Har du tryckt dit kontakterna ordentligt på polerna i laddstationen? Det hade jag slarvat med först och fick samma fel... :D
 
Min 305 från 2011 tuffar fortfarande på, bytt batteri i våras så första höll riktigt bra, åskan har tagit en trafo., har fortfarande 2.02 mjukvara.

Några saker som krånglat:
-Upprepade 'blockerad i station' felkoder. Kör ut och in tills den tröttnar. Verkar bero på dålig kontakt, trots behandling med smärgelduk mm. Lösningen blev ett par glasspinnar bakom kontakterna i stationen, gick galant efter det. Dessa nu utbytta till kapade PCI-plåtar från en PC
-Dog helt, tog ingen laddning, fungerade ok när jag laddat batteri manuellt. Felet var att ena kontakt på laddkabel på insidan från laddbleck hade gått helt av. Såg mycket konstigt ut, måste ha blivit böjd i fabrik eller på service. Noterade också att det blir mycke gräs i detta utrymme så läge att rensa ibland (skruva bort bakre hjul, sedan chassi)
 
MG68 skrev:
Min 305 från 2011 tuffar fortfarande på, bytt batteri i våras så första höll riktigt bra, åskan har tagit en trafo., har fortfarande 2.02 mjukvara.


-Dog helt, tog ingen laddning, fungerade ok när jag laddat batteri manuellt. Felet var att ena kontakt på laddkabel på insidan från laddbleck hade gått helt av. Såg mycket konstigt ut, måste ha blivit böjd i fabrik eller på service. Noterade också att det blir mycke gräs i detta utrymme så läge att rensa ibland (skruva bort bakre hjul, sedan chassi)
Lite fel material i laddblecken på 2011. Finns servicemeddelande om det så har du gjort service borde någon nämnt det.

Finns ett kit som löser det. Nytt laddbleck i fosforbrons som inte ärgar på samma sätt. Har inte artikelnumret, men jag har för mig att kitet var gratis när det var aktuellt för 3-4 år sedan. Kolla med din åf!
 
Hej!
QUOTE=Berger;2273686]Jag har en 308:a som har rullat på bra i 3 år och 1700 timmar. Men nu hittar den ingen slinga och går därmed bara ut från laddaren o ställer sig. Slingan i sig är det inget fel på så då återstår kretskortet i laddaren eller något fel i klipparen. Är det någon som har några tips? Har pratat med ÅF och kortet till laddaren kostar ca 1000kr men inte så sugen på att handla på chans.[/QUOTE]

Hur gick det med din klippare? Har samma fel efter 3år 1200h. Ingen slingsignal bara kom plötsligt.
 
Redigerat:
tomt.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har börjat planera för att installera en 308 till våren.
Vad tror ni om dragningen av guiden ?
Är det bättre att göra en "korridor" med styrkabeln vid plattorna (det gråa) istället för helt öppet ?

Andra synpunkter ?

//Jimmy
 
Jimman811 skrev:
[bild]

Har börjat planera för att installera en 308 till våren.
Vad tror ni om dragningen av guiden ?
Är det bättre att göra en "korridor" med styrkabeln vid plattorna (det gråa) istället för helt öppet ?

Andra synpunkter ?

//Jimmy
Absolut lämna öppet istället för korridor, annars ser det bra ut. (y)
 
Varför lämna öppet? Då blir det ju bara mer onödigt körande på gången, eller? Jag vet inte hur det funkar med att följa guiden ut på den modellen, men går det att välja några släpp-ställen är det väl bättre att göra en korridor och programmera ett släppställe bortanför korridoren? Och släppa den där kanske 15% av gångerna eller så.
 
MartinP666 skrev:
Varför lämna öppet? Då blir det ju bara mer onödigt körande på gången, eller? Jag vet inte hur det funkar med att följa guiden ut på den modellen, men går det att välja några släpp-ställen är det väl bättre att göra en korridor och programmera ett släppställe bortanför korridoren? Och släppa den där kanske 15% av gångerna eller så.
Japp, så hade jag också gjort. Gången behöver inte klippas.
 
MartinP666 skrev:
Varför lämna öppet? Då blir det ju bara mer onödigt körande på gången, eller? Jag vet inte hur det funkar med att följa guiden ut på den modellen, men går det att välja några släpp-ställen är det väl bättre att göra en korridor och programmera ett släppställe bortanför korridoren? Och släppa den där kanske 15% av gångerna eller så.
Eftersom det är en "slumpklippare" så måste den ta sig igenom korridoren vilket kan vara lite bökigt givetvis beroende på hur bred den är. Och när den väl är där så kan den vara där ett bra tag innan den hittar ut.
Vad det gäller att klippa på gången så åker är det så lite den åker över och det vägs upp av att den kan klippa området bortom gången utan problem.
 
Håller med Toomaster. Undvik en smal passage vid gången. I teorin funkar det med olika fjärrsläpp men min erfarenhet av 305an är % satserna stämmer sådär plus att just slumpen gör att den kan åka in där och ha svårt att slumpa ut igen, blir som en kräftbur. Så stora öppna ytor som möjligt för att undvika att ett område blir för mkt/lite klippt.
Passagen du har på 1,6m till höger kommer funka fint och guidedragningen ser bra ut.
 
  • Gilla
Toomaster
  • Laddar…
Hej,
Har precis köpt en 308.
Jag har sett de som bygger in sin laddstation i altaner eller små hus. Dock så säger instruktionen att begränsningskabeln ska gå ut 1,5 meter till höger resp vänster vinkelrätt mot BAKSIDAN av laddstationen. Hur går detta ihop? Jag har ett perfekt ställe i trädgården att placera boten, men vet inte om det fungerar.
Se bild placering automower.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är det någon som har en fungerande lösning om hur man ska placera begränsningskabeln? Guidekabeln kan gå rakt ut.
 
Min ligger så här nära. Har även ett hus över. Har haft så i 3 år utan bekymmer. Prova dig fram.
20160421_085152.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser lovande ut. Går begränsningskabeln fram under plattorna ända till gräset?
Kör klipparen på plattorna något?
 
Japp gör de!
Går gram till gräset och ca 2 cm in på gräset. Klipparen går på stenarna
 
Hva er seneste mjukvara til 305? På forhånd takk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.