Nja, jag tror det är en akustisk dörrklocka!

Kunden nuddar höljet och vrålar i högan sky. Då vet man att det är någon utanför dörren. :wow:
 
  • Gilla
MtotheB
  • Laddar…
Återanvändning... det är på modet igen.
 
Utrustning inkopplad via 2-polig brytare, på ett större sjukhus i mellansverige bryt.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
20151027_104257.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det här kan väl inte vara så bra? Fotot tag på en större vintersportort i Sverige, anläggningens stuga tror jag
 
Och vad skulle felet vara?
 
en monteringsskruv genom locket och genom dosan?

man får? väl inte ha metall i en dosa?

är iof inte elektriker så det är ju möjligt att jag har fel
 
nisse123 skrev:
Utrustning inkopplad via 2-polig brytare, på ett större sjukhus i mellansverige
"Det står ju X på båda sidor, måste ju vara kontakt där emellan!" :rolleyes:

Har sett ett likadant utförande för en värmekabel i ett badrum...
 
Du lär nog ha rätt, förhoppningsvis har man trätt på något isolerande men det är ju inte säkert.
 
Redigerat:
Metallskruv in i (förmodad) kopplingsdosa.
 
ja det kan iof vara en plattsättare som gjort ett väldigt fult hål så man har dolt det med ett lock, så långt tänkte jag inte
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
OM det sitter en kopplingsdosa varför inte göra som vanligt, fästa locket med dosskruv eller fjäderfastsatt det är ju mycket enklare. Och om det är en dosa under kan man väl gjort som när man monterar lamputtag i dosor med centrumskruv dvs isolerat skruven med ett "plast skydd".
Det kan ju även vara en "naken" skruv genom en kopplingsdosa, men vi ju inget så det är omöjligt att säga bu eller bä.
 
Mikael_L
nisse123 skrev:
Utrustning inkopplad via 2-polig brytare, på ett större sjukhus i mellansverige[bild]
Ja flera fel är det ju.
Ett fel, som säkert många inte inser, eller vet om, är att skyddsjorden går genom strömbrytaren. Vilket är helfel då PE aldrig får brytas. Den ska alltså vara kopplad förbi själva brytaren.
 
Dock går den inte ens via brytaren där, den är isolerad från båda håll :)

Hade båda skyddsledarna suttit i samma X-klämma hade det ju inte varit något problem.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vad menar du? Skulle man ha dragit runt jorden och satt båda jord ledarna i samma hål?
 
Det är väl en smaksak, men om man önskar få den funktion som skyddsledaren är avsedd för, så ja :)

Den helt korrekta lösningen är väl egentligen att använda den för skyddsjord avsedda skruven i botten av kapslingen, men jag tycker att hissklämmorna i brytarinsatsen känns mer tillförlitliga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.