C
AndersMalmgren skrev:
Har aldrig sett en takrosett med annat än rör
Exakt. Är också nyfiken på hur man löser inkopplingen på "rätt" sätt med en takrosett? Eller för att göra det ännu mer intressant, en armatur med kronkoppling och skyddsjord?
 
Jag tror tak dosor är för hallogen lampor. Led lampor som producerar nästan ingen värme tror inte att behöver dosor. Hittar ingen bra anledning för det.
 
Bo.Siltberg skrev:
Jo, reglerna säger dosa eller annan anslutningsanordning (lamputtag). Enda undantaget är fast monterade armaturer (typ lysrör) med egen anslutningsterminal.
Om man tolkar "ett rum" som ett bostadsrum så tycker nog jag att regeln om en dosa kommer i första hand, dvs om man inte säkert vet vad för slags armatur som kommer att monteras. Detta gäller framför allt takrosetter för där ska det nog till 99.9% säkerhet hänga en armatur med stickpropp. Att takrosetter i gamla lägenheter bara har ett rörutlopp är bara gammal historia.
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
Bo.Siltberg skrev:
Detta gäller framför allt takrosetter för där ska det nog till 99.9% säkerhet hänga en armatur med stickpropp.
Har som sagt aldrig sett en takrosett där man har en takdosa, och jag hoppas jag slipper se det för det låter inte snyggt

edit: Hur hänger man en takkrona på 500 kilo i en sådan? :D
 
Redigerat:
AndersMalmgren skrev:
Har som sagt aldrig sett en takrosett där man har en takdosa, och jag hoppas jag slipper se det för det låter inte snyggt

edit: Hur hänger man en takkrona på 500 kilo i en sådan? :D
500 kg,, har du norpat en från Berns?
 
haha, japp. Nej, inte jag, jag har bara 3 meter i takhöjd, mina föäldrar har 5-6 meter i entrén, där sitter det en rejäl doning till krona. Har iof ingen aning hur den är förankrat, men jag hoppas det är gjort med en krok i bjälklaget

edit: jag är OT-mästaren i tråden!
 
C
Bo.Siltberg skrev:
Detta gäller framför allt takrosetter för där ska det nog till 99.9% säkerhet hänga en armatur med stickpropp.
Hur går det till i praktiken? Hackar man ett 85 mm hål i mitten av takrosetten? Blir ju inte så snyggt...
 
Ja om det krävs... Det finns andra lösningar, t.ex rörutlopp med kabel och uttag.
 
tommib
Man får väl integrera takdosan i rosetten. Enda problemet då är att man får ha en bitigare krok för att kunna hänga mer än 15kg, så den får man nog sätta genom botten på takdosan genom en regel...
 
Varför inte göra som man oftast gör i Tyskland: att en kabel typ EKK kommer ut från taket med nakna ändar. Kabeln är ifräst i betongbjälklaget. Man anslutar lampan med en sockerbit och hänger lampan i en krok i plugg. Håller hur mycket som helst och tillåter mycket små armaturer att fästa under.
Jag inser att det inte är världens mest praktisk lösning när det gäller byte av armatur men har fungerat i ungefär 100 år.
 
Mikael_L
Thomas_Blekinge skrev:
.. att en kabel typ EKK kommer ut från taket med nakna ändar. Kabeln är ifräst i betongbjälklaget. Man anslutar lampan med en sockerbit och hänger lampan i en krok i plugg.
Nä, då kan du lika gärna köra på med rörutlopp i taket och FK som tittar ut där, och ansluta där med sockerbit eller lampkontakt för sladdmontage.
Det blir inget bättre med infräst EKK, snarare tvärtom då det blir enkelkardeliga ledare.

Anledningen till att dessa två sätt inte är tillåtna är två, först så får vi endast enkel isoleringsbarriär iom de nakna EK/FK-ledarna (och ev sockerbit), då detta inte får en andra skyddsbarriär i ett godkänt kopplingsutrymme.
Sen är ledarna EK och FK inte tillåtna eller lämpliga för koppling på detta vis då de lätt går av om man vickar lite hit och dit senare.

Men sätt en lampkontakt för sladdmontage på din Tyska EKK-kabel så har du åtminstone åtgärdat punkt 1. Och då kan vi köra samma lösning här i Sverige, dra EKK i röret fram till lampan, och kontakt där.

Drar vi istället där en kabel godkänd för att sätta kabelansluten lampkontakt på (RKK, t.ex) så blir båda sakerna godkända framme vid lampkronan, men vi har lagt en sladd i röret som ej är godkänd där. ;)

Finns det FKK 3g1,5 kabel ? Skulle vara mest attraktivt i ett sådant här fall.


Jag skulle kanske försöka dra i en ACE-flex i röret och ansluta ett lamputtag för sladdmontage här, för att vara pragmatisk och lösa problemet med den bästa kompromissen.
 
Redigerat:
Men FKK är nog varken lättillgänglig eller billig tyvärr.

Thomas_Blekinge skrev:
Man anslutar lampan med en sockerbit .....
Jag inser att det inte är världens mest praktisk lösning när det gäller byte av armatur men har fungerat i ungefär 100 år.
Det fungerade ja i gamla torra rum, fram till dess att kraven på jordade uttag kom.

Risken för att något farligt ska hända är nog nästintill obefintlig, men då berörbara enkelisolerade ledare bryter mot den heligaste av alla säkerhetsregler så bör det nog vara nolltolerans.
 
tommib
tommib
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.