D
För dom som missat det, så hade tidigare ägare haft en vattenskada. Så gillestugan var i samma skick som på bilderna förutom att där satt halvlös puts på väggarna.
 
D
Ramnemark, kan svara på din fråga bättre nu. Om du ska slipa bort färg på putsade väggar, så är det viktigt att putsen sitter hårt mot väggen, annars kommer det damma och du kommer få med dig puts.

Om putsen sitter "stenhårt" (hoho), så går det att få bort färgen någorlunda och bibehålla en jämn vägg. Jag körde en yttervägg (10-15 kvm), det tog ca 2,5 h.

Jag rekommenderar hiltis diamantvinkelslip framför flex giraffslip. Det är enklare (enligt mig) att kontrollera en så liten maskin och enklare att justera trycket mot väggen. Jag upplevde att det bästa för att inte få hack i väggen var att inte trycka alls mycket mot väggen, utan låta maskinen styra det mesta. Så ett mycket lätt tryck och sen köra runt i cirklar.

Om du vill se bilder på slutresultatet så kan jag knäppa några. Men väggen är i stort sett lika slät som innan, fast utan den mesta färgen.
 
Redigerat:
När vi slipade väggar och golv i källaren var det som värsta rysaren haha.. "dimmans återkomst" typ :p Maken gick in.. tog 5 sek och såg ut som en snöboll och såg inget.. och då fick vi ändå med "dammsugare" i hyran av slipen.. men ja.. det var nått fel.. blev lite bättre när vi fixat dammsugaren hehe.. fast det dammade en hel del ändå!

Men resultatet blide bra, de är riktigt effektiva.. (vi förstår nu varför man fick betala för antal mm man använde av "diamanten") (y)
 
  • Gilla
danpih
  • Laddar…
D
aa, hade samma upplevelse när jag körde bort puts första gången. hade en dålig dammsugare som satte igen efter 1 min.

Det är gött med källare, synd bara att inte alla innerväggar kunde vara reglade och ytterväggarna putsade+silikat. Istället är det massa sköna 70-talsfärger och plastfärg + putssläpp. Har en innervägg som är reglad+gips i hela källaren, och det är den enda som är slät, alla dom andra har sprickor/puts som smular.

Kommer inte putsa en enda vägg, då jag tröttnat på puts haha. Vi kör plåtreglar med luftspalt på innerväggar och panel med glipor (för luftcirkulation) mot ytterväggar istället och så håller vi koll på dräneringen och inspekterar lite oftare ;)
 
Här var det tvärtom, vi var superlyckliga att alla väggar var putsade och inget trätrams.. Vi hade ett närapå likadant hus innan..som hade panel i gillestugan, spån som isolering på golvet..reglat trä.. SKRUTT säger jag bara..vi hade problem med mögeldoft och då är de ingredienserna inte så bra haha (vi dränerade utsidan ..men hann aldrig åtgärda hela källaren)..

Därför var vi så glada att nästa hus inte hade samma problem! Det var bara två rum som hade limmad matta (åtgärdade bara ett) resten hade betonggolv och tapetserade väggar (alt målade väggar) perfekt :)
 
  • Gilla
danpih
  • Laddar…
(nu har vi lerstensväggar med puts - det är inte att leka med.. Rör man nått får man putsa om flera kvadrat..har inte satt upp en tavla än på två år haha..)
 
  • Gilla
danpih
  • Laddar…
Vi har stålreglar och gips (tror jag) på väggarna i källaren. Inget mögel och ingen dålig lukt. Huset från 1980. Däremot var det isolering först men det möglade efter bara några år så de renoverade hela källaren på sluten av 80-talet, samtidigt som de grävde ut andra halvan av bottenvåningen :)
 
  • Gilla
danpih
  • Laddar…
D
Hade varit gött med puts om det inte var p.g.a. plastfärgerna som det målades med.

Nån gång hade jag som idé att spänna upp nålfiltsmatta som vägg, men vi tänker att vi kör med stålreglar+gips så får vi se. Blir det problem, så kan vi byta tillbaka.

Jag ska skaffa mig en fuktmätare och jämföra fukt framför och bakom väggen under olika årstider. :) vi eldar ju pellets + har isodrän på utsidan, så vi har ganska varmt i källaren. Samma som i resten av huset.
 
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
D
Väggar på g. Stålreglar. Från Byggmax denna gång. Har helt konverterat till xl-bygg nu dock. Hade mycke strul med byggmaxpersonalen när jag frågade vilken skruv jag skulle ha till reglarna. Dom hade ingen aning, ingen av dom. Dock var dom väldigt hjälpsamma. Nu blir det bara xl-bygg när jag är osäker på något.

Iaf har jag skruvat ihop reglarna med 2 skruv uppe o 2 nere (en på varje sida). Det blev montageskruv 4,2x13.

Skenan är limmad mot golvet (tec-7) och skruvad mot taket.

Reglarna ligger med 45 cc. Viktskivorna var till för att pressa samman lim och stålskena. Sitter nu som berget.

Denna vägg är en yttervägg och ska få panel med glipor (ca 0,5 cm) för luftcirkulation (enligt mina teorier, vet inte hur mycket luften där bakom rör sig egentligen). Luftspalt bakom väggen är sammanlagt 8 cm.

IMG_0182.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
På grön kvist och 3 till
  • Laddar…
Spännande. Det här måste jag följa för att se hur vi kan göra i våran källare. :)
Vi har däremot inte någon panel alls i våran källare som det är nu men det ser lite speciellt ut med alla ledningar/rör från bergvärme, solpanel och gammal vedpanna.
 
  • Gilla
danpih
  • Laddar…
D
Vi kommer renovera i stort sett hela källaren. Så det är detta rum och 3 till. :) Tidigare ägare hade "påskpysslat" med källaren, så allt var i skrikiga färger (blått, rött, gult, grönt) :(
 
Ser ut som att du fått bra nytta av viktskivorna också ;)

Vi har panel i bara ett av rummen i källaren men där är det också byggt en bastu så det känns sådär lagom kul att riva. Dessutom går ju radiotorrören så lågt att man nästan slår i huvudet i dem. Det är kul att förr delade två familjer på ett hus som vi nu bor själva i och då är vi ändå sugna på att utnyttja källaren mera... Man blir visst bortskämd med tiden. ;)
 
  • Gilla
danpih
  • Laddar…
danpih skrev:
Vi kommer renovera i stort sett hela källaren. Så det är detta rum och 3 till. :) Tidigare ägare hade "påskpysslat" med källaren, så allt var i skrikiga färger (blått, rött, gult, grönt) :(
Tror att det tillhörde den tiden.. hehe..
 
  • Gilla
danpih
  • Laddar…
D
Visst är det så. Dock är det lika sjukt för de :( jag tycker den stilen är högst opassande :D
 
  • Gilla
Ramnemark och 1 till
  • Laddar…
D
Badtastex: jo, nog är det så att vi är mer bortskämda. Vår villa är hyfsat liten dock. 90 kvm boyta (övervåning) och vi har bara 2 rum som funkar som sovrum, så vi vill utnyttja källaren nu när vi ska få ett barn till :) I takt med att barnaskaran ökar, får vi väl bli ännu bättre på att ta vara på utrymmet ;)
 
  • Gilla
FruJosefin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.