L
pelpet skrev:
Är det inte så att uppsåt saknas här? Om man av oaktsamhet sabbar något är det väl en civilrättslig fråga?
Jag tror att det anses vara skadegörelse när det sker i tjänsten. De förväntas kunna sitt yrke, därför kan inte detta ske av misstag.
 
Hej!

Tack för alla svar!

Jo, grannen frågade för några veckor sedan om det var OK att en glasfirma utnyttjade vår tomt. Jag sa OK. Eftersom huset ligger mot vår gräsmatta måste de ju kunna beträda det för att fixa det.

Jag ska ta lite bilder i eftermiddag så ni får se hur det ser ut!

Men om de nu ska åtgärda sakerna. Vad kan man begära? Byta ut de brädor på altanen som de sabbat eller hela altanen?

Kristoffer
 
D
Du ska inte begära att de hantverkarna byter ut någonting.
Detta rör sig om skadegörelse så antingen ska du kräva ersättning eller skicka faktura för byte av altanen som en riktig snickare utför.

Enligt konsumenttjänstlagen har bara hantverkaren rätt att avhjälpa fel på entrepenaden som de utför. Din altan har inget att göra med den entrepenaden och du är dessutom tredje part.

Ta reda på vem som var byggherre för projektet, damen eller fönsterfirman?
 
Redigerat:
pelpet skrev:
Är det verkligen brottsligt att trampa runt på någons tomt lite? Nu är jag inte jurist men jag hade för mig att det krävs att man forcerar något slags hinder för att det ska handla om olaga intrång. Och påverkar det skadeståndsfrågan? I annan mening än att man kan använda hot om polisanmälan som ett påtryckningsmedel.
Det är tillräckligt att kvarstanna på ett område man inte har tillträde till när ägaren ber en att gå därifrån.

Vad gäller uppsåtet är det tillräckligt med likgiltighetsuppsåt, d.v.s. att gärningsmannen inte med avsikt har orsakat skadorna men insett att så skulle kunna bli fallet och varit likgiltig inför den risken.

För övrigt är det en uppsjö av straffbestämmelser som skulle kunna ha blivit aktuella (skadegörelse, åverkan, hemfridsbrott, olovligt tagande av väg, för att ta några exempel). Nu verkar de dock faktiskt ha haft tillstånd så då blir den straffrättsliga frågan inte lika intressant.
 
D
Fast nu har hantverkaren erkänt att det är sådant som händer vilket innebär att han varit oaktsam och inte vidtagit åtgärder för att skydda altanen.
 
  • Gilla
Holma007
  • Laddar…
Vad heter glasfirman? Den firman vill man ju inte gärna anlita i framtiden.
 
harry73
b3astie skrev:
Vad heter glasfirman? Den firman vill man ju inte gärna anlita i framtiden.
Det är en väldig hastig slutsats utan att ha sett bilder på skadorna. Enligt TS erbjöd firman att byta ut skadade delar på altanen, så det är inte ens sagt att de inte vill göra rätt för sig.
 
  • Gilla
Nils82
  • Laddar…
Inte alls en hastig slutsats. Om det hade varit en seriös firma så borde de själva insett att glas i sandlådan osv inte är lika med ett färdigt arbete. De borde erbjudit sig att städa upp och ersätta skadorna innan TS ska behöva påpeka detta.
 
Redigerat:
  • Gilla
kulle och 1 till
  • Laddar…
Fascinerande att man går via någon annans tomt och dräller med söndrigt glas. Det är ju bara så enormt likgiltigt, framför allt då de måste märkt att de skräpat ner/förstört och inte själva tagit upp det.

Är det inte så att TS ändå borde gå via grannen, då det är denne som anlitat hantverkarna? Angående altanen så kanske det går att slipa upp och olja om?
 
harry73
elpaco skrev:
Fascinerande att man går via någon annans tomt och dräller med söndrigt glas. Det är ju bara så enormt likgiltigt, framför allt då de måste märkt att de skräpat ner/förstört och inte själva tagit upp det.

Är det inte så att TS ändå borde gå via grannen, då det är denne som anlitat hantverkarna? Angående altanen så kanske det går att slipa upp och olja om?
Grannen frågade ts innan hantverkarna kom och fick tillstånd att använda tomten. Sen är det förstås tråkigt att ts tycker att sin tomt är förstörd, men det kan vara intressant att se bilder på skadorna innan man föreslår att hänga hantverkarna ute med namn på forumet.
 
M
Nerre skrev:
Brottsrubriceringen är skadegörelse. Bara att informera dem om att om de inte åtgärdar så polisanmäler du.

Bra dock att se till att du har nån form av bevis på att det är de som har gjort det
Ok, ja jag är ju inte jurist men trodde att det var jordabalken 3 kap som var tillämpligt i detta fall, tex:

"7 § Den som äger en del av en sådan anläggning som avses i 5 § har rätt att för utförande av byggnadsarbete på sin del av anläggningen få tillträde till andra delar av anläggningen, om behovet av tillträde klart överväger den skada och olägenhet som tillträdet kan antas medföra.
Skada och intrång till följd av tillträdet skall ersättas. Om det begärs, skall säkerhet för ersättningen ställas hos länsstyrelsen innan arbetet börjar. Därvid tillämpas 2 kap. utsökningsbalken. Lag (2003:626).
"
 
Vad menar du att det skulle bli för annan brottsrubricering då?
 
Några små ytliga repor på en altan och på stenar på uppfarten är ingenting att bråka om. Det som används nöts och skall man hålla sin tomt så pedantperfekt att uppfarten inte får skråmas då kan man inte bo i huset själv heller. Det blir ju en storsnövinter förr eller senare och första gången någon har skottat din uppfart med maskin kommer den att vara ännu värre skråmad. Att arbeta utan att skråma någonting är fullkomligt omöjligt.
Så är det i verkligheten.

Däremot så tycker jag absolut att du skall kräva att få sanden bytt i sandlådan och glassplittret ordentligt bortstädat. Glassplitter skall absolut INTE accepteras i en sandlåda eller överhuvudtaget på en tomt där det bor barn. Inte under några omständigheter.

Jag tycker att du skall ringa åt byggfirman och säga att du struntar i skråmorna om de städar bort glassplittret och byter sand i sandlådan illa kvickt.
 
Redigerat:
D
heimlaga skrev:
Några små ytliga repor på en altan och på stenar på uppfarten är ingenting att bråka om. Det som används nöts och skall man hålla sin tomt så pedantperfekt att uppfarten inte får skråmas då kan man inte bo i huset själv heller. Det blir ju en storsnövinter förr eller senare och första gången någon har skottat din uppfart med maskin kommer den att vara ännu värre skråmad. Att arbeta utan att skråma någonting är fullkomligt omöjligt.
Så är det i verkligheten.

Däremot så tycker jag absolut att du skall kräva att få sanden bytt i sandlådan och glassplittret ordentligt bortstädat. Glassplitter skall absolut INTE accepteras i en sandlåda eller överhuvudtaget på en tomt där det bor barn. Inte under några omständigheter.

Jag tycker att du skall ringa åt byggfirman och säga att du struntar i skråmorna om de städar bort glassplittret och byter sand i sandlådan illa kvickt.
Så med den logiken skulle du alltså inte ha något emot ifall någon repade din bil, den används ju trots allt utomhus?
Förstår inte ens att detta är något att diskutera.
Förstör man någons egendom hur ny eller gammal den än är så ska man ersätta det.
 
  • Gilla
Sir Duke och 2 till
  • Laddar…
I princip har du rätt men man kan inte driva det till absurda ytterligheter. Små skador händer i princip alltid när man arbetar. De är oundvikliga. Ända sättet att undvika dem är att aldrig bygga eller reparera någonting. Att inte arbeta överhuvudtaget.
Om någon skulle repa min bil med vilje så kräver jag givetvis ersättning. Däremot så polisanmäler jag inte folk för stenskott och andra smärre missöden som hör ihop med normal användning. Någon knappt synlig bula som har uppstått av misstag har jag också förlåtit sedan den skyldige har bett om ursäkt.

Allting beror ju på hur djupa skråmorna är. Är skråmorna 3 millimeter djupa i terassen med stickiga kanter eller 15 mm djupa i uppfarten så tyder de på ovarsamt arbete och skall givetvis ersättas. Om jag uppfattade trådstartarens skriverier korrekt handlar det om den sortens ytskråmor som sitter i översta halvmillimetern eller millimetern av materialet så som de brukar göra när man har hanterat och flyttat en fönsterkarm av målat trä. Bråkar man om sådant röjer man bara sin egen totala okunskap om hur praktiskt arbete går till.

Brukar du DMOL stämma den lokale snöskottaren för att han skråmar din uppfart när han gör sitt arbete med traktor och schaktblad?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.