Hemmakatten
Rikard Gjersvold skrev:
Fyllde pellets för drygt en månad sen, och fick idag en plötslig ide att jag kanske borde kolla i behållaren, och det var nog ingen dum ide.

[bild]
Lite lyx det där med vecko- och långtidsförråd för pelllets ;) (skämtar jag lite avundsjukt) Själva har vi en vattenmantlad kamin (med 500l ackumulatortank för golvvärme och varmvatten) med ett kaminförråd lagom för tre säckar á 52 kg..10 säckar brukar ligga i teknikrummet på vintern, men resten av året bärs säckarna in vartefter behov (ca 30m). Maken missar aldrig att ta in säckar och fylla på - inte sen den gången jag skulle duscha och tvätta håret och vattnet blev iskallt när jag stod helt intvålad....Det var tur att vi bodde på landet (tror jag) i annan fall hade nog grannarna ringt till polisen pga mitt höga i(skalla) skrik.
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
A
Jag har satt fog mellan vägg och tak i rummet som jag målar om. 1968 så byggde man med glipor som man gömde bakom en taklist. Jag ska ha taklist nu också, men jag gillar inte att det är glipor där det kan komma in varm inomhusluft som kan skapa fukt inne i vägg- och takkonstruktion, så därför blir det fog trots att även taklist kommer att användas.

Sedan har jag rengjort målarrullar och min favoritpensel. Så nu är verktygen redo för nya utmaningar.(y)
 
D09
Hemmakatten skrev:
Oj, vad tråkigt att bli ensamstående. Hur går det med barnen? Du hade väl ett barn som inte var ditt biologiskt men som du såg som ditt eget och som du kämpade mycket för i skolan mm. Hoppas ni fortsättningsvis kan umgås ändå på regelbunden basis både för din och barnets skull.

Å andra sidan verkar du vara en väldigt sympatisk, positiv och engagerande person som säkert gör att du inte får det alltför svårt. Kämpa på och Lycka till!
Tackar för omtanken :)
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
På allmän begäran har jag idag tagit kort på huset, det fanns ju lite intresse kring hur fönstermålning och lärkpanelen blev till slut :). I förgrunden syns uteköket som väntar på sin gjutna bänkskiva.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fyndade bättre beg. 3-glas altandörr på blocket. Några lager färg och några stumpar överbliven lärkpanel senare så är den som ny.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På bilderna syns de stora fönstren i vilka jag bytt glaskassetterna i sommar (de gamla var punkterade).

Nya fönster och altandörr skulle gått på närmare 30 tkr... Jag kom undan med mindre än 5000 för alltihop :).
 
  • Gilla
Kjell_G och 7 till
  • Laddar…
Mexitegel: Allmän och allmän, nöjer mig med att du looooovade.. :p Ser jättetjusigt ut, alla fönster är ju hela.. ;)

Ser ut att vara en härlig rymd på det där huset, många fönster (kanske inte alltid av godo när man fönsterrenoverar hehe).. och en hel del av nedre delen relativt mycket ovan mark (y)

PST - du fick säkert städa trädgården hela dan igår och idag.. för att det skulle se sådär prydligt ut!
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Snigla skrev:
...alla fönster är ju hela.. ;)
Nu ja :).

Städat har jag förvisso gjort idag, men bara bakom boden :).
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Hemmakatten skrev:
Lite lyx det där med vecko- och långtidsförråd för pelllets ;) (skämtar jag lite avundsjukt) Själva har vi en vattenmantlad kamin (med 500l ackumulatortank för golvvärme och varmvatten) med ett kaminförråd lagom för tre säckar á 52 kg..10 säckar brukar ligga i teknikrummet på vintern, men resten av året bärs säckarna in vartefter behov (ca 30m). Maken missar aldrig att ta in säckar och fylla på - inte sen den gången jag skulle duscha och tvätta håret och vattnet blev iskallt när jag stod helt intvålad....Det var tur att vi bodde på landet (tror jag) i annan fall hade nog grannarna ringt till polisen pga mitt höga i(skalla) skrik.
Det var av typ den anledningen jag kom på att kolla i burken, frun var på ridning och brukar vilja duscha efter det, och så är styvdottern hemma då det är höstlov, och döttrar har ju en förmåga att göra av med varmvatten.
 
Hemmakatten
Härligt! då finns det iaf två hänsynsfulla män här på forumet. ;)
 
Det finns det många av ;)
 
  • Gilla
Appendix och 5 till
  • Laddar…
Idag har jag tagit hand om bjälkarna jag köpte igår, sen har jag målat ändträet på fasaden och spacklat fönstersmygar.

Efter det fick jag inte jobba mer för fru Ramnemark, jag fyller tydligen år idag :O
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Ramnemark skrev:
Idag har jag tagit hand om bjälkarna jag köpte igår, sen har jag målat ändträet på fasaden och spacklat fönstersmygar.

Efter det fick jag inte jobba mer för fru Ramnemark, jag fyller tydligen år idag :O
Grattis!! Det måste du väl fira med något byggprojekt eller det har du iofs redan gjort hehe!
 
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
Jag fick en flaska Diplomatico så jag har nått att fira med.

Badrummet rivs snart, sen har jag att göra :)
 
  • Gilla
D09 och 1 till
  • Laddar…
D09
Byggt ett spöke med ungarna som lyser upp över hela dalen :)

Städat, diskat och plockat iordning.. Men det räknas nog inte som husbygge ;)

La 10 minuter på snöslungan.. Konstaterade att det verkar inte komma fram soppa till cylindern..

Ser fram emot att plocka sönder den 😜





image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
stefancrs och 3 till
  • Laddar…
S
Slipat spackel på väggarna i trappan, bättringsspacklat skivskarvarna och bredspacklat en putsad vägg för första gången.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hade snickarbesök här igår som kollade lite på vårt golv (som vi trodde skulle varit klart innan sommarn) - och med lite polsk arbetshjälp ska vi nog kunna riva upp det där sjunkande köksgolvet vi har och se vad som händer därunder (förutom för långa spännvidder åt alla håll och kanter).. förhoppningsvis är det inget allvarligt (vi håller tummarna för att badrummet klarar sig) .. de kommer iaf om drygt 2 veckor :)

Hade inte planerat att det skulle göras på höst/vinter (gör det lite omständigare att laga mat/bo), men å andra sidan hinner vi nyttja ROT-en mer innan den förändras vid årsskiftet..

(y)
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.