå till ämnet så har jag också goda erfarenheter av fogskum. Huset består av tre fabriksbyggda moduler och innan jag skummade i skarvarna mellan modulerna (och i hålen i krypgrundsmuren) så sprang mössen friskt i innerväggarna. Jag slipper numera de flesta spindlarna också.

Men slut på spring i väggarna är det inte än, så kampen fortsätter. Nästa anhalt blir elskåpet, där det ligger isoleringstussar på marken, mycket misstänkt...
 
svartöra svartöra skrev:
Man kan fråga sig hur mössen lyckades berätta detta för din sagesman :) Jag tror mer på @hsd :s förklaring.

För att återgå till ämnet så har jag också goda erfarenheter av fogskum. Huset består av tre fabriksbyggda moduler och innan jag skummade i skarvarna mellan modulerna (och i hålen i krypgrundsmuren) så sprang mössen friskt i innerväggarna. Jag slipper numera de flesta spindlarna också.

Men slut på spring i väggarna är det inte än, så kampen fortsätter. Nästa anhalt blir elskåpet, där det ligger isoleringstussar på marken, mycket misstänkt...
Vilken bra kommentar, trodde vi höll en högre nivå här. Som du kanske ser så har många bra erfarenheter av fogskum, och det lär ju inte bero på att det är för svårt att tugga sig igenom. Giftigt är det inte när det härdat och om det smakar f-n vet jag inte, men när störde smaken en råtta senast? Så nåt är det och enligt Anticimex så var den udda förklaringen just att de inte gillar ljudet som uppstår.
 
Staffans2000
B Bossesv skrev:
Vilken bra kommentar, trodde vi höll en högre nivå här.
Såja såja.
Stödda sig lagom. Vad mössen tycker, vet vi inte. Det enda vi kan göra, är att gissa. Så din baneman har en poäng. Dessutom var han ganska rolig.
 
  • Gilla
Huzzbutt
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Såja såja.
Stödda sig lagom. Vad mössen tycker, vet vi inte. Det enda vi kan göra, är att gissa. Så din baneman har en poäng. Dessutom var han ganska rolig.
Stödda? Baneman? Roligt med en kommentar som förminskar och förlöjligar? Sånt hör inte hemma här.
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
Staffans2000
B Bossesv skrev:
Stödda? Baneman? Roligt med en kommentar som förminskar och förlöjligar? Sånt hör inte hemma här.

svartöra har en poäng. Ingen människa kan veta hur en mus tänker. Sedan får du använda vilka invektiv du vill. Det kommer likväl bara att vara en gissningar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.