Efterstrykning har lite med struktur att göra skulle jag säga. Om du t.ex. sprutar ytterpanel på huset så har du ofta en yta som inte är slät. När du sprutar på en sådan yta så får du inte in färg i alla skrymslen och vrår i strukturen. Därför vet jag att en del målare hävdar att man behöver arbeta in färgen med pensel. en slät panel typ pärlspont inomhus skulle jag inte efterstryka med pensel
 
  • Gilla
Semiproffset
  • Laddar…
Patrik829 - Har inte provat ryobi p620 själv men en spottande spruta brukar bero antingen på för tjock färg eller ett smutsigt/skadat munstycke.
 
thomasx skrev:
You better hurry up, tomorrow's christmas day ;)

[länk]
:) Nej, för dyr.
Men det blev en Project Pro 117 på semestern i Lettland för ca 4000:-!
Invigde den i dag när jag ville måla ramen på en lastbil med rostskyddsfärg.
Innan hade jag lackat grillen med vanlig HPLV (vi har fortfarande sommar här :) ), med utmärkt resultat, rann endast på ett enda ställe, hade väl tur.
När jag idag packade upp Wagnern så fick jag en chock, jösses vilken skillnad i volym! Den formligen värker ju ut färg, hade köpt 5l färg (noxyde), som var tänkt att räcka till 2 lager på hela chassiet, men den sörplade ju upp alltihop på 1/4-del av bilen....de 5l kostade 1100...
Man får ju med ett enda munstycke Large, jag får väl skaffa ett Small för liknande projekt. Det är ju svårt att röra sig tillräckligt snabbt utefter en bil, det är ju grejor i vägen och vinklar o vrår som man ska försöka få in färg i.
Men snyggt blir det! Det står att man kan köra billack, skulle vara intressant att testa det nån gång...
Hur mkt mindre färgåtgång kan man räkna med när man går från L till S?
Var kan man köpa munstycken mm till Wagner i Göteborgstrakten?
 
Redigerat:
Du kan köpa munstucken på Hornbach, säg till vid målardisken, för de har dem bakom disk.
Eller så kan man handla på Nordsjös proffsbutik, tvärs över rondellen från Biltema.

Jag handlar det mesta i färgväg hos Nordsjö. Något bättre pris (jag har konto där) och oändligt mycket bättre service än Hornbach.
 
Aha, tack!!
 
Oj 450 spänn för ett munstycke. ..
Men ok, enligt Wagners support är det ungefär halva färgmängden om man går från L till S som jag gjorde nu . Och det verkar stämma. Nu räckte färgen minst 3 ggr så långt .
Men det blir nog att rolla sista lagret...det går åt massor av färg fortfarande. En färgspruta som denna gör sig nog bäst på stora "vidder "...
 
Det finns väl extra-small också, men som sagt, sprutan är väl främst gjord för att måla stora ytor som väggar och tak, och det gör den väldigt bra. Målade garaget i helgen, 40 kvm vägg går ju på ett kick.
 
JO, men de hade bara S, M o L på Hornbach..
Mmm, men det är frestande att spruta, tar en evighet att rolla allt... Denna sista färgen är ännu dyrare...får väl ta den bara där det syns..
 
Men om denna lägger på för mycket färg, och färgen är dyr, varför inte köra med HVLP istället då. Bättre anpassad för lackeringsjobb än airless, kanske.
 
Vad rekommenderas att köra med för spruta/system för att måla/lackera köksluckor och diverse möbler?
Har en ryobi 620 för tillfället som jag kör med och visst den duger att måla med men jag skulle vilja ha möjlighet att justera färgmängden då jag upplever att det kommer rätt mycket färg med 620:n. Vilket kanske inte är optimalt för proffsig ytfinish.
Ska man kanske satsa på en kompressor med en spruta med överliggande kopp?

Ska tillägga att budgeten för inköp inte är så maxad så helst tips på bra men billigt.
 
thomasx skrev:
Men om denna lägger på för mycket färg, och färgen är dyr, varför inte köra med HVLP istället då. Bättre anpassad för lackeringsjobb än airless, kanske.
JO, har ju en sån här liggande som jag aldrig testat (kör med motsvarande gravitationsmodell för billack)..: http://chinabesttools.en.hisupplier.com/product-1006963-High-pressure-S-990S-Spray-Gun.html
Enligt färgtillverkaren så ska det medleverarade munstycket i storlek 1,5 kunna funka.
Grejen är också att denna sista färg är lösningsmedelsburen så rengöringen är ju känsligare för Wagnern.
Får väl prova en liter och se hur långt jag kommer med den.
 
Har nu köpt mig en kompressor och sedan en färgspruta från biltema. Den dom kallade proffs.
Om jag vill ha fin yta när jag målar köksluckorna hur skulle ni ställt in sprutan då? Hur tjocka lager ska man lägga? Måste färgen spädas? Isf hur mycket? Arbetstryck?
Mvh/patrik
 
Hejsan!
Jag håller på att klura på något litet utsugsystem mot färgdamm när jag sprutmålar möbler.
Skulle det funka med en sådan här http://www.bauhaus.se/fresh-kanalflakt-tf-100.html?gclid=CMv_hPK-4sgCFaHPcgodn5AK_A
Rummet är ett gammalt pannrum i källaren som är ca 2,5 till 3 meter brett och ca 2,5 meter långt.
Ca 2,40 i takhöjd. Jag har ett vanligt ventilations hål som är 4-kantigt uppe i ena hörnet vid taket som går ut i fria luften,
Jag använder mig enbart av vattenbaserade färger när jag målar.
 
testa dig fram. Men utgångspunkten borde vara lufttrycket som inte behöver vara speciellt högt. Börja runt 2bar och testa alla inställningar på pistolen. Dock måste du späda färgen så den får rätt tjocklek. Jag är alldeles för okunnig för att kunna ge dig mer precisa råd.

Jag tröttnade efter att jag aldrig riktigt fick till det med min "proffs" spruta (också från ett varuhus som säljer mycket skit)
 
Vad är det för j...a fel!
Har kört nästan alla mina köksluckor nu. Gått över förväntan tills nu.
Problemet är att sprutan går bra i början. Men efter nån minut så kommer det mindre färg och sedan inget alls... Späder färgen lite mer och det blir bara blaskigt och rinner för att sedan bli samma skit igen...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.