Hej,
Kan man använda denna borrmaskin som en vanlig skruvdragare? Måste väl fungera att fästa en bitshållare i chucken? För- resp nackdelar med detta?
 
Jag talar givetvis om borrmaskinen Boch GSB 13 RE som det tipsades om i förra inlägget
 
Det skulle jag inte rekommendera. Jobbigt att skruva utan broms.
 
Hade den inte dessutom ett väldigt lågt vridmoment?
 
Om man använder bitshållare med djupstopp, borde den då fungera att skruva med? Eller är vridmomentet för lågt?
 
Det är fel verktyg helt enkelt för att skruva med, som att klippa gräset med en jordfräs ungefär.
 
Finns det någon möjlighet? Tex om man ställer in lägre hastighet etc? Vill helst slippa skruvdragare med batterier etc.
 
Köp en skruvmejsel,du kommer svära mindre...
 
  • Gilla
elpaco
  • Laddar…
Det snurrar för fort och är för svårt att köra långsamt. Jag minns att jag skruvade golvspån och glespanel med borrmaskin för länge sedan, helt enkelt för att det gick skitfort när man väl fått in snitsen (och hade ingen skruvautomat), men innan man fått in snitsen gick det åt några bits och skruvar, och ett gäng skriv åkte raktigenom spånskivan. På det hela taget en dålig ide och i det flesta tillämpningar helt ofungerande.
 
  • Gilla
GordonE
  • Laddar…
Den borrmaskinen verkar enligt specen inte ha variabel hastighet. Vilket är ett krav för att kunna skruva in skruvar med någotlunda bra resultat.

Jag har använt min 230V borrmaskin för att dra skruv när mina skruvdragare hade givit upp. Det gick så där, några skruvar försvann ner i virket och det gick åt några bits men det fungerade hjälplig. Men den maskinen hade variabel hastighet så det gick att krypköra vilket är ett krav....
 
Bandykonungen skrev:
Finns det någon möjlighet? Tex om man ställer in lägre hastighet etc? Vill helst slippa skruvdragare med batterier etc.
Vem vill slippa en batteridriven skruvdragare? Det är ju Guds gåva till hemmafixaren! :x
 
  • Gilla
Alko och 1 till
  • Laddar…
K-Rauta säljer nu Makita 10.8V-dragare för 799:- till medlemmar, apropå diskussionen i tråden. Bra dragare men bara ett batteri tyvärr.
 
U
Det finns elektriska skruvdragare som är gjorda för att dra skruv. Fein har flera modeller tex. Tror att skil har någon modell också.
 
Ja, den maskinen är inte lämplig för skruvdragning. Dessutom håller jag mig borta från Netonnet efter att de vägrat åtgärda en felaktig produkt inom 6 månader från inköpet. Och jag vet fler med samma erfarenhet av Netonnet i Västerås. Om man ska köpa grejer utan garantier ska det vara dj-vligt billigt. En annan butik, M-store i V-ås, löste mitt problem gratis utan tjafs. Jag har redan spenderat mycket pengar där efter detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.