R
vectrex skrev:
Vatten ska ju inte rinna under klämringen, det skall inte vara möjligt. Du har ju klämringen av en anledning, just att få det tätt i skarven mellan tätskikt (brunnsmanchett) och brunn.
jo, om man sätter tätskiktsduk så ska vatten kunna rinna både ovan och under klämringen enligt Jafo supporten. DÄrför fick man inte använda o-ring när man sätter tätskiktsduk. Däremot om man sätter våtrumsmatta så ska man använda o-ringen för då ska vatten inte kunna rinna den vägen.
 
  • Gilla
Empis
  • Laddar…
Ja då vet inte jafo supporten nåt eller så har du fattat fel...
O-ringen ligger i brunnen, bakom matta eller manschett och klämringen trycker matta / manschett mot brunnen och O-ringen.
Klämringen är alltså inte alls i kontakt med O-ringen mattan är i mellan, syns tydligt på bilden och tydligt om man tittar i brunnen.
 
R
Bilden nedan är från Mapeis monteringsanvisning med Jafo golvbrunn, ingen o-ring:
1.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här kommer en bild från Jafos hemsida om montering där man sätter våtrumsduk och klinkers:
2.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klämringskittet innehåller ju då klämring, skruvar och en o-ring. I mitt fall la jag dit o-ringen innan montage av klämringen och enligt Jafo ska den inte vara där så jag tänkte åka hem och ta bort den innan jag senare börjar sätta klinkers?

Bild på montering vid kakel / plastmatta.
3.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Kromo
  • Laddar…
T
nino skrev:
Ja då vet inte jafo supporten nåt eller så har du fattat fel...
O-ringen ligger i brunnen, bakom matta eller manschett och klämringen trycker matta / manschett mot brunnen och O-ringen.
Klämringen är alltså inte alls i kontakt med O-ringen mattan är i mellan, syns tydligt på bilden och tydligt om man tittar i brunnen.
O-ringen ska du absolut INTE ha när du använder brunnsmanchett, som att be om en vattenskada då!
 
Ser att jag skrivit väldigt otydligt
På andra raden ska manschett strykas helt, precis som tank77 skriver så ska man absolut inte använda O-ringen till självhäftande manschett
 
R
hehe den ska bort ja =)
 
R
gah..nu måste jag hita längre skruv att fästa strömbrytaren med då kakel och fix bygger så pass mycket mer...antar att Bauhaus eller hornbach har längre skruvar för att fästa skruvar i apparatdosan..?
 
Det borde finnas på bauhaus. Elko har i sitt sortiment
 
R
Nu har jag en undran, fick låna en kakelskärare från en vän till plattorna på golvet som är stora. Han har aldrig använt den så han vet inte hur den funkar.
Försökte knäcka ett par plattor men sidorna i metall flexar så jag kan inte ta spjärn mot dem.
Sen så finns de heller ingen rak del att utgå ifrån så man vet att plattan ligger rakt när man ska dra skäret mot plattan?!
Nån som har erfarenhet av denna modell, den heter Sigma.
IMG_0784.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_0785.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du ritsar med baksidan av spaken (dra upp spaken alltså) och sen knäcker du plattan (därför sidorna är mjuka och flexar...)
 
R
jo jag har gjort det men inget händer. Den är galet kass. Jag har använt skärare förut och min andra är lättanvänd men denna förstår jag mig inte på.
Sökte på youtube och ser nu vad jag behöver göra...
Nu ska vi se på fan!
https://www.youtube.com/watch?v=pP9QDUQSGu0
 
Redigerat:
Den röda linjalen ska skruvas dit först åt främst, du skär mot dig, lyft handtaget och dra mot dig sen är det bara att slå till handtaget neråt
 
T
Haha....lite komiskt då du inte ens har satt dit den röda linjalen som ligger längst upp på vänster på första bilden du postade i ditt inlägg, utan är det praktiskt omöjligt att skära till en platta:p:wow:
 
R
tank77 skrev:
Haha....lite komiskt då du inte ens har satt dit den röda linjalen som ligger längst upp på vänster på första bilden du postade i ditt inlägg, utan är det praktiskt omöjligt att skära till en platta:p:wow:
ja det var detta jag menade, fattade inte hur alla delar skulle sättas ihop men såg på youtube hur den skulle monteras (y)
 
R
ok, kakelskäraren klarade inte av att skära plattorna på längden....antar att plattorna var för tjocka så de fick bli vinkelslipen på plattorna längs med väggen, pust och stön var det.

Fick tidigare tips om att Ardex är en bra fog att jobba med? Lätt att torka bort när man sätter fogen och därefter hållbar, vad säger ni?

Ardex finns I massa varianter med olika namn, vilken ska man ha på vägg respective golv I våtrum?
fog.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.