Jag får ta bilder sen när jag väl kommer hem.

Blandare till dusch och badkar sitter monterade på utanpåliggande rör. Så det är ingenting i väggen som kan läcka.
 
Då du hade radhus kan det ju vara grannens badrum/rör som läcker.
Outgrundliga äro vattnets vägar :)
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
mattetvilling skrev:
Då du hade radhus kan det ju vara grannens badrum/rör som läcker.
Outgrundliga äro vattnets vägar :)
Jajemen.....det är dagens sanning. Ibland har man tappat hakan då man får klart för sig vart vattnet kommer ifrån!
 
Det kan det absolut vara! Det som kan tala för det, är att vattnet inte kommer ner efter varje dusch/bad som vi tar i badkaret. I lördags fyllde jag badkaret till hälften och tömde allt på en gång för att testa. Jag gick ner och iakttog, men inga vattendroppar. Jag hade en dagstidning under platsen där vattnet kommit ner, för att lätt se om den blivit blöt/knögglig. Den ligger fortfarande intakt.

Jag tror dock inte att det är en slump att vatten kommer ner efter att vi använder badkaret. Något litet skit måste det vara.

Jag kan ju även nämna att jag gjorde en liten slits mellan de två innertaksplattor där vattnet kommit ner och körde upp ett tunnt knivblad så jag kände isoleringen. Inte en enda antydan till väta/fukt. Detta är ett mysterium..
 
Kan det vara så att det varma vattnet gör att rören utvidgas och en skarv börjar läcka. Då kan det krävas tillräckligt mycket tillräckligt varmt vatten i kombination med att rören varit varma eller kalla från börjarn för att det ska börja läcka.

Det kan vara oerhört svårt att hitta läckan om det är en massa kriterier som ska ypfyllas öfr att det ska börja.

När innertaket är nere kan du ju lämna det öppet tills det läcker igen
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Absolut. Precis som du säger toolman77, får jag bara ner innertaket så låter jag det vara öppet tills det läcker igen.
 
Finns det några tecken i taket på att vattnet faktiskt kommer ifrån taket?

Även om det är den enda rimliga källan så skulle jag inte vara helt säker om jag inte faktiskt sett vattendroppar, eller spår av vattendroppar i taket.
 
Hur menar du hempularen? Vi har en skänk ståendes på nedervåningen precis under badrummet/platsen där vattnet kommit ner. Vi har sett det "live" när vattnet "vandrar" längs med spåret mellan de två innertaksplattorna tills droppen blir för tung och faller ner på skänken.

Har nu täppt avloppet som du beskrev tidigare i tråden. Jag har fyllt hela brunnen med vatten ända upp till klinkers + extra så det verkligen är täckt med vatten. Låter stå ett tag nu. Än så länge har det inte kommit ner något alls.

Edit: 15 min senare är det fortfarande torrt på nedervåningen. Brunnen är fylld och täckt med vatten klart över klinkers för maximalt tryck.
 
Redigerat:
Har ni takplattor borde det inte vara något problem att plocka ner ett gäng, eller? Jag hade nog plockat ner några takplattor under badkaret och plockat bort isoleringen så att avloppsrören ligger fritt och synligt, och sedan försökt stressa fram ett läckage för att se om det syns. Det skadar nog inte heller att låta det stå öppet under några månader (sätt upp en plast i taket, eller något) för att hålla koll.
 
Kanske framgått redan här, TS, men vart är badrummet beläget?? Är det "blöta" undertaket i källaren eller på entreplan?
 
Sorry, skulle varit mer tydlig med det. :)

Badrummet är på övervåningen och det blöta undertaket är på entreplan.
 
Ok.
Med tanke på ditt test ökar ju misstankarna på att avloppet är knas.

Men hur är det med värmesystemet. Har du vattenburen värme? Luftvärmepump på övervåningen eller dylikt??
 
Nope, inget sånt. Vi har fjärrvärme. Fjärrvärmeväxlaren står i tvättstugan på entreplan.

Nu släppte jag på trycket. Det kom inte ner något vatten. Nästa steg jag precis gjorde, var att jag fyllde tre stycken 10 liters-hinkar med varmt vatten. Hällde i alla tre hinkar med fullt blås efter varandra. Avloppet drog riktigt bra och jag fick upp vattennivån till klinkersnivå (en väldigt kort tid) när jag hällde på allt. Sprang ner och iakttog. Nada. Ingenting. Torrt.

Ska be frugan bada i badkaret ikväll så jag får stå beredd där nere. Börjar ärligt talat fundera på om det verkligen är VI som har problem eller om läckan kommer från grannarna vägg-i-vägg som någon skrev tidigare.

Taket är helt torrt överallt! Finns inga mörka partier, färgavflagningar what so ever.
 
Mysko,

Det jag undrade om källan var mer om det fanns någon chans att det var stänk från blomvattning eller liknande, eller ett husdjur som inte kunde hålla tätt. Men har du sett vatten i taket så är det ju inget att fundera över.

Granne vägg i vägg tror jag är osannolikt. Radhus byggs oftast med separerade bjälklag, både för ljudisolering och brandsäkerhet. Åandra sidan så verkar ju felet annars lite magiskt.
 
Detta att det bara sker vid enstaka tillfällen.

Skulle det kunna vara kondens? Inte för att jag kan begripa hur det skulle hamna i golvet till badrummet. Tänkte bara väcka tanken. Om du ex. får kondens på en kallvattenledning med strömmande vatten så tror jag att det skulle kunna bli droppar som letar sig ner genom taket. Men det förutsätter att det finns väldigt fuktig luft i utrymmet där den kalla ledningen går.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.